سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
چهارمین جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) در حالی کار خود را رسما آغاز کرد که در این دوره هم قرار است سی هزار درنای کاغذی با نگاه به اسطوره «سیمرغ» ساخته شود.

به گزارش دیباچه، مجید آهنگ مدیر جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) درباره دوره چهارم این جشنواره گفت: از ۱۵ مردادماه ثبت نام برای دریافت کاغذهای مخصوص ساخت درناهای کاغذی آغاز شده است. مثل سال های گذشته این کاغذها رایگان توزیع می شود و تنها هزینه ارسال به سراسر کشور از ثبت نام کننده دریافت می شود. افراد می توانند به صورت فردی یا گروهی در فضاهای خانوادگی یا عمومی این درناها را بسازند و نام و نام خانوادگی خود را روی بال درناها بنویسند. همچنین می توانند آرزوها یا مطالب خود را به صورت نامه برای ما ارسال کنند.

جشنواره «درناهای کاغذی» در راه است

وی با اشاره به اینکه ۲۰ شهریور پایان مهلت دریافت این درناها خواهد بود، ادامه داد: هنوز مکان برگزاری چهارمین دوره «درناهای کاغذی» مشخص نیست اما مثل سال گذشته در خانه هنرمندان برپا نخواهد شد چون از شیوه برگزاری دوره قبل رضایت نداشتیم. از ۱۵ مهرماه هم بخش دوم جشنواره آغاز می شود که توزیع درناها خواهد بود. در واقع این بخش دوم به این دلیل راه اندازی شد که یک هدفی را در این رویداد دنبال کنیم. هدف این جشنواره ایجاد حال خوب و نشاط است و توزیع این حال خوب می تواند تکمیل کننده هدف ما باشد. ما این درناها را در بیمارستان های کودکان و بیمارستان اعصاب و روان و... توزیع خواهیم کرد.

دبیر جشنواره «درناهای کاغذی» درباره تکنیک ساخت این درناها گفت: ما در موسسه خود به ترویج هنر خلاق «اوریگامی» می پردازیم و در این جشنواره به طور خاص تصمیم گرفتیم در کنار باقی کشورهای دنیا که هر سال در روز جهانی صلح به ساخت هزار درنا می پردازند این جشنواره را راه بیندازیم. ما مجوز خود را از وزارت ارشاد گرفته ایم و این هنر زیر مجموعه هنرهای تجسمی تعریف شده است اما ما آن را صرفا یک هنر نمی دانیم بلکه تکنیکی می دانیم که در شاخه های مختلف کاربرد دارد.

آهنگ ادامه داد: ما سال هاست روی هنر «اوریگامی» کار می کنیم که نوعی کاردستی است که شما اشکالی را با کاغذ و با هر دو دست می سازید. هدف اصلی ما هم در این جشنواره بیان صلح با رویکرد صلح با درون است. وقتی یک کار هنری با دو دست انجام می دهید در واقع هر دو نیم کره مغز شما فعال می شود و به مرور با ساخت درناها به نوعی آرامش درونی می رسید.

وی در پایان بیان کرد: ما سعی کردیم به بومی سازی این درناها بپردازیم و برای همین به جای هزار درنا، سی هزار درنا می سازیم که اشاره به سیمرغ ایرانی دارد. به بازتاب بین المللی این اتفاق هم بسیار فکر می کنیم و به نوعی می خواهیم در کنار صلح طلبی ایرانی ها، اتحاد و همبستگی را نیز به نمایش بگذاریم.

«درنا» سمبل روز جهانی صلح است و به داستان معروف ساداکو ساساکی برمی گردد که هنگامی که بمب به هیروشیما برخورد کرد توسط موج حاصل از انفجار به بیرون از پنجرهٔ خانه اش پرتاب شد اما زنده ماند. او به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی به بیماری لوسمی مبتلا شد و به بیمارستان صلیب سرخ در نزدیکی محل زندگیش منتقل شد و بالاخره در فوریهٔ ۱۹۵۵ بیماری او تشخیص داده و او بستری شد.

ساداکو در دوران بیماری هیچ گاه امیدش را از دست نداد و بر اساس یک افسانه ژاپنی که می گوید اگر هزار درنای کاغذی بسازید به آرزوی خود می رسید شروع به ساخت درنا کرد اما فقط توانست ۶۴۴ درنا بسازد. پس از مرگش دوستانش شروع کردند به ساخت درنای کاغذی تا این عدد را به هزار برسانند و بعد نامه ای درباره این موضوع به سازمان ملل ارسال کردند و از آن پس درنا نماد صلح در جهان شد.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲