يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۴  |  Sunday, 27 July 2025
کد خبر: ۴۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

هادی علیمحمدی: ورود مستقیم پول به تئاتر آسیب می زند!/ باید جریان اقتصادی در تئاتر ایجاد کنیم!

هادی علیمحمدی تهیه کننده و مدير توليد سینما که به تازگی در عرصه تولید تئاتر نیز فعال است از دغدغه ها و راهکارهایش در این عرصه گفت.
هادی علیمحمدی تهیه کننده تئاتر، که قرار است نمایشهای برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهي امسال را تهیه کنندگی کند، درباره پیشینه هنری اش به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: خاستگاه اصلی من سینماست و سالهاست که در عرصه تهيه و تولید سينما فعال هستم ولي تهیه کنندگی نمایش «خانه ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی باعث شد رویکرد جدیدی نسبت به تئاتر و تولید آن پیدا کنم.
علیمحمدی درباره تفاوت تهیه کنندگی سینما و تئاتر گفت: در سینما تکلیف مشخص تر است و هر شخص چهارچوب وظايف خودش را ميشناسد و وظيفه تهيه كننده و كارگردان تفكيك شده است؛ اما در تئاتر اینگونه نیست، به همين جهت این دو عرصه باهم متفاوتند!

هادی علیمحمدی: ورود مستقیم پول به تئاتر آسیب می زند!/ باید جریان اقتصادی در تئاتر ایجاد کنیم!

زمانی که از سینما به تئاتر آمدم با این تفاوت ها و چالش ها مواجه شدم و تلاش کردم به تعریف درستی برسم و روند مشخص و مسير هدفمندي را در پیش گیرم.

علیمحمدی با تأکید بر اینکه در تئاتر باید وظایف تهيه كننده مشخص باشد گفت: به نظرم کارگردان در تئاتر فقط باید به کارش فکر کند و فارغ از دغدغه های اجرائي و مالی به کیفیت اثرش بیاندیشد، چرا كه پرداختن به مسائل غير هنري  او را از هدف اصلی اش دور می کند.

وی درباره چرخه اقتصادی در هنر تئاتر نیز گفت: طبق تجربیاتم به این نتیجه رسیده ام که ورود مستقیم پول به تئاتر مشکلات جدی ایجاد می کند و به نفع این هنر نیست؛ از طرفی مسئله اقتصادي یکی از ملزومات تئاتر است. به همين جهت من بيشتر به گردش مالی تئاتر فكر ميكنم و براي آن برنامه ريزي ميكنم و اینجاست که تهیه کنندگی در تئاتر مهم می شود.

این تهیه کننده عرصه سینما و تئاتر در ادامه گفت: به نظرم تهیه کننده باید به تولید بهتر اثر فکر کند و كيفيت يك تئاتر طبيعتا در گرو نگاه بي دغدغه عوامل خصوصا كارگردان و بازيگران به كار هنري شان است. فلسفه وجودي کمپانی های هنری در اروپا نيز همين است. آنجا وقتي دوره تمرين فشرده تمام ميشود و كار به مرحله اجرا ميرسد، عملا كمپاني اجرا نمايش را بر عهده ميگيرد و كارگردان ديگر دغدغه فروش، تعداد صندلي، سالن اجرا و يا هر چيز ديگري را ندارد.

علیمحمدی درباره شیوه تهیه کنندگی خودش گفت: به نظرم سیستم مهندسی مالی است که باعث بازگشت پول می شود و اثر را به سود می رساند. من به عنوان تهیه کننده نمی توانم بگویم به این دلیل که فلان اثر هنری است و گیشه خوبی ندارد، تولید آن را نمی پذیرم! بلکه باید در نخستین قدم جریانی اقتصادی ایجاد کنم؛ حال این جریان اقتصادی می تواند با ايجاد تبلیغات موثر باشد، یا هر اتفاقی که اثر را به سود نزديك كند، رويكرد بعدي اين است كه می توانم در کنار یک اثر صرفا هنری، اثري كه جنبه اقتصادي قوي تري دارد، تولید کنم، تا به این ترتیب گردش مالی ام را حفظ کنم و توازن برقرار گردد. این روش كه من اسمش را سبد سرمايه گذاري گذاشته ام، باعث می شود پول و سرمایه در یک نقطه بلوکه نشود و در جریان باشد.
هادی علیمحمدی: ورود مستقیم پول به تئاتر آسیب می زند!/ باید جریان اقتصادی در تئاتر ایجاد کنیم!

هادی علیمحمدی با تأکید بر اینکه شأن و منزلت تئاتر ايجاب ميكند، تا تئاتر روی پای خودش بایستد و برای هنرمندان این عرصه درآمدزایی کند گفت: به سراغ نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی امسال رفتم زیرا معتقدم تغییرات باید زیر بنایی باشد؛ و اینکه آثار دانشجویی جسورانه ترند و پتانسیل این را دارند تا به آثاری باکیفیت و پرفروش تبدیل شوند.

علیمحمدی در پایان گفت: كسي كه قصد سرمایه گذاری و ورود به اين عرصه را دارد، طبيعتا مي بايست عيار و ارزش هنر را بيشتر از مسائل مالي مورد توجه قرار دهد.

به همين جهت من از مسئولان نیز توقع حمایت مالی ندارم و آنچه حالا و در اين مقطع برایم اهميت دارد، حمایت معنوی و اخلاقی مسئولان است. آنها می توانند از روندی که پیش گرفته ام پشیمانمم کنند یا باعث شوند سال آینده نیز تهیه کنندگی آثار دانشجویی را بپذیرم.


عکس: حانیه زاهد
مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳