شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
یادداشتی بر نخستین فیلم منیر قیدی
فیلم «ویلایی ها» این روزها در سینماهای کشور اکران است. این فیلم اثری درباره جنگ است که از زاویه جدیدی آن را مورد بررسی قرار می دهد و مخاطب را با زنان جنگ و صبوری هایشان آشنا می کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، فیلم سینمایی «ویلایی ها» نخستین ساخته منیر قیدی این روزها در سینماهای کشور به روی پرده است. «ویلایی ها» قصه خانواده های فرماندهان ارتش و سپاه است که در سال 1365 است و به زندگی و حال و هوا و دلشوره های زنانی می پردازد که در نزدیکی جبهه انتظار همسرانشان را می کشند.

«ویلایی ها» اثری جسورانه و عجولانه!


ایده ای بکر و قصه ای کشدار

عزیز (ثریا قاسمی) مادر یکی از فرماندهان است که به همراه نوه هایش وارد ویلاهای مسکونی می شود و کمی بعد عروسش سیما (طناز طباطبائی) از تهران به جنوب می رود تا بچه هایش را به خارج از کشور ببرد؛ در کنار سیما و عزیز آدمهای دیگری در فیلم حضور دارند که هر کدام بخشی از قصه را به دوش می کشند.

مکانی که این آدمها در آن زندگی می کنند مجموعه ای است که در زمان جنگ به آنها «ویلا» می گفتند؛ خانه هایی سازمانی که برای سکونت خانواده نظامیان در جنوب و غرب در نظر گرفته شده بود و هنوز وجود دارد.

«ویلایی ها» از منظر جدیدی به جنگ می نگرد و آن را از زاویه جدیدی بررسی می کند. منیر قیدی در این فیلم سعی کرده زندگی زنان جنگ را به تصویر بکشد. با این که او به همراه نویسنده دیگر اثر، ارسلان امیری تلاش کرده اند فیلمنامه ای محکم و کم نقص را به رشته تحریر درآورند؛ اما فیلمنامه دچار زیاده گویی است و این کاستی چنان پر رنگ است که بر ریتم فیلم تأثیر گذاشته است. آدمهای فیلم حرافی می کنند و انتظار می کشند بی آنکه کنش جدیدی ایجاد کنند.


کارگردانی اثر

درباره کارگردانی اثر نیز باید وسواس به جای کارگردان را در نوع بازی بازیگران دید. بازی ها یکدست و واقعگرایانه و باورپذیر است؛ اما با این حال، سکانس بندی های تکراری و عدم تنوع در دکوپاژ، شوق مخاطب را برای دیدن فیلم، به کسالت تبدیل می کند.

فیلم ایده بکر و سوژه خوبی دارد. تکراری نیست و از معدود آثاری است که به نقش زنان در جنگ می پردازد و یکی از امتیازهای فیلم همین است. 

منیر قیدی به اتفاق ارسلان امیری ایده خوبی را برای نوشتن انتخاب کرده اند؛ اما فیلمنامه قربانی زیاده گویی آنها شده است! این کاستی چنان در تار و پود فیلم نفوذ کرده که تدوین گر قابلی چون بهرام دهقانی نیز نتوانسته بر ریتم کشدار فیلم تأثیر بگذارد وبرای آن چاره ای بیاندیشد.


«ویلایی ها» اثری جسورانه!

در پایان باید گفت، جسارت کارگردان برای ساخت چنین اثری قابل ستایش است؛ اما کاش منیر قیدی برای ساخت فیلمش عجله نمی کرد و با بازنویسی دوباره و دوباره فیلمنامه به آن قوام می بخشید! تا نخستین اثر سینمایی اش فیلمی کم نقص باشد و بیشتر به چشم بیاید.

فیلم سینمایی «ویلایی ها» نخستین ساخته منیر قیدی به تهیه کنندگی سعید ملکان است و طناز طبابایی، ثریا قاسمی، پریناز ایزدیار، علی شادمان و صابر ابر در آن بازی می کنند. «ویلایی ها» این روزها بر پرده سینماهاست.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار