چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 08 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۴۸۵
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
نشست رسانه ای جشن کتاب سینمایی سال برگزار شد
نشست رسانه ای جشن کتاب سینمایی سال، امروز دوشنبه نهم مردادماه در سالن سیف الله داد «خانه سینما» با حضور خسرو دهقان دبیر جشن کتاب سینمایی و منوچهر شاهسواری مدیر عامل «خانه سینما » و تعدادی از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، نخستین نشست رسانه ای جشن کتاب سینمایی سال، امروز دوشنبه، نهم مردادماه در سالن سیف الله داد «خانه سینما» برگزار شد. 

خسرو دهقان دبیر جشن کتاب سینمایی و منوچهر شاهسواری مدیر عامل «خانه سینما » حاضران اصلی این نشست بودند که با حضور جمعی از اهالی رسانه رأس ساعت 10:00 آغاز شد.

خسرو دهقان: در خانه بیشتر سینماگران از کتاب خبری نیست!

خسرو دهقان در ابتدا، ضمن تشکر از مسئولان خانه سینما و اهالی رسانه بابت حضورشان از مدیا کاشیگر نویسنده، شاعر و مترجم یاد کرد و او را به سبب قلم فرسائی اش طی سالها، یکی از اهل قلم های واقعی دانست.

خسرو دهقان درباره چگونگی روند جشن کتاب سینمایی امسال گفت: از دبیرهای دوره های قبلی بابت مدیریتشان تشکر می کنم و باید بگویم من خیلی به بدعت و نوآوری های مقطعی اعتقاد ندارم و نظرم این است که سیستم باید داوم داشته باشد و لذا تغییرات را خیلی مفید نمی دانم.

دهقان گفت: جشن خانه کتاب با «خانه سینما» معنا پیدا می کند. خانه سینما دو وظیفه دارد که یکی از آنها انجام امورات صنفی و معیشتی سینماگران است و دیگری پرداختن به بعد فرهنگی سینماست که جشن کتاب سینمایی سال به هر دو وظیفه نزدیک است، بنابراین نشر و پخش نیز یکی از وظایف خانه سینماست.

خسرو دهقان گفت: نکته جالب فراخوان امسال، داوران آن است که همگی آنها دغدغه هنر دارند و اهل کتاب و مطالعه اند.

خسرو دهقان گفت: بیژن اشتری یکی از اعضای هیئت داوران است و در عرصه نگارش سابقه طولانی دارد و همواره در روزنامه و جراید فعال و پرکار بوده و بیست سال در مجله «دنیای تصویر» نوشته است.

دهقان، درباره شهریار توکلی یکی دیگر از داوران گفت: او مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات حرفه هنرمند است و کتاب های عکاسی زیادی منتشر کرده و فصلنامه چاپ می کند.

خسرو دهقان در ادامه گفت: حسن حسینی که یکی دیگر از داوران است حدود 50 سال است در زمینه نقد و نگارش در عرصه سینما فعال است. او یکی از باسوادترین منتقدهای ایران است و در برنامه سینمایی «هفت»، هم در دوره آقای جیرانی و هم در زمان مدیریت بهروز افخمی صاحب همان صدایی بود که به دور از حاشیه ها و جاروجنجال های موجود، خیلی رسمی و اکادمیک حرف می زد و نقد می کرد.

خسرو دهقان با اشاره به رفاقت چندساله اش با حبیب رضایی گفت: این بازیگر را از زمانی که در کلاس های امین تارخ آموزش می دید می شناختم؛ هرچند با من کلاس نداشت و بازیگری می خواند؛ البته با مشورت و همفکری انتخابش کردم و او یکی از معدود اهالی خانه سینماست که اهل کتاب و مطالعه است، زیرا متأسفانه بسیاری از اهالی «خانه سینما» کتاب نمی خوانند و در خانه هایشان از قفسه کتاب و کتابخانه خبری نیست!

دهقان ادامه داد: علی لقمانی که یکی از داوران جشن کتاب سینمای است، فیلمبردار قدیمی سینماست که ایشان را نیز پس از مشورت و همفکری با همکارانم در این جشن انتخاب کردم.

دهقان گفت: امیررضا نوری پرتو نیز یکی دیگر از اعضای هیئت داوران است و انتخابش دو دلیل دارد؛ اول اینکه جوان است و من جوانگرایی و استفاده از نیروی جوان اعتقاد دارم و دلیل دیگر اینکه او با وجود سن کم اولین مدرس جوان تئاتر است و جز اینها اهل کتاب است و نقد می نویسد.

خسرو دهقان گفت: هفتمین داور اصغر یوسفی نژاد است؛ جوانی فعال که اهل تبریز است و سال پیش کتاب «کتاب شناسی سینما در ایران» را منتشر کرده است.

خسرو دهقان درباره چگونگی روند بررسی آثار و در نهایت برگزاری جشن کتاب سینمایی امسال گفت: از اول مهرماه، کتابها توسط هیئت داوران بررسی می شوند و برای این کار 4 ماه زمان دارند زیرا در پنجم بهمن ماه لیست کاندیداها اعلام می شود و مانند سال پیش در روز 4 اسفندماه جشن کتاب سینمایی سال برگزار می شود.

خسرو دهقان در توضیحات بیشتر گفت: در جشن امسال کتاب هایی پذیرفته می شوند که از سال 95 تا شهریور ماه سال 96 منتشر شده باشند.

خسرو دهقان با اظهار تعجب از تعداد آثار انتشار یافته در سال گذشته گفت: در تاریخ سینمای ایران کلا حدود 300 عنوان کتاب منشر شده و این در حالی است که در یک سال گذشته 130 عنوان کتاب منتشر شده است. البته باید دید که در میان این آثار کدام ها از بقیه بهتر و ارزشمندترندو در کل کیفیت آثار چگونه است.

خسرو دهقان گفت: با توجه به تکنولوژی و وسعت فضای مجازی باید سعی کنیم منسوخ شدن کتاب و کتاب خوانی را به تعویق بیندازیم و البته استفاده از تکنولوژی و فعالیت در عرصه دیجیتال به عهده انتشارت هاست و آنها هستند که برای این فرهنگسزاری قدم اول را بردارند و خروجی آنرا به ما بدهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳