پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۶
به مناسبت حضور خالق فیلمهای «سازدهنی» و «دونده» در جشنواره «کارلووی واری»
امروز پنجاه و دومین جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک به پایان می رسد و این در حالی است که امیر نادری با فیلم «کوه» در این رویداد مهم سینمایی حضور دارد؛ یادداشت زیر درباره امیر نادری و روال فیلمسازی او طی این سالهاست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز پنجاه و دومین جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک به پایان می رسد و این در حالی است که امیر نادری کارگردان صاحب نام ایرانی با فیلم «کوه» در این رویداد مهم سینمایی حضور دارد و از روز نخست تا پایان جشنواره، فیلمش چهار اکران داشته است.

امیر نادری، آپاراتچی با استعدادی که کوه «آلپ» را فتح کرد!

امیر نادری یکی از کارگردان های موج نوی سینمای ماست؛ کارگردانی که با ساخت آثاری خوش ساخت نام خود را در ذهن سینما دوستان چند نسل، زنده نگاه داشته است.

«تنگسیر» یکی دیگر از آثار این کارگردان تجربه گرای سینمای ایران است؛ اقتباسی موفق از رمان با ارزش صادق چوبک به همین نام که همواره تحسین منتقدان و تحلیلگران سینما را برانگیخته است.

امیر نادری با اینکه سالهاست از ایران مهاجرت کرده و ارتباطش با سینمای ایران قطع است اما با همان چند اثر سینمایی که در ایران ساخته نام خود را در لیست صاحب نامها قرار داده است.

او کودکی سخت و فقیرانه اش را با تخمه فروشی جلوی سینماها گذرانده بود و از دل جامعه ای در جنوب شهرِ یکی از شهرهای جنوبی ایران پا به عرصه سینما گذاشته بود. بعد، چراغ قوه به دست گرفته بود و کنترلچی شده بود و بعدش آپاراتچی و سپس دیدن فیلمهای خارجی در شرجی زادگاهش آبادان و... تئاتر و... بعد مهاجرت به تهران و کار در عکاسخانه و آشنای اش با علیرضا زرین دست که بعدش عکاس فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی و «حسن کچل» علی حاتمی شد و پس از آن، نخستین فیلمش «خداحافظ رفیق» را ساخت و بعد از آن باقی فیلمهایش «تنگنا»، «ساز دهنی»، «تنگسیر»، «مرثیه»، «ساخت ایران» را کارگردانی کرد؛ و بالاخره در سال 1364 پس از ساخت فیلم «دونده» و اثر اکران نشده «آب باد خاک» از ایران رفت.

امیر نادری اما پس از مهاجرت نتوانست آنگونه که باید خط فکری پیش از رفتنش را دنبال کند و طبق آن روال، فیلم بسازد، شاید به این دلیل که از چرخه ای که می شناخت و در آن رشد یافته بود، دور شده بود، و شاید به این دلیل که نادری فیلمسازی تجربی بود و از جامعه ای فیلم می ساخت که در آن بزرگ شده بود. او با اینکه طی سالهای حضورش در اروپا همواره فیلم ساخته اما نتوانسته آثاری در حد و اندازه «تنگسیر»، «دونده» بسازد.

نادری فیلمهای « جستجو»، «برنده»، « منهتن از روی شماره »، « آ، ب، ث... منهتن»، «ماراتن»، « دیوار صوتی»، « وگاس: بر اساس یک داستان واقعی»، «60 ثانیه تنهایی در سال صفرکات»، را طی سالهای اقامتش در آمریکا ساخته که بیشتر آنها در جشنواره های مختلف و معتبر برنده جایزه شده اند.

فیلم «کوه» آخرین اثر سینمایی امیر نادری است؛ اثری که در دامنه کوه آلپ، واقع در ایتالیا فیلم برداری شده و درباره آدمهای مختلف از فرهنگ هایی متفاوت است. آدمهایی گرفتار جبر جغرافیایی که سعی دارند برای بقا با اتفاقات پیرامونشان مبارزه کنند؛ هرچند که راه به جایی نبرند.

فیلم «کوه» اثری سمبولیک به حساب می آید و به گفته نادری صد درصد ایتالیایی است و مانند دیگر فیلم‌های او کم دیالوگ است.

فیلم «کوه» درباره زندگی خانواده ای است که در تلاشند با این واقعیت که قله ۲۵۰۰ متری مانع تابیده شدن خورشید به زمین‌هایشان می‌شود، مبارزه کنند تا از زندگی ساقط نشوند. آگوستینو مرد خانواده با پتک به جنگ کوه می رود تا نور خورشید بر آنها بتابد. او در نهایت موفق می شود اما در این راه جان خود را از دست می دهد.

فیلم «کوه» که پیش تر در جشنواره های دیگر نیز اکران شده بود در پنجاه و دومین جشنواره فیلم « کارلووی واری» بدون حضور کارگردان و دیگر عوامل، تنها با حضور بازیگر نقش مرد آن در جشنواره فیلم کارلووی واری به نمایش درآمد.



وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار