شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴  |  Saturday, 07 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۲۴۵۸
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به تفاوت آثار نسل پیش و نوی سینمای ایران
با روی کار آمدن سینمای دیجیتال شیوه فیلمسازی تغییر کرد و پیامدهایی با خود داشت؛ که مخرب ترینش شکاف میان نسلهاست!

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، حال چند روزی از جشنواره فیلم فجر می گذر و آن تب و تاب پس از جشنواره هم فرو خفته است! و همه اینها یعنی می توان با خطای کمی درباره چند و چون جشنواره فجر و آثار امسال سینمای ایران حرف زد.

نسل آنالوگ! نسل دیجیتال!

همیشه اینگونه است که نسلی می رود و نسل جدیدتر جای آن را می گیرد. عده ای می روند و عده ای می آیند و جای خالی پیشینیان را پر می کنند. در عرصه هنر نیز اینگونه است چه در ادبیات، چه در تئاتر یا سینما و هر هنر دیگر. تعاریف عوض می شوند و معانی تغییر می کنند و حتی گاه رنگ می بازند؛ که البته همیشه چنین بوده است. اما در دنیای امروز اتفاق ها زودتر می افتند و تغییرات فاحش ترند؛ دنیا دیگر به بزرگی گذشته نیست و تکنولوژی آن را کوچک کرده! گویا دیگر هیچ دور دستی وجود ندارد و همه چیز در دسترس است و هیچ چیز بعید نیست؛ و شاید هم همه اینها زیر سر تکنولوژی است!


سینمای ایران

سینمای ایران نیز تحت تأثیر همه این اتفاقات است. تغییراتی که خیلی نامحسوس سینماگران را به دوسته غیر مساوی تقسیم کرده است.

دسته نخست، آنهایی که سینما را با دوربین سوپر هشت و نگاتیو یاد گرفتنه اند و برای تدوین سر میز موویلا نشسته اند.

دسته دوم، جوان هایی که بوی نگاتیو برایشان آشنا نیست و از جلوی هیچ تاریکخانه ای گذر نکرده اند و میز موویلایشان همان سی دی تدوین تو کیفشان است.


نسل آنالوگ و نسل دیجیتال!

نسل آنالوگ با نگاه و تعاریف کلاسیک و نسل دیجیتال با نگاه و تعاریف مدرن! نسل آنالوگ ریسک نمی کند و سینمای قصه گو را دوست دارد، فیلمنامه اش سه پرده دارد. زمان برایش معنا دارد. قصه اش گره افکنی و گره گشایی دارد و قاب بندی هایش شسته رفته و تمیز است و حتی گاهی بر روی نقاط طلایی کادر نیز تمرکز می کند.

نسل دیجیتال سینمای ضد قصه را دوست تر دارد! فیلمنامه اش تابع اسلوب و الگوی خاصی نیست و به شروع و میانه و پایان آنچنان اعتقادی ندارد. زمان برایش بی معنا است، کادر بندی های نامتعارف را دوست دارد و قاب بندی هایش همیشه شسته رفته نیست.


جشنواره فیلم فجر امسال تقابل این دو نسل

جشنواره فیلم فجر امسال تقابل این دو نسل بود! دو نسل با شکافی در میان، که ناشی از تفاوت فکری و جهانبینی فیلمسازان است. البته باید گفت وجود چنین فاصله ای برای دو نسل پی در پی و از لحاظ زمانی بهم نزدیک، خیلی خوش آیند نیست! انگار زنجیری پیوسته گسسته است! هر چند پیوند این زنجیر اتفاق شگرفی نیست اگر فیلمسازان ژرف تر بیاندیشند.

با مقایسه ای آسیب شناسانه چنین به نظر می رسد که برخی از فیلمسازان نسل آنالوگ با ابزار سینمای دیجیتال کنار نیامده اند و گرایشی به آموختن آن ندارند زیرا این تغییر و پیامدهایش را به کل نپذیرفته اند. عده ای دیگر از این فیلمسازان، سینمای کلاسیک را چنان دوست دارند که در برابر تعاریف مدرن جبهه گرفته اند و به تغییرات تئوریک و غیر تئوریک تن نمی دهند؛ و عده ای دیگر که شاید تند روتر از دو گروه پیشین باشند فیلمسازانی هستند که کلأ نسل جدید و سینمایش را قبول ندارند.

اما در این گیر و دار همه تقصیرها به گردن نسل سینمای آنالوگ نیست و سینماگران جوان نیز مقصرند. زیرا آنها هستند که می توانند در این تأمل پیش قدم باشند و از تجربیات کهنه کاران سینما، سر صحنه فیلمبرداری یا در کلاس درس کمک بگیرند و حتی آنها را با سینمای نوین آشتی دهند؛ و با تلفیق تجربه و تکنیک، سینمای کامل تری را به نسل پس از خود بسپارند! به امید روزهای خوب و خوبتر برای سینمای ایران.



یادداشت وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳