سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۶۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
در مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
مراسم اختتامیه سومین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، در مراسم اختتامیه سومین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، «بوشهر» پس از شهرهای اهواز و نیشابور، به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران مشخص شد.

«بوشهر» به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد


شهر بوشهر موفق شد با ربودن گوی سبقت از ۱۹ شهر دیگر شامل اصفهان، اوز، برازجان، تبریز، تفت، دزفول، دمق، زرند، کاشان، کرمان، کنگان، شبانکاره، شهرری، شهرضا، شهرکرد، شیراز، لاهیجان، ورامین و یزد که به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرده بودند، این عنوان را به خود اختصاص دهد.


هیات داوران شهرهای اوز، کاشان، زرند و شهر کرد را به عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی انتخاب و معرفی کردند.

در این مراسم همچنین، از ۱۰ روستا از استان‌های فارس، اصفهان، کردستان، هرمزگان، یزد، بوشهر، خراسان شمالی، همدان و البرز، در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، توسط صالحی امیری، صالحی و حجت الاسلام سلیمانی تقدیر به عمل آمد.



صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تبریک به شهر بوشهر برای کسب عنوان سومین پایتخت کتاب ایران، بوشهر را تکه ای از پاره تن ایران اسلامی دانست که باعث افتخار است و به شهروندان این شهر تبریک برای کسب این موفقیت تبریک گفت.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشکلات در همه حوزه ها با سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی حل می شود، توضیح داد: کتاب عامل وفاق ملی است و شهرهایی که نتوانستند عنوان برگزیده را کسب کنند، نگرانی به دل خود راه ندهند چون انصاف این است که تشخیص امتیازات کار سختی بوده است و در واقع همه شما برگزیده هستید. مگر می‌ شود کسی دلبسته فرهنگ و کتاب باشد ولی حائز تقدیر و تجلیل نباشد. اگرچه ما در این دو ماه جشنواره های پر از زرق و برق را برگزار کردیم اما من در این جمع و در این جشنواره احساس صفا و صمیمیت بیشتری می‌ کنم.


وی در ادامه بیان کرد: باید از مجموعه ظرفیت‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب استفاده کرد. در کشوری که شخص اول مملکت، مقام معظم رهبری برای چندین کتاب تقریظ می‌نویسند، اهمیت مساله کتاب مشخص می‌ شود و ما باید تلاش کنیم این الگوی مقام معظم رهبری را به همه شهرها و استان های کشور منتقل کنیم.



صالحی امیری در پایان گفت: با اجرای رقابت و طرح هایی مثل پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب می توان با کمترین هزینه، بیشترین میزان انگیزه را در افراد برای به راه انداختن شور کتابخوانی در کشور ایجاد کرد و این جریان باید به چشمه ای جوشان متصل شود تا همه آحاد کشور از آن سیراب شوند.


در این مراسم سیدمحمد بهشتی نیز در سخنانی گفت: قدیمی ترین فلیم مستند در ایران با عنوان «علف» به ۱۰۰ سال پیش بر می گردد که صحنه های دیدنی و زیبایی دارد. یکی از صحنه هایی که در این فیلم می بینیم، کوچ عشایر است که یک نفر از عشایر روی قاطر برای بقیه شاهنامه می خواند.


وی با بیان اینکه نسبت به ظرفیت های شهرهای کشورمان بی توجه هستیم، توضیح داد: ما نسبت به ظرفیت های فرهنگی کشورمان دچار توهم هستیم و از اتفاقی که در نیشابور افتاده تعجب می کنیم! اما ما باید از خودمان تعجب کنیم چراکه جشنواره پایتتخت کتاب توانست از ظرفیت های نیشابور پرده بردارد.


بهشتی گفت: این برنامه و جشنواره ای که در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اجرا می شود در حال پرده برداری از ظرفیت های ما از شهرهای کشور است و سو تفاهم و سو تعبیر نسبت به ظرفیت های ذاتی جامعه مان را رفع می کند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲