جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر برگزار شد
نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر صبح امروز، 21 فروردین ماه، با حضور برخی از مسئولان و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمای دیباچه نشست خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر صبح امروز در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد. رضا میرکریمی دبیر جشنواره و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی جشنواره و تعدادی دیگر از مسئولان در این جلسه حضور داشتند.

در آغاز نشست که تعدادی از اهالی رسانه و سینماگران حاضران آن بودند، از تیزر اصلی جشنواره رونمایی شد که کیوان کثیریان آن را به عباس کیارستمی تقدیم کرد و پس از آن تیزری درباره بخش های مختلف جشنواره پخش شد.

میرکریمی در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از سازندگان تیزرهای پخش شده و و خوش آمدگویی به حاضران، میلاد با سعادت مولای متقیان علی (ع) را تبریک گفت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سپس گفت: طبق قرار قبلی، به اتفاق کیوان کثیریان از هشتم اردیبهشت ماه سال پیش پیش فعالیت های اطلاع رسانی را آغاز کرده ایم و حضور در این نشست بیشتر به خاطر احترام به اهالی رسانه و ارتباط مستقیم با آنهاست.

میرکریمی گفت: همیشه اینگونه است که مسئولان از وجود برخی کاستی ها گلایه می کنند؛ مثلا برایم عجیب است که برخی مسئولان از نداشتن دبیرخانه ثابت گلایه می کردند؛ در حالی که خود مسئولیت این کار را به عهده داشتند؛ بنابراین برای این که کسی را متهم نکنیم، خودمان دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را به راه انداختیم.

میرکریمی در ادامه گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره جهانی فجر عرض اندام در آسیا و منطقه است و معتقدم اگر تلاش کنیم می توانیم در جهان مطرح شویم؛ اگر جشنواره ما بین المللی است سینمای ما نیز باید جهانی و بین المللی باشد.

دبیر جشنواره جهانی فجر گفت: جشنواره سال گذشته با کیفیت بالایی برگزار شد تا آنجا که شرکت کنندگان خارجی با تعریف و تمجیدشان به نوعی برای جشنواره تبلیغ کردند؛ در نتیجه امسال متقاضیان بیشتری برای شرکت در جشنواره داشتیم.

رضا میرکریمی با تأکید بر اینکه در جشنواره امسال موارد و تبصره های اضافی را حذف کرده اند ادامه داد: در جشنواره امسال برخی از موارد مبهم و غیر ضروری را حذف کرده ایم؛ به طور مثال، زمانی که تعداد آثار شرکت داده شده در جشنواره زیاد است انتخاب را تحت تأثیر قرار می دهد و از دقت داوران می کاهد؛ به اضافه اینکه همه تلاشمان این بوده که به بخش های مختلف پرداخته شود زیرا همه بخش های جشنواره مهم هستند و البته بیشتر آثار درخشان در بخش های غیر رقابتی اکران می شوند.

میرکریمی گفت: در جشنواره امسال هیأت داوران را حذف کرده ایم و نام کاندیداها را اعلام نمی کنیم و به طور مستقیم پاسخگوی متقاضیان هستیم و به آنهایی که کارشان رد شده ایمیل زدیم و عذرخواهی کردیم و از آنها خواستیم در دوره های بعدی جشنواره شرکت کنند.

این هنرمند سپس، درباره چگونگی انتخاب آثار حاضر در جشنواره گفت: افتخارم این است که به جز فیلمهای ژانر وحشت باقی آثار را دیده ام و می توانم درباره آنها حرف بزنم و از آنها دفاع کنم.

در ادامه نشست، دبیر جشنواره جهانی فجر درباره امکانات اضافه شده به جشنواره امسال گفت: برای خلاصی از برخی آفت های همکاری های گروهی، زمانی را صرف طراحی چارتی کردیم که نحوه عملکرد اجرایی جشنواره را نشان می دهد تا در نهایت مدیرران بعدی بتوانند از چند و چون و جزئیات بخش مدیریتی و اجرایی جشنواره باخبر شوند.


رضا میرکریمی: هدف ما مطرح شدن در عرصه جهانی است/ در جشنواره امسال یک میلیارد صرفه جویی کردیم

وی ادامه داد: در جشنواره امسال بخشی به نام ویدئو لایبرری داریم که شامل انبوهی از فیلمهای کوتاه، بلند و مستند است و شرکت کنندگان داخلی و خارجی می توانند فیلم مورد نظرشان را با جزئیات کامل بیابند و ببینند؛ همچنین تمامی میهمانان برنامه پروفایل شخصی خواهند داشت تا به این ترتیب با سلایق و علاقمندی های شرکت کنندگان برای ارائه خدمات بهتر آگاه شویم.

میرکریمی با تأکید بر اینکه در جشنواره امسال صرفه جویی بزرگی صورت گرفته است، گفت با برنامه ریزی های انجام شده امسال موفق شدیم یک میلیارد کمتر از سال پیش هزینه کنیم و این در حالی است که کیفیت جشنواره نسبت به سال پیش بیشتر شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «یه حبه قند» با تأکید بر اینکه جشنواره جهانی فجر شبیه جشنواره های بی هویت و گمنام نیست گفت: ما خودمان باید کشف کنیم؛ دنبال دیکته کردن نیستیم و دیکته دیگران را نمی پذیریم.

میرکریمی، درباره باشگاه هواداران جشنواره نیز گفت: امسال باشگاه هواداران را به باشگاه جشنواره تغییر داده ایم؛ بخشی که امسال با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه بود و آنگونه که همکاران آمار داده اند باشگاه هواداران جشنواره در حال حاضر 22 هزار نفر عضو دارد در حالی که این رقم در سال گذشته 9 هزار نفر بوده است.

وی افزود: همه این سختی ها در حالی است که برخی از کوته فکران کشور نیز سخنانی می گویند که قابل درک نیست؛ مثلأ اینکه جشنواره جهانی فجر در حد جشنواره های داخلی هم نیست! حال در چنین شرایطی از کشورهای عربی ۳۰ مهمان داریم که آمار خوبی است ؛ و این موارد نشان می دهد که فرهنگ و هنر بسیار قدرتمند است و درهایی که برای مردان سیاست بسته است برای فرهنگ و هنر باز است.

میرکریمی در ادامه به بخش «دارلفنون» اشاره کرد و در اینباره گفت: دارالفنون ۲ روز زودتر از آغاز جشنواره فعال است و ۲ روز پس از اتمام جشنواره تمام می شود؛ که در این بخش 70 نفر از ۳۲ کشور جهان شرکت کرده اند. از ایران نیز ۵۲ نفر از استانهای مختلف ایران نیز در این بخش حضور دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» در میانه نشست از عباس کیارستمی یاد کرد و گفت: مدت زیادی نیست که کیارستمی را از دست داده ایم و در این مدت جشنواره های مهمی یاد او را به بهترین شکل زنده داشته اند؛ در همین راستا ما نیز ۳ مراسم ویژه برای بزرگداشت کیارستمی برگزار خواهیم کرد.

میرکریمی در ادامه نشست، درباره تعداد آثار شرکت کننده و جزئیات آنها توضیحاتی داد و گف140 فیلم بلند سینمایی از ۵۸ کشور در این دوره از جشنواره حضور دارند. ایران با ۳۵ فیلم و فرانسه با ۱۷ فیلم بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را دارند. اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره و ترکیه با ۶ فیلم در رتبه بعدی قرار دارند و آمریکا،‌ چین، لتونی و لهستان هم با ۴ فیلم در جشنواره سی و پنجم حضور دارند.

میرکریمی درباره آثار ترسناک حاضر در جشنواره نیز گفت: امسال ۱۱ فیلم در ژانر ترس و دلهره‌آور داریم که ساعت ۱۱هر شب اکران می‌شود و برای افراد زیر ۱۶ سال هم ممنوع است.

این کارگردان درباره بخش سینمای کره و بالتیک نیز گفت: امسال بخشی به نام سینمای کره داریم و در آن به آثار سینمایی این کشور می پردازیم. در بخش بالتیک نیز سه اثر از کشورهایی داریم که طی سالهای گذشته در سینما سرمایه گذاری کلان کرده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار