جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
شب گذشته، جمع بسیار زیادی از هنرمندان عرصه‌های مختف، ازجمله سینما، تئاتر و تلویزیون به تماشای نمایش «صعود مقاومت‌پذیر آرتورو اویی» نوشتۀ «برتولت برشت» به کارگردانی «امیر دژاکام» نشستند.

به گزارش دیباچه، «صعود مقاومت‌پذیر آرتورو اویی» اثری به کارگردانی امیر دژاکام براساس متنی از برتولت برشت است که به موضوع فساد اقتصادی می‌پردازد.

این نمایش شب گذشته شاهد حضور هنرمندانی بود که در این میان نام‌های آشنایی هم چون قاسم زارع، سعید بشیری، حسن اسدی، مهدی میامی، سیروس میمنت، فرهاد بشارتی، علی اصغر راسخ راد، فریبا طالبی، نادر نادر پور، امین میری و محمدرضا خسرویان به چشم می‌خورد.

هنرمندان به تماشای «صعود مقاومت‌پذیر آرتورو اویی» نشستند

نگاه «دژاکام» به «آرتورو اویی» نگاهی خلاق است

قاسم زارع، در حاشیۀ این نمایش ضمن دعوت از عموم مردم برای دیدن این نمایش، گفت: مردم نباید فرصت محدود دیدن این نمایش را از دست بدهند.

وی در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از این امر که پرداخت «امیر دژاکام» به متن «برتولت برشت» پرداختی تازه و بدیع است، افزود: در سالیان گذشته اجرایی بسیار جدی را از این متن دیده بودم که به نظرم این اجرا با آن متفاوت بود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، تفاوت نگاه «امیر دژاکام» به اثر را تحسین کرده و ادامه داد: نگاه «دژاکام» به «آرتورو اویی» نگاهی خلاق است و از این بابت به همۀ دوستان عزیز تبریک می‌گویم.

زارع در ادامه با اشاره به این امر که در این اثر، همه چیز بسیار خلاقانه، درست و حرفه‌ای اجرا شد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم تمامی کسانی که سال‌ها قبل اجراهای دیگری از این اثر را دیده‌اند، اگر می‌خواهند مفهوم نگاه خلاقانه به متن را دریابند، دیدن آرتورو اویی را از دست ندهند.

جوانان تئاترصبر به خرج بدهند و یاد بگیرند

سیروس میمنت، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، نیز در مورد این نمایش ضمن اذعان به این امر که از دیدن این اثر بسیار لذت برده است و اجرای آن را اجرایی با شکوه دیده است، گفت: «آرتورو اویی» اثری بسیار جذاب است که بازیگران آن بسیار خلاق و پر انرژی ظاهر شده‌اند.

وی در ادامه این اثر را اثری انتقادی در قالب کمدی دانسته و ادامه داد: این اثر می توانست در ژانری دیگر اجرا شود، اما معتقدم اجرای «آرتورو اویی» در کمدی آن را برای مخاطب لذت بخش ساخته است.

میمنت، برداشت متفاوت امیر دژاکام از متن «برتولت برشت» را برداشتی قابل تحسین دانسته و افزود: «آرتورو اویی» نیز مانند دیگر آثار «امیر دژاکام» پر قدرت و با شکوه است.

این بازیگر در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن تأکید بر این امر که جوانان تئاتر می‌بایست با صبر و حوصله به نصایح بزرگترهای این هنر گوش فرادهند، اظهار داشت: جوانان تئاترصبر به خرج بدهند و یاد بگیرند و هیچ گاه این تصور را نداشته باشند که آموخته‌های آنان برای کار کردن کافی است.

امیدوارم سیاسیون به دیدن نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» بنشینند

امین میری، کارگردان و بازیگر تئاتر که به تازگی به اجرای «شلتر» در سالن قشقایی مجموعۀ تئاتر شهر تهران پایان داده است، در حاشیۀ این نمایش ضمن اذعان به این امر که نگاه کاریکاتوری به ثبت نام در انتخابات را می توان در «آرتورو اویی» دید، گفت: 1800 نفر آدمی که با وعده‌های عجیب و غریب از 18 تا 90 سال با در دست داشتن شناسنامه برای ثبت نام به وزارت کشور رفته‌اند و فضایی که در جامعۀ سیاسی ما وجود دارد، در این نمایش وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود زمان بسیار طولانی این نمایش، گذر زمان در این اثر را متوجه نشدم و به نظرم نمایش صادقانه‌ای است که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

میری اظهار امیدواری کرد: امیدوارم سیاسیون به دیدن نمایش «صعود مقاومت‌پذیر آرتورو اویی» بنشینند و مسائل مبتلی‌به جامعه را با نگاهی عمیق‌تر ببینند.

«صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» اثری مدرن و متناسب با موضوعات روز است

حسن اسدی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز گفت: نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» اثری مدرن و متناسب با موضوعات روز است.

وی در همین راستا ادامه داد: کارگردانی، بازیگر و ایده های بسیار خوب در این نمایش به چشم می خورد و به یقین به همین دلیل است که این اثر بسیار راحت با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند.

اسدی در بخشی دیگر از اظهار ات خود، پرداخت کمدی به اثر «برتولت برشت» را پرداختی فوق العاده دانسته و در پایان خطاب به جوانان فعال در عرصۀ تئاتر، افزود: جوانان امروز تئاتر باید قدر شناس باشند و قدر اساتید گرانقدر خود را بدانند، چرا که معتقدم داشتن استاد خوب غنیمت است.

عدم موفقیت در ارائه تعاریف درست از متون برشت؛ از مهم‌ترین موانع اجرای آثار او

مهدی میامی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز پس از تماشای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» پیرامون این اثر، گفت: اجراهای قبلی این اثر را دیده بودم، اما نگاه امیر دژاکام به اثر خلاق است.

وی ضمن اذعان به این امر که عدم موفقیت در ارائه تعاریف درست از متون برشت یکی از مهم‌ترین موانع اجرای آثار است، افزود» در آثار برشت ارتباط آدم‌ها و صحنه‌ها، ارتباطی گنگ است و در عین حال اجرای «امیر دژاکام» اجرایی متفاوت و لذت‌بخش بود.

این بازیگر در پایان از جوانان فعال در حوزۀ تئاتر خواست تا این مسیر را با قدرت ادامه دهند.

«صعود مقاومت‌پذیر آرتورو اویی» اثری به کارگردانی امیر دژاکام است که تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری در تالار حافظ تهران، هر شب از ساعت 20:45 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: داستان نمایشنامه در مورد جنایتکار خرده پا به نام آرتورو اویی که از آشفتگی وضع بازار سبزیجات در شیکاگو و فساد موجود در دستگاه قضایی و شورای شهر استفاده کرده و به یک جنایتکار قدرتمندی تبدیل میشود که تمام امور شهر را به دست گرفته، مخالفان خویش را ساکت کرده و قصد تسخیر سایر نقاط را دارد.​

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲