سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۱۶۸
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
«شنل پاره» روایت نسلی بی‌رؤیا است، نسلی تباه‌شده، نسل انقلاب روسیه و جنگ‌های بزرگ جهانی است.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، «نینا بربروا»، نویسنده و شاعر روس، در ۲۶ ژوئیه ۱۹۰۱ در سن‌پترزبورگ به دنیا آمد. پدر او ارمنی و مادرش روس بود. بربروا در سال ۱۹۲۲ با همسرش، ولادیسلاو خداسویچ، روسیه را ترک کرد و به اروپا رفت. آن‌ها در سال ۱۹۲۵ در پاریس اقامت گزیدند، او مدتی اجازه کار در فرانسه را نداشت و مجبور بود با کارهایی چون خیاطی مخارج زندگی‌اش را تأمین کند. بربروا در پاریس داستان‌های کوتاهش را در نشریات روسی پاریس چاپ کرد. 

«شنل پاره» روایت نسلی تباه شده

او همچنین در ۱۹۳۶ اولین کتاب بلندش را درباره‌ی زندگی پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز بزرگ روس، نوشت. در ۱۹۳۹ همسرش درگذشت. بربروا پس از ۲۵ سال اقامت در پاریس در سال ۱۹۵۰ به امریکا رفت و در سال ۱۹۵۹ شهروند آن کشور شد. او در ۱۹۵۴ با یک نوازنده‌ی پیانو و معلم روسی ازدواج کرد. در سال ۱۹۵۸ برای تدریس زبان روسی به استخدام دانشگاه ییل درآمد. در سال ۱۹۶۳ به دانشگاه پرینستون رفت و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۷۱ در آن‌جا بود. نینا بربروا در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳ در فیلادلفیا درگذشت.

«فاطمه ولیانی» مترجم این کتاب  در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی در دانشگاه تهران و دانشگاه سوربن فرانسه است. ولیانی با مراکز پژوهشی از جمله بنیاد دایرۀ‌المعارف اسلامی، نشریه تحقیقات اسلامی و دفتر پژوهش‌های فرهنگی همکاری داشته است. او بیش از همه به ترجمه‌ی کتاب‌های فلسفی، به‌خصوص آثار میشل فوکو، پرداخته است؛ از جمله کتاب‌های تاریخ جنون و تولد پزشکی بالینی. ترجمه‌ی ولیانی از کتاب تاریخ جنون جایزه‌ی کتاب سال را، در بیست‌ویکمین دوره‌ی این جایزه، به خود اختصاص داد.

و اما داستان کتاب:

  «شنل پاره» روایت نسلی بی‌رؤیا است، نسلی تباه‌شده، نسل انقلاب روسیه و جنگ‌های بزرگ جهانی. ساشا، راوی داستان، نُه ساله بود که مادرش درگذشت و در عرض دو ماه زندگی آن‌ها را زیر و رو کرد. او با خواهر و پدرش زندگیشان را در سال‌های سخت پس از انقلاب روسیه از سر گرفتند. ساشا بسیار دلبسته‌ی خواهرش بود، اما میان این دو کم‌تر گفت‌وگویی در می‌گرفت. آریان، خواهر ساشا، نُه سال از او بزرگ‌تر بود و فقط چند سال پس از درگذشت مادرشان با مردی ۳۰ ساله ازدواج کرد و از خانواده جدا شد. این داستان مختصر از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست در روسیه می‌گذرد و شرح سال‌های کودکی راوی است. بخش دوم روایتگر جوانی و میانسالی او در فرانسه است.


این کتاب در 80 صفحه و با قیمت 5000 هزار تومان از دریچه نشر ماهی وارد بازار کتاب شده است و تا به امروز 4 مرتبه تجدید چاپ شده است.
برچسب ها: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲