سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۵۰۸
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۰۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
در برنامه «ساعت 25» عنوان شد:
محمدرضا فروتن با حضور در برنامه «ساعت 25» درباره آلبوم موسیقی «می فهم مت» که 26 بهمن ماه به بازار موسیقی عرضه شد، سخن گفت.
به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، «محمدرضا فروتن» بازیگر سینما که 26 بهمن ماه آلبوم موسیقی «می فهم مت» را به بازار موسیقی ارائه کرد، در برنامه «ساعت 25» شبکه پنج درباره فعالیت موسیقی خود سخن گفت.

همه چیز درباره آلبوم محمدرضا فروتن که تولیدش 7 سال طول کشید

فروتن در ابتدای برنامه درباره فعالیتهای دو سال گذشته خود در سینما و موسیقی گفت: امسال در جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «نگار» را داشتم و سال گذشته نیز فیلم سینمایی «مرداد» آقای بهمن کامیار را کار کردم و البته بیشتر مشغول کار روی آلبوم موسیقی بودم.


از کودکی موسیقی در وجودم بود


وی در پاسخ به اینکه چطور شد پس از بازیگری سینما به حوزه موسیقی روی آوردید، توضیح داد: در آلبوم نیز در این باره توضیحی منتشر کرده ام و فکر می کنم همه ما دوست داریم واکنش های هیجانی خودمان را با موسیقی بیان کنیم و البته موسیقی از بچگی در من وجود داشت و اتفاقا در خانه به استثنای مادرم که مرا برای کار در همه حوزه ها تشویق می کرد، همه می گفتند که حتی حرف نزنم چه برسد به اینکه بخوانم؛ حتی می توانم از این ماجراها یک فیلم بسازم.


فروتن تصریح کرد: اما توانستم از ترس هایم عبور کنم و به فضایی که از آن لذت می برم وارد شوم و به موسیقی، فیلم و خوانندگی بپردازم که جزئی از بهترین های زندگی من است.


برای اجرا در «شب یلدا» استرس داشتم


وی با بیان اینکه اولین بار در فیلم سینمایی «شب یلدا» خوانندگی را تجربه کردم، افزود: البته قرار بود در فیلم قبلی ام بخوانم که به خاطر استرس نتوانستم این کار را انجام دهم اما در «شب یلدا» بر ترسم غلبه کردم و آقای پوراحمد نیز تشویقم کرد.


«موسیقی» واسطه با ارزشی برای ابراز احساسات است


بازیگر فیلم سینمایی «نگار» در تعریفش از موسیقی، آن را سبب احساس ارزشمندی در آدمی عنوان کرد و گفت: اصولا موسیقی، واسطه با ارزشی برای ابراز احساسات و هیجانات و عواطف است و این راه لذتبخش با موسیقی و ترانه ها و شعرهای اثرگذار اتفاق می افتد و می توان معناهای خوب را از طریق موسیقی منتقل کرد. موسیقی می تواند در انسان احساس عزت نفس و ارزشمندی پدید آورد که من از این بعد به موسیقی نگاه می کنم.



وی که در حال تحصیل در رشته روانشناسی است، درباره اینکه موسیقی و روانشاسی چه ارتباط و پیوندی با هم دارند؟ توضیح داد: در واقع موسیقی محرک بسیار حسی و قوی است که ابعاد هیجانی و عاطفی ما را در بر می گیرد و مفاهیم شعری و موسیقی بدون شعر نیز می تواند ذهن ما را برانگیخته کند. همچنین موسیقی درمانی سالهاست برای بیماران بسیاری تجویز می شود و طول مدت استفاده از دارو را کم می کند و احساسات خوبی را برای بیماران به وجود می آورد و در برخی موارد حتی می تواند درمانگر باشد. اما چیزی که برای عموم مردم خارج از اختلالات روانی خوب است استفاده شود، بالا بردن عزت نفس و احساس ارزشمندی آنهاست. من دوست دارم بتوانم مفاهیم خوب و حس ارزشمندی در مخاطبم را تقویت کنم.


«می فهم مت» کلید اساسی و مهم برای خوب بودن حال ماست

فروتن در ادامه در مورد اسم آلبومش نیز بیان کرد: «می فهم مت» در واقع یک کلمه ای است که مهم است؛ چراکه ارتباط مستقیمی با ارتباط با دیگران و ارتباط با خود دارد که می تواند روی حال خوب ما اثرگذار باشد و هم اینکه خودمان چقدر خودمان را درک می کنیم. معمولا حال بد ما حاصل رابطه بد ما با دیگران و خودمان است. «می فهم مت» یک کلید اساسی و مهم برای خوب بودن حال ماست.


وی همچنین درباره اشعار این آلبوم گفت: وقتی از آقای یداللهی اشعار این آلیبوم را خواستم، گفتم شعری را می خواهم که در حالت های مختلف کسی با آگاهی کل (خدا) با معبود و کسی که عاشقش است در شرایطی در حال صحبت با او است و در این شرایط چه می گوید؟ قشنگ ترین کسی که می تواند این حرفا را برای آدم بخواند، خود آدم است و فکر کردم که چقدر آدم ها از خودشان دور هستند و منتظر تایید بیرونی هستند و باورم این بود که وقتی ارتباط با خود آدم خوب باشد، حال آدم خوب است و انگار لشگری پشت آدم است.


صلح ضمیر روشن و تاریک آدمی در ویدئوی آلبوم

فروتن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ویدئو آلبوم «می فهممت» توضیح داد: ویدئو بر این اساس ساخته شد که به ضمیر روشن و آگاه ضمیر سیاه و تاریک آدمی و تقابل این دو ضمیر می پردازد. ما معمولا بخش تاریک ذهن خودمان را انکار می کنیم و اگر نقدی می شنویم معمولا در صدد جواب برمی آییم و هیچ وقت نخواستیم بخش ضعیف خودمان را ببینیم که منجر به خشم درونی می شود. این ویدئو صلح بین ضمیر روشن و تاریک ذهن آدمی را نشان می دهد.



آلبومی که تولیدش 7 سال طول کشید!

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کار روی این آلبوم از سال 89 طول کشیده! نیز گفت: بیشتر تنبلی کردم اما خیلی خوب شد که طول کشید چون تجربه پیدا کردم و البته درگیر کارهای دیگری در زندگی شدم. ترجیح دادم کاری منتشر کنم که تک تک قطعاتش را دوست داشته باشم و در این مسیر نظرات افشین یداللهی بسیار برایم سازنده بود.


خواننده آلبوم «می فهم مت» درباره بازخورد این آلبوم نیز بیان کرد: تلاشم را برای یک کار با کیفیت و با ارزش کردم و می خواستم از شاعر موثر که به فکر سلامت رفتار جامعه باشد، استفاده کنم که زندگی کردن را برای مردم ارزشمندتر کند و به این فکر نکردم که به هر قیمتی مخاطب برای آلبومم جذب کنم.






نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲