سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز چهارم تیرماه، زادروز هدیه تهرانی است؛ بازیگری که با فیلم «سلطان»، یکی از بهترین ساخته های مسعود کیمیایی به سینما آمد و «بدون تاریخ بدون امضا» را در نوبت اکران دارد. زادروزش مبارک.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 4 تیرماه، زادروز یکی از بازیگران گزیده کارو کم حاشیه سینمای ایران است؛ هنرمندی که طی سالهای فعالیتش، در فیلمهای ماندگاری ایفای نقش کرده است. هدیه تهرانی!

هدیه تهرانی اهل تهران است و در سال 1351 زاده شده است؛ او هرچند در ابتدای فعالیتش شانس همکاری با کارگردانی چون کیانوش عیاری را از دست داد و عسل بدیعی جای او در فیلم «بودن یا نبودن» بازی کرد اما سینما را با مسعود کیمیایی آغاز کرد و با بازی خوب و روانش در مقابل فریبرز عرب نیا، یکی از بهترین آثار کارنامه اش را با فیلم «سلطان» رقم زد.

هدیه تهرانی پس از بازی در فیلم «سلطان»، مورد توجه سینماگران قرار گرفت و احمد امینی دومین کارگردانی بود که او را برای بازی در نقش اصلی اثرش انتخاب کرد، فیلمی عاشقانه و جوان پسند که «غریبانه» نام داشت و دیگر بازیگرش ابولفضل پور عرب بود.

هدیه تهرانی در سومین فیلمش نیز خوش درخشید. «قرمز»، درامی خانواداگی و راوانکاونه ساخته فریدون جیرانی که محمدرضا فروتن و کمند امیر سلیمانی دیگر بازیگرانش بودند. هدیه تهرانی به خاطر بازی خوبش در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

هدیه تهرانی! بازیگری بی حاشیه با انتخاب هایی اندیشمندانه!

فیلم بعدی هدیه تهرانی «شوکران» نام داشت که مانند 3 اثر پیشین، خوش ساخت بود و در زمان اکرانش توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. هدیه تهرانی در این فیلم بازهم با فریبرز عرب نیا همبازی شد و بازهم خوش درخشید. «شوکران» به کارگردانی بهروز افخمی در سال 1378 تولید شد.

«دستهای آلوده» ساخته سیروس الوند، «پارتی» ساخته سامان مقدم، «آبی» ساخته حمید لبخنده، «چتری برای دونفر» ساخته احمد امینی دیگر فیلمهایی بودند که در دهه هفتاد ساخته شدند و هدیه تهرانی در آنها حضور داشت.

هدیه تهرانی در دهه هشتاد نیز همچنان پرکار بود و با کارگردان های مطرحی چون ناصر تقوایی، بهمن فرمان آرا، احمدرضا درویش، اصغر فرهادی همکاری کرد؛ که نتیجه این تلاش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی بود، اثری با بازی حمید فرخ نژاد و ترانه علیدوستی که یکی از بهترین فیلمهای فرهادی به حساب می آید و در سال 1384 تولید شده است.

هدیه تهرانی، طی این سالها، هرچند گاهی از سینما دور شده؛ اما همچنان گزیده کار حضور داشته و در آثار مختلفی ایفای نقش کرده است.

«پل چوبی»، «یک روز دیگر»، «آشغال های دوست داشتنی»، «آااادت نمی کنیم»، «اسرافیل» فیلمهایی هستند که هدیه تهرانی طی سالهای اخیر در آنها ایفای نقش کرده و «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند نیز آخرین اثر سینمایی هدیه تهرانی است که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشت و در نوبت اکران قرار دارد.

هدیه تهرانی امروز 4 تیرماه، امروز 45 ساله شد. زادروزش مبارک.


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲