جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
به انتخاب دیباچه
ژانر وحشت یکی از سبک های سخت و دشوار سینماست و از میان انبوه فیلمهای ترسناکی که ساخته شده برخی از آنها از کیفیت بالایی برخوردارند و در تاریخ سینمای جهان ماندگار شده اند. ده فیلم برتر ژانر وحشت را به انتخاب دیباچه مرور کنید.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، ژانر وحشت یکی از گونه های پرطرفدار سینماست و فیلمسازان از همان بدو پیدایش هنر هفتم نسبت به ساخت چنین آثاری علاقه نشان داده اند. ژانر وحشت یکی از سبک های سخت و دشوار سینماست بنابراین همه فیلمهای تولید شده از محتوا و ساختار محکمی برخوردار نیستند و از میان انبوه فیلمهای ترسناکی که ساخته شده برخی از آنها از کیفیت بالایی برخوردارند و در تاریخ سینمای جهان ماندگار شده اند.

نگاهی به محبوب ترین ترسناک های تاریخ سینما

از میان آثار ترسناک سینمای جهان ده فیلم برتر به انتخاب دیباچه در پی می آید:


1-سکوت بره ها «The_Silence_of_the_Lambs_poster»

فیلم «سکوت بره ها» اثری است از جاناتان دمی که بازیگرانی چون آنتونی هاپکینز و جودی فاستر که در سال 1991 اکران شد و «سکوت بره ها» بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس هریس ساخته شده است. این فیلم روایتگر داستان زندگی قاتل سریالی روانی و مشهور، هانی بال است.

«سکوت بره ها» تنها فیلمی بود که در زمان اکران، پس از «One Flew Over the Cuckoo's Nest» توانست جایزه‌های اسکار بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلمنامه دریافت کند و تنها اثر ترسناکی است که جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرده است.

داستان «سکوت بره ها» درباره مامور «FBI» به نام کلاریس استارلینگ (با بازی جودی فاستر) است که مامور بررسی مجدد پرونده قاتل سریالی معروف، هانی بال می‌شود تا سرنخی برای رسیدن به قاتل سریالی تازه ظهور کرده، بوفالو بیل باشد که پوست افراد به قتل رسانده را از بدنشان جدا می‌کند.

این فیلم همچنین با بودجه‌ی ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده که در برابر آن توانست ۲۷۲ میلیون دلار فروش کند و از لحاظ اقتصادی نیز یک محصول موفق به شمار می‌رود. قسمت دوم و نهایی مقاله برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما در این قسمت به پایان می‌رسد.


2-درخشش «THE SHINE»

فیلم «درخشش» اثری است به تهیه کنندگی و کارگردانی استنلی کوبریک که استیون کینگ نویسنده آن است و جک نیکلسون، شلی دووال، بری دنن و ورونیکافورکه بازیگران اصلی آن هستند.

گفتنی است فیلم «درخشش» تنها فیلم کوبریک در ژانر وحشت است و جک نیکلسون در آن یکی از بهترین نقش هایش را ایفا کرده است. او در این فیلم در نقش نویسنده ای است که دچار اختلالات روانی است و پس از سفرش با همسر و فرزندش به یک هتل بیماری اش بالا می گیرد و قصد کشتن آنها را دارد.

نکته جالب دیگر اینکه بازیگر کودک فیلم نمی دانست که در فیلمی ترسناک بازی می کند و تا به آخر متوجه این قضیه نشد زیرا کوبریک اینگونه می خواست به شدت نگران روحیه کودک و سلامتی اش بود.


3-اره «SAW»

اولین قسمت از مجموعه فیلمهای «اره» در سال 2004 توسط توسط جیمز ون و لی ونل ساخته شد و بازیگرانی چون کری الویس، دنی گلاور، مونیکا پاتر، مایکل امرسون در آن ایفای نقش می کردند.

آدام (لِی وَنِل) یک عکاس جوان است که پس از به هوش آمدن متوجه می‌شود در یک حمام در حالی که پایش به یک لوله زنجیر شده، زندانی است. وی در این مکان تنها نیست و یک استاد دانشگاه به نام لارِنس گوردون (کِری ِالوز) نیز در شرایط مشابه وی در سمت دیگر حضور دارد و مابین آن‌ها نیز یک جسد دیده می‌شود که به نظر می‌رسد مغزش متلاشی شده است. شخصیت‌ها از طریق نوار صوتی که در حمام وجود دارد متوجه می‌شوند آدام باید از این مکان فرار کند و گوردون نیز باید وی را پیش از ساعت ۶ به قتل برساند که در غیر‌اینصورت خانواده وی کشته خواهند شد. یکی از دلایل محبویت فیلم‌های اره و مخصوصا سه نسخه اول آن، داستان مرموز و پر‌پیچ و خم آن است که دایما شاهد اتفاقات غیر‌منتظره هستیم.

فیلم «اره»، همچنین یکی از برترین آثار سبک ترس شکنجه‌ای «Torture Horror» است که از نمونه‌های اولیه آن نیز به شمار می‌رود و در صحنه‌های مختلف شاهد افرادی هستیم که برای نجات جان خود حاضر می‌شوند تا خودشان را شکنجه دهند. جالب است بدانید که داستان این فیلم نیز توسط خود لی وانِل و با الهام از فیلم بسیار موفق «Seven» نوشته شده که هر دو این آثار از داستان مرموزی بهره می‌برند.


4-جن گیر « The Exorcist»

«جن گیر» فیلمی آمریکایی محصول سال ۱۹۷۳ به کارگردانی ویلیام فریدکین و بازی الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لی جی کاب، لیندا بلراست که بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی ساخته شده است است. جن‌گیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت به‌شمار می‌رود.

در فیلم «جن گیر» ماجرا از این قرار است که کریس مک نیل، بازیگر زن تلویزیون نگران سلامت دخترش، ریگن، است که دچار تشنج شدید شده و در رختخواب به خود می پیچد. پزشکان از درمان دخترک ناتوان اند، تا آنجا که به کریس پیشنهاد می کنند از یک جن گیر کمک بگیرد. کریس به یک کشیش جوان به نام پدر کاراس مراجعه میکند و از او درخواست می کند تا به ریگن کمک کند. پس از تحقیقاتی که پدر کاراس بر روی ریگن انجام می دهد و مطمئن میشود که شیطان بدن او را تسخیر کرده است.


5-طالع نحس « The Omen»

«طالع نحس» فیلمی است به کارگردانی ریچارد دانر است که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و گریگوری پک، لی رمیک، دیوید وارنر و بیلی وایتلا در آن ایفای نقش می کردند.

از فیلم «طالع نحس» به عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت یاد می‌شود و در سال 2006 نخسه بازسازی شده آن جان مور کارگردانی کرد اما به موفقیت نسخه اول این فیلم نبود.


6-بچه رز ماری « Rosemary's Baby»

«بچه رزماری» فیلمی است که در سال 1968 توسط پولانسکی بر اساس رمانی از آیرا لوین تولید شده و میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون و سیدنی بلکمر بازیگران آن هستند.

در فیلم «بچه رزماری»، رزماری و گای وودهاوس (با بازی میا فارو و جان کاساوتیس) زن و شوهر جوانی هستند که علی‌رغم توصیه دوست نزدیکشان، هاچ، به آپارتمانی قدیمی در برانفورد نقل مکان می‌کنند. در همسایگی آنها زوج مسنی به نام مینی و رومن کستوت زندگی می‌کنند. مینی و رومن به سرعت با گای طرح دوستی می‌ریزند. اتفاقات عجیب و غریبی برای اطرافیان رزماری رخ می‌دهد: زن جوانی به نام تری که در رختشویخانه آپارتمان با رزماری آشنا می‌شود، به طور ناگهانی می‌میرد. هنرپیشه‌ای که رقیب کاری گای محسوب می‌شد ناگهان بدون هیچ دلیلی کور می‌شود و ... رزماری نسبت به همسایه‌هایشان مشکوک است اما گای تردیدهای او را بی‌پایه می‌داند و هرچه بیشتر از او فاصله می‌گیرد. رزماری باردار می‌شود و تصور می‌کند همسایه‌هایش نقشه‌هایی برای او و نوزادش دارند و ...

«بچه رز ماری» فیلمی است در ژانر ترسناک روانشناسانه که یکی از 100 فیلم برتر تاریخ سینمای جهان است.


7-روانی «Psycho»

فیلم «روانی» یکی از آثار ماندگار آلفرد هیچکاک کارگردان شهیر سینماست که در سال 1960 ساخته شد و آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز، لورن تاتل بازیگران آن هستند.

در فیلم «روانی»، ماجرا از این قرار است که «مارین کرین» (لی) به امید تسهیل کار ازدواجش با «سام لومیس» (گاوین) پولهای کارفرمایش را می‌دزدد و از شهر محل سکونتش خارج می‌شود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام «نورمن» (پرکینز) اداره اش می‌کند، به استراحت می‌پردازد. «نورمن» به او می‌گوید که همراه مادر از لحاظ روانی نامتعادلش در خانه کنار هتل زندگی می‌کند. شب هنگام که، «ماریون» از کار خود پشیمان شده، پیش از خواب به حمام می‌رود و زیر دوش – ظاهراً به دست مادر «نورمن» - به قتل می‌رسد.

شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال... ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا، که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۲ قرار دارد. گاس ون سنت در سال ۱۹۹۸ این فیلم را با همین عنوان بازسازی کرد.


8-هالووین «Halloween»

فیلم «هالووین» اثری است به کارگردانی جان کارپنتر که در سال 1987 ساخته شد و دونالد پلیسنس، جیمی لی کرتیس، پاملا جین سولز، نانسی کیز در آن ایفای نقش کرده اند.

فیلم «هالووین» اثری ویژه ایام هالووین است که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از اکران، بسیار ترسناک‌ تر از آثار امروزی ژانر وحشت است. این فیلم یکی از بهترین دنباله ‌رو‌های سبک اسلشر است که توسط فیلم «روانی» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۶۰ ابداع شد.

در فیلم «هالووین» ماجرا از این قرار است که مایکل مایرز، در سن ۶ سالگی و در شب هالووین خواهر خود را به قتل می‌رساند! به دلیل پایین بودن سن، وی به یک ندامت‌گاه فرستاده می‌شود تا باقی عمرش را در این مکان زندگی کند. ولی در شب هالووین ۲۱ سالگی‌اش، مایرز از این مکان فرار می‌کند و با بازگشت به زادگاهش اقدام به کشتار وحشیانه نوجوانان منطقه می‌کند. صحنه‌های کشت و کشتار و خشونت نشان داده شده در این فیلم، هنوز هم تازگی و جذابیت خود را به لطف کارگردانی هنرمندانه جان کارپِنتِر حفظ کرده که هالووین را فقط با ۳۰۰ هزار دلار به یک شاهکار در سبک ترس تبدیل کرد. فروش فیلم در زمان خودش ۷۰ میلیون دلار بود که با احتساب نرخ تورم، معادل ۲۵۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۴ است. البته هالووین با برخورد بسیار منفی برخی افراد نیز مواجه شد که آن را محرکی برای تشویق به سادیسم و آزار انسان‌ها معرفی کردند. همچنین برای نشان دادن شخصیت مایرز در فیلم، از سه بازیگر به نام‌های نیک کَسِل، تونی موران و تامی لی والاس استفاده شده بود تا شرایط سنی وی باور‌پذیر‌تر باشد.


9-هفت «SEVEN»

فیلم «هفت» یکی از آثار شاخص دیوید فینچر است که بازیگرانی چون براد پیت و مورکان فریمن و کوین اسپیسی که در سال 1995 ساخته شده است.

دیوید فینچر در فیلم «هفت» تریلری روانشناسانه را با دو ژانر جنایی و وحشت آمیخته است و کشش قصه و اتفاقات پیچیده فیلم آن را به یکی از فیلمهای ماندگار سینما تبدیل کرده است.

در فیلم «هفت» ماجرا از این قرار است که کاراگاه سامرست، کاراگاه مجرب و معروف اداره پلیس لس‌آنجلس پس از ۳۴ سال کار قرار است بزودی بازنشسته شود، به همین دلیل افسر جوانی به نام میلز به اداره پلیس لس‌آنجلس منتقل می‌شود تا جای سامرست را بگیرد. اما وقوع قتل‌های سریالی متعدد، سامرست را وامی‌دارد که تا پایان به ثمر رساندن پرونده قتل‌ها در اداره پلیس بماند.قاتل پس از کشتن هر یک از قربانیان، نام یکی از ۷ گناه کبیره را کنار مقتول می‌نویسد. برای مقتول اول شکم‌پرستی، برای دومی طمع، برای سومی تنبلی، برای چهارمی شهوت و برای پنجمی غرور را می‌نویسد.


10-قطار بوسان «Train to Busan»

«قطار بوسان» یکی از آثار تولید شده در سال 2016 است که توسط یان سنگ هو ساخته شده و گونگ یو، ما دونگ-سیوک، جیونگ یو-می، کیم سو-آن، چوی وو-شیک و سوهی در آن ایفای نقش می کنند.

فیلم مهیج درباره مردگان متحرک به کارگردانی یان سنگ-هو است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم برای اولین بار در بخش نمایش نیمه‌شب جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ به نمایش درآمد.

«قطار بوسان» مخاطب را به درون یک آخرالزمان زامبی ‌زده‌ می‌اندازد، شاید روی کاغذ تکراری و خسته‌ کننده به نظر برسد، اما یئون سانگ-هو در مقام کارگردان موفق شده فیلمی بسازد که یک لحظه دست از دویدن و تحت تاثیر قرار دادن تماشاگرش نمی ‌کشد. داستان درباره‌‌ پدری است که می ‌خواهد با قطار دخترش را برای دیدن مادرش از سئول به بوسان ببرد و درست در این حین، زامبی‌ها تصمیم می‌گیرند حمله کنند. حالا قهرمانان داستان که به مرور به تعدادشان هم افزوده می‌شوند در فضای بسته‌ قطار و شرایط هولناکی که قصد جانشان را کرده، باید انسان باقی بمانند و کم ‌کم این لوکیشن و داستان به فرصتی تبدیل می‌شود که پدر باید پدر بودنش را به دخترک ثابت کند.

«قطار بوسان» در ستایش پدر بودن است و این یعنی باید انتظار داشته باشید که صورتتان را در حال تماشای رابطه‌ی این پدر و دختر خیس پیدا کنید. زومجی در نقد این فیلم می‌‌نویسد: «قطار بوسان» فیلم فاجعه ‌ای استانداردی است. به‌ طوری که می‌ توان مسیرش را از قبل پیش‌ بینی کرد. جادوی فیلم اما در جزییات و هوشی است که صرف باز آفرینی کلیشه ‌ها شده است. در نتیجه حتی قابل ‌پیش‌بینی‌ ترین اتفاقات فیلم هم تکان‌ دهنده و تاثیرگذار می‌شوند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
0
بازیگر اصلی زن در سکوت بره ها جودی فاستر بود نه جولیا رابرتز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲