جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
در استقبال از جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان
سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، تابستان امسال در اصفهان برگزار می شود؛ اما چنین رویدادی به تنهایی می تواند بار سینمای کودک و نوجوان را به دوش کشد و باعث ارتقاء آن شود؟
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از رویدادهای مهم کشور است که از سال 1361 در حال برگزاری است و تا کنون 29 دوره از آن برگزار شده است.

سینمای کودک و نوجوان بار سنگینی که هنوز به مقصد نرسیده است! + آثار بلند راه یافته به جشنواره امسال

سینمای کودک و نوجوان یکی از گونه های مهجور و مظلومی است که هیچ گاه آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است؛ سینمای کودک و نوجوان همیشه با افت و خیزهای فراوان همراه بوده و طی این سالها، فراز و نشیب های بسیاری را پیموده است؛ اما هنوز آنگونه که باید مورد توجه سینماگران نیست و در روزگار ما کمتر کارگردانی به سراغ این ژانر می رود.

لازم به یادآوری است که سینمای کودک و نوجوان بار آموزشی بسیاری دارد اگر به صورت تخصصی به آن پرداخته شود. بی شک تولید فیلم های ژانر کودک و نوجوان راه میان بری است برای آموزش بهتر و عمیق تر به کودکان و نوجوانان.

حال اگر به اکران های سالانه سینمای ایران نگاهی اجمالی بیندازیم خواهیم دید که آثار بسیار کمی با موضوعات مناسب برای کودکان و نوجوانان به روی پرده می روند! و اگر کمی به عقب تر باز گردیم خواهیم دید که طی این سالها تعداد آثار تولید شده در ژانر کودک و نوجوان کمتر از آن است که نیازهای موجود را برآورده کند.

در این میان وجود جشنواره ای چون جشنواره فیلم کودک و نوجوان اتفاق مغتنمی است که هر سال تکرار می شود تا با گرد هم آوردن هنرمندان ژانر کودک و نوجوان و دوستداران و علاقمندان این سینما بتواند آنها را به فعالیت بیشتر در این عرصه تشویق کند.

 درست است که وجود جشنواره فیلم کودک و نوجوان می تواند تأثیر مهمی در ارتقاء سینمای کودک و نوجوان داشته باشد؛ اما به تنهایی نمی تواند این بار را به دوش کشد. بی شک  اگر کارگردان ها به ساخت چنین آثاری تمایل نشان ندهند و تهیه کنندگان ریسک تولید چنین آثاری را نپذیرند وجود چنین جشنواره ای تنها رویدادی تشریفاتی است که هزینه های زیادی صرف برگزاری اش می شود. 

حال جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال نیز طبق روال سالهای پیش با حضور تعدادی از سینماگران تابستان در اصفهان برگزار خواهد شد و بیژن بیرنگ، ناصر عنصری، سید روح الله حجازی، فاطمه گودرزی و علی اکبر بکتاشیان اعضای هیئت انتخاب بخش فیلم های بلند داستانی این جشنواره اند و آثار انتخابی آنها به این ترتیبند: «آکو» ساخته نبی قلی زاده، «آگوست» ساخته احمد زائری، محمد اسفندیاری و ماریا ماوتی، «خیال نقش» ساخته احمد فیضی، «شوکا» ساخته شهرزاد سالمی، «عشق نیکان» ساخته فرناز امینی، «فقط شاگرد اول» ساخته آزاده قچاق، «قدم خیر» ساخته مسعود فرخنده طینت فرد، «مزرعه شادی» ساخته منوچهر درویش علی پور.

سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دبیری علیرضا داد از نهم تا 15 تیرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳