شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
درباره آخرین فیلم کریستوفر نولان
«دانکرک» آخرین فیلم کریستوفر نولان است؛ کارگردانی که سه گانه های «شوالیه تاریکی» را ساخته و فیلمهایی چون «بی خوابی» و تلقین را در کارنامه دارد. «دانکرک» فیلمی درباره جنگ است که اضطراب و نگرانی سربازان را به مخاطب منتقل می کند و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «دانکرک» آخرین ساخته کریستوفر نولان است، کارگردانی که سه گانه های «شوالیه تاریکی» را ساخته و فیلمهایی چون «بی خوابی» و تلقین یا همان «inception» را در کارنامه دارد.

«دانکرک» آخرین فیلم کریستوفر نولان درباره نبردی به همین نام است که در دوران جنگ جهانی دوم در فرانسه در می گیرد.

«دانکرک» فیلمی که التهاب جنگ را به جان مخاطب می ریزد!

ماجرا از این قرار است که در سال 1940 میلادی، گروهی از سربازان متفقین از کشورهای بلژیک، بریتانیا و فرانسه در محاصره ارتش آلمان قرار می گیرند و حدود یک هفته در بندر دانکرک کشور فرانسه گیر می افتند و این در حالی است که آنها راه نجاتی ندارند پشت آنها دریاست و دشمن در حال نزدیک شدن است؛ سربازان پر از وحشت به هر دری می زنند تا نجات پیدا کنند و بالاخره سرانجام با کمک نیروهای پشتیبانی از این مخمصه نجات پیدا می کنند.

اینکه «دانکرک» به کدام یک از آثار پیشین کریستوفرنولان شبیه است، سوالی است که جوابی نخواهد داشت، زیرا آثار این کارگردان بحث برانگیز به یکدیگر شبیه نیستند و نمی توان در اینباره نظر داد و در نهایت پس از دیدن فیلم است که می توان آن را با دیگر آثار نولان مقایسه کرد.

البته باید گفت تمام آثار کریستوفر نولان داستان های پر پیچ و خمی دارند اما آنچه باعث تفاوت «دانکرک» با دیگر آثار کریستوفر نولان شده فیلمنامه کم دیالوگ و صحنه های پر از وحشتی است که بی شباهت به جنگی واقعی نیست. شفاف تر آنکه، آنچه مخاطب را سر جایش میخکوب می کند فضا سازی خارق العاده فیلم است.

در فیلم «دانکرک» تکنیک های خاصی در فیلم برداری به کار رفته است و زوایای جدیدی را در آن می توان دید؛ پلان هایی که مشابه آنها را پیشتر در آثار نولان ندیده ایم. موسیقی فیلم را طبق معمول هانس زیمر ساخته است. گویا او تلاش کرده با استفاده از صدایی شبیه مترونم یا تیک تاک ساعت مخاطب را در جریان گذشت زمان قرار دهد و از ارزش آن در آن موقعیت بغرنج بگوید.

منتقدانی که تاکنون فیلم را دیده اند نظرات مثبتی درباره فیلم داشته اند. تاد مک ‌کارتی در هالیوود ریپورتر (رسانه تخصصی سینمای هالیوود)  درباره «دانکرک» اینگونه نظر داده است: «دانکرک یک شاهکار امپرسیونستی است. این اولین کلماتی نیست که در توصیف یک بلاک‌ باستر تابستانی که توسط یکی از بزرگ‌ ترین کارگردانهای عامه‌ پسند ساخته شده، می‌شنوید. اما «دانکرک» فیلمی جنگی است که مشابهش را کمتر دیدیم، فیلمی که برای ساختش هزینه‌ بسیاری شده، اما بیشتر از آن که صحنه‌های بزرگ و سکانس‌های چشم‌نواز ارائه کند، لحظات شخصی، فوق‌العاده عمیق و درگیرکننده به ارمغان می‌آورد».

در پایان باید گفت، به نظر می رسد کریستوفر نولان که برخی او را کارگردانی عامه پسند می دانند با ساخت «دانکرک» ثابت کرده که می تواند یکی از تأثیرگذاران عصر حاضر باشد. باید دید این فیلم در زمان اکران چقدر مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد و چقدر می فروشد.

فیلم «دانکرک» این روزها با دو فرمت 35 میلی‌متری و 70 میلی‌متری در سینماهای دنیا اکران است.


 



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار