يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۰۸
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
بهرام بیضایی یکی از مفاخر عرصه هنر به تازگی اثری نوشته که توسط انتشارت «روشنگران و مطالعات زنان» چاپ شده و «سفر به شب» نام دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه، بهرام بیضایی هنرمند عرصه تئاتر و سینما که آثار نمایشی و پژوهشی بسیاری را به رشته تحریر درآورده به تازگی فیلمنامه ای نوشته که «سفر به شب» نام دارد و توسط انتشارات روشنگران منتشر شده است.

بی شک بهرام بیضایی یکی از مفاخر عصر ماست؛ هنرمندی که هیچگاه به اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده است. بهرام بیضایی علاوه بر آنکه کارگردان زبده ای در عرصه سینماست، بلکه در تئاتر نیز یکی از به نامهاست. او نویسنده ای است که انبوهی نمایشنامه و فیلمنامه در کارنامه خود دارد و سهیم بودن در اجرای هر اثرش آرزوی هر هنرمند تئاتر است و آنهایی که خوش سعادت بوده اند در دانشگاه هنر سر کلاس هایش نشسته اند.

بهرام بیضایی با «سفر به شب» به ایران می آید!

امتیاز ویژه بهرام بیضایی وجه پژوهشگر اوست که نتیجه آن انتشار اثری چون کتاب «نمایش در ایران» است که هنوز برای دانشجویان و هنرجویان تئاتر مرجع به حساب می آید و با این که سالها از چاپ آن می گذرد همچنان خواندنی است.

بهرام بیضایی که به همراه اکبر رادی و غلامحسین ساعدی از پیشگامان موج نوی نمایشنامه نویسی در ایران است تا کنون آثاری چون سه برخوانی «اژدهاک، آرش و کارنامه بندار بیخش»، «فتح نامه کلات»، «جنگنامه غلامان» و«افرا، یا زود می گذرد» را نوشته است.

«مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» آخرین اثر نمایشی بیضایی در ایران است و «وقتی همه خوابیم» آخرین اثر سینمایی اوست که 9سال پیش ساخته شد. بیضایی پس از ساخت این فیلم برای ساخت فیلمهای بعدی اش که «اشغال» و «مقصد» نام داشتند تلاش کرد اما به نتیجه نرسید، تا اینکه بالاخره از آن از ایران رفت!

او هنرمندی است که مهاجرت هشت ساله اش از ایران، باعث شده جای خالی او همیشه در عرصه ادبیات و هنر نمایشی حس شود و چاپ اثری از او غنیمتی باشد برای آنها که دغدغه فرهنگ و هنر دارند. بهرام بیضایی که سالهای اخیر را به تدریس در دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا گذرانده است به تازگی فیلمنامه ای جدید را در ایران به چاپ رسانده که «سفر به شب» نام دارد و در ۸۵ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» منتشر شده است.


وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳