چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۲ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
به مناسبت حضور بازیگر قدیمی سینما در تئاتر
گلچهره سجادیه بازیگر قدیمی سینما که با کارگردان های شاخصی چون بهرام بیضایی، یدالله صمدی، داوود میرباقری و مسعود کیمیایی همکاری کرده است این روزها در نمایش «سونات پاییزی» به کارگردانی جلال تهرانی بازی می کند. مرور پرونده هنری او خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر دیباچه، گلچهره سجادیه یکی از بازیگران قدیمی سینمای پس از انقلاب است که در بدو ورودش به سینما با کارگردانی چون بیضایی همکاری کرده است و نخستین اثرش فیلم «کلاغ» است که در سال 1356 ساخته شد. گلچهره سجادیه به فعالیتش در سینما ادامه می دهد و با وقفه ای 10 ساله، در سال 1366 در «ایستگاه»، فیلمی از یدالله صمدی بازی می کند و پس از آن است که در آثار دیگر کارگردان های شاخص ایفای نقش می کند.

گلچهره سجادیه از «کلاغ» بهرام بیضایی تا «سونات پاییزی» جلال تهرانی

گلچهره سجادیه زمانی پای ثابت آثار مسعود کیمیایی بود؛ و در همه آنها بازی ویژه و متفاوتی ارائه کرد. آثاری چون «دندان مار»، «گروهبان»، «ردپای گرگ». با اینکه بازی های درخشانش در این فیلمها هیچ گاه جایزه ای برایش به ارمغان نیاورد؛ اما نام او را در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد.

سجادیه، یک سال بعد با فیلم «هبوط» ساخته احمدرضا معتمدی، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر شد؛ و سه سال بعد یعنی 1375 در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر، بالاخره تندیس بلورین بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی خوبش در فیلم سینمایی «سرزمین خورشید» از آن خود کرد؛ اثری با حال و هوای جنگ که احمدرضا درویش آنرا کارگردانی کرده و بازیگران بزرگی چون خسرو شکیبایی و سعید پورصمیمی در آن ایفای نقش کرده اند.

سجادیه یکسال بعد نیز به خاطر بازی خوبش در فیلم سینمایی «هیوا» یکی از آثار خوش ساخت زنده یاد رسول ملاقلی پور بازهم کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

گلچهره سجادیه از سال 1377 به بعد رفته رفته در سینما کم کار شد و تنها در آثاری چون «زشت و زیبا» ساخته احمدرضا معتمدی، «نگین» ساخته اصغر هاشمی و «حوالی اتوبان» ساخته سیاوش اسعدی بازی کرد؛ البته این سجادیه در همان اوج فعالیتش درسریال ارزشی چون «رعنا» ساخته داوود میرباقری ایفای نقش کرد و پس از آن در تلویزیون نیز کمتر دیده شد تا اینکه در سال 1386 در سریالی از علیرضا امینی بازی کرد که «تلخون» نام داشت و قصه آن درباره زنی به نام معصومه بود که با پسرش نیما از شوهرش جدا زندگی می کند تا اینکه نیما بر اثر مصرف مواد مخدر می میرد و...

«سرزمین کهن» آخرین اثر تلویزیونی گلچهره سجادیه است؛ سریالی پربازیگر به کارگردانی کمال تبریزی که پخش آن بنا به دلایلی در سال 1392 ناتمام ماند و بنا به شنیده ها قرار است با اصلاحاتی دوباره از شبکه 3 سیما پخش شود.

گلچهره سجادیه در سالهای اخیر گرایش بیشتری به فعالیت در تئاتر نشان داده و در آثاری چون «داستان های ناتمام» به کارگردانی اسماعیل خلج، «مردهای مردم» به کارگردانی محسن سراجی و بتینا مظلومی، «هرکس با تنهایی اش» به کارگردانی سیدمهدی احمدپناه و «دکتر استوکمان» به کارگردانی علی پویان ایفای نقش کرده است.

به هرحال حضور بازیگرانی چون گلچهره سجادیه در تئاتر، اتفاق خجسته ای است و شیوه بازی بازیگرانی چون او می تواند نسل جدید تئاتر و سینما را با نکات مهم و ویژه ای آشنا کند.

«سونات پاییز» آخرین نمایشی است که گلچهره سجادیه در آن نقش پیانیست مشهوری را بازی می کند که پس از سال‌ها به دیدار دخترش که با او رابطه‌ای نداشته می‌رود؛ اثری نوشته اینگماربگرمن که جلال تهرانی کارگردانی اش کرده است. این نمایش که دیگر بازیگر آن بهاره رهنما است هر روز رأس ساعت 20:30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود و تا یکشنبه 17 اردیبهشت به روی صحنه است.


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار