دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳  |  Monday, 13 January 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۳۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
«هملت» آخرین اثر نمایشی آرش دادگر است که این روزها در تئاتر شهر اجرا می شود. نمایشی با نگاهی منتقدانه که شرایط روز را به چالش می کشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، این روزها سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، میزبان نمایشی از آرش دادگر است؛ اثری با نگاهی جدید به نمایش حیرت انگیز و ماندگار ویلیام شکسپیر، هرچند که نامی از شکسپیر بزرگ در پوستر و بروشورهای نمایش نیامده است!

آرش دادگر پیش از آنکه کارگردان خوبی باشد انسان اندیشمندی است و نوشتن درباره آخرین اثر او کار راحتی نیست و احتیاج به تحلیل و بررسی های عمیق دارد؛ زیرا او مخاطبش را با داشته های بسیاری روانه خانه می کند. او در نمایش هایش سوال هایی انسانی مطرح می کند و هر اتفاقی در نمایش های او (ولو به کوچکی گیراندن ( آتش زدن )  یک سیگار) ایده ای بوده که پیش تر از فیلتر ذهنی او گذشته است.

ظاهرأ چنین به نظر می رسد که «هملت» دادگر را شهرام احمدزاده نوشته است؛ اما با دیدن نمایش خواهیم فهمید که در واقع چنین نیست؛ زیرا احمدزاده اثری جدید خلق نکرده، بلکه اثری دیگر را لابلای «هملت» شکسپیر گنجانده است؛ پس به این ترتیب نمایشنامه ای که احمدزاده نوشته یک اثر به اصطلاح اورجینال نیست و اینکه او نامی از شکسپیر نبرده عملی غیر حرفه ای است که در نهایت اثر او را زیر سایه شخصیتی چون ویلیام شکسپیر محو می کند!

وقتی «هملت» به قرن بیست ویک می آید!

با وجود اینکه احمدزاده تلاش کرده اثری منسجم بنگارد؛ اما هملتش تا حدودی دچار از هم گسیختگی است، از این لحاظ که بخش های اضافه شده، اثر اصلی را تحت تأثیر قرار داده وشیوه روایت را دچار لکنت کرده است، این گسست و کاستی در اثری که دادگر کارگردانی اش کرده خیلی به چشم نمی آید زیرا او با نگاه عمیق و تحلیل گرایانه اش توانسته متن را از آن خود کند و با استفاده از ویژگی های خاص آثارش، امضای خود را پای آن بنشاند. نگاه منتقدانه آرش دادگر وجه سیاسی و اجتماعی اثر را پر رنگ تر کرده و از «هملت» نمایش بروزی ساخته که مخاطب آن را می فهمد؛ دردهای مشترکی که جز به زبان اشاره یا طنز نمی توان درباره آنها سخن گفت.

مهران امام بخش از ابتدا تا به آخر نمایش انرژی بالایی به صحنه تزریق می کند و حسام منظور، پانته آ پناهی ها، مونا فرجاد و شبنم فرشادجو نیز بازی روانی ارائه می کنند. شاید اگر مدت زمان نمایش کمتر بود مخاطب از جایی به بعد، با دقت و حوصله بیشتری آن را دنبال می کرد و با خستگی از سالن نمایش خارج نمی شد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی واترپلو آینده درخشانی دارد/ لژیونر‌ها برای حضور در تیم ملی باید توجه مربی را جلب کنند

۱۷:۰۶  -  ۱۲ دی ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با الهه رضایی، مجری توانمند برنامه‌های کودک دهه ۶۰ و ۷۰

بچه‌های امروز، از پخش کارتن‌های گذشته هیجان زده می‌شوند

۱۳:۵۷  -  ۰۴ دی ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی بدمینتون در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برگزاری مسابقات بین‌المللی بدمینتون در ایران یک امتیاز ویژه است/ برای رشد، نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم

۱۳:۴۸  -  ۰۴ دی ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با محمدرضا سرشار، ملقب به رضا رهگذر از نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی کشور

بیشتر نویسندگان و حتی کسانی که از نسل انقلاب هستند، به یک نسبیت گرایی روی آورده اند / در فضای مجازی در حال ساخت برنامه شاهنامه خوانی هستم!

۱۷:۵۱  -  ۱۲ دی ۱۴۰۳
ویدئو اجرای زیبای محمد علیزاده به نام « با خدا تنهام » در برنامه «یلدای مادرانه»

بازگشت محمد علیزاده بعد از چند سال به صداوسیما

۲۲:۲۵  -  ۲۸ آذر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک :

پتانسیل بالای نمایش عروسکی مثل «کلاه قرمزی» و «جناب خان» در حوزه سرگرمی

۲۱:۲۱  -  ۲۸ آذر ۱۴۰۳