جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
در نشست رسانه ای جشن مستقل سینمای مستند مطرح شد
نشست خبری نهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند صبح امروز با حضور سام کلانتری رئیس جشن و دیگر مسئولان و اهالی رسانه صبح امروز، 12 تیرماه در خانه سینما برگزار شد. در این نشست جزئیات و چگونگی برگزاری جشن مستقل سینمای مستند مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، نشست خبری نهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند صبح امروز با حضور سام کلانتری (رئیس جشن)، رامین حیدری فاروقی (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند) و همچنین استاد محمد تهامی نژاد (رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست که تعدادی از هنرمندان و اهالی رسانه نیز در آن حضور داشتند، سام کلانتری، رئیس جشن مستقل سینمای مستند گفت: این دوره از جشن با دوره های پیشین تفاوت هایی دارد. 

سام کلانتری: در جشن امسال تندیس ویژه خواهیم داشت/ به سمت آکادمیک شدن پیش می رویم

کلانتری توضیح داد: امسال نخستین دوره ای است که جشن مستقل، نشان ویژه خودش را دارد که پس از طراحی و ساخت، رونمایی می شود؛ به اضافه اینکه در جشن های قبلی تندیس جشنواره به کارگردان، پژوهشگر و تهیه کننده تعلق می گرفت، اما در جشنواره امسال به همه شاخه های برگزیده اهدا می شود.

کلانتری با تأکید بر اینکه جشن مستقل سینمای مستند از جشن خانه سینما جدا نیست، گفت: از آن جهت جشن امسال را مستقل اعلام کرده ایم زیرا قرار است در راستای سیاست های خانه سینما در جهت آکادمیک شدن پیش برویم.

کلانتری سپس درباره دیگر تفاوت های جشن امسال با دوره های پیشین گفت: از امسال وب سایت تخصصی ویژه جشن مستقل خواهیم داشت که یکی از اهداف طراحی و ساخت آن حمایت از آثار برگزیده جشن خانه سینماست؛ و نحوه حمایت ما به این شکل است که شناختنامه کارگردان را در آن قرار می دهیم و اخبار فیلم و روال کاری فیلمساز را به سمع و بصر مخاطب می رسانیم.

کلانتری گفت: اتفاق بهتر اینکه از امسال جشن مستقل سینمای مستند، دبیرخانه دائمی خواهد داشت به علاوه اینکه امسال هیئت رئیسه ای متشکل از دوصنف کارگردانان و تهیه کنندگان اساسنامه کلی جشن را تنظیم می کنند و از فیلمسازان حمایت خواهند کرد تا به این ترتیب تداوم و پیوستگی در امری فرهنگی را رعایت کرده باشیم.

کلانتری افزود: فراخوان جشن از امروز شروع خواهد شد و تا 15 روز کاری ادامه خواهد داشت و متقاضیان می توانند آثار خود را از شنبه تا به سه شنبه تحویل دهند.

رئیس جشن مستقل سینمای مستند از اهالی رسانه و مستند سازانی که خانه سینما را خانه خود می دانند، خواست در این جشن شرکت کنند

در ادامه نشست، رامین حیدری فاروقی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند ضمن تشکر از حضور خبرنگاران گفت: سینمای مستند امری تشریفاتی نیست که بتوان وجودش را نادیده گرفت و اهالی رسانه می توانند با انعکاس اخبار و معرفی فیلمسازان مستعد به این گونه از سینما کمک کنند.

حیدری فاروقی در ادامه گفت: حال دیگر سینمای داستانی به خاطر وجود ابزار و تکنولوژی از واقعیت دور شده است و این در حالی است که سینمای مستند این ویژگی را دارد تا با ظرفیت بالای روایی حقیقیت را به مخاطب بنمایاند.

فاروغی درباره آکادمیک شدن جشنواره نیز توضیح داد: به سمت آکادمی رفتن یک جریان سه ساله است؛ و حال روند به این شکل است که فیلم‌ها باید ساخته و دیده شده باشند و مهمتر اینکه در این جریان سه ساله، آثار در اختیار هیئت انتخاب قرار می‌گیرد و در واقع فعلا فرآیند به شکل سابق خواهد بود تا اصلاح شود.

در ادامه، محمد تهامی نژاد ، رئیس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، با اشاره به اینکه جشن و جشنواره با هم متفاوتتد، گفت: در جشنواره ای مانند سینما حقیقت محدویتی وجود ندارد و فیلمسازان تلویزیونی و دولتی می توانند در آن شرکت کنند، اما در جشن این حضور محدودتر است شاید بتوان گفت در جشن با تولیدات یک سال سر و کار داریم.

گفتنی است نهمین جشن سینمای مستند 19 شهریور  ماه در تهران برگزار خواهد شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار