چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 03 September 2025
کد خبر: ۴۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۲۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به یک فیلم

«فصل نرگس» عاشقانه ای آرام!

نویسنده «فصل نرگس» به یک قصه بسنده نکرده و چهار اتفاق مختلف را در هم تنیده است. شاید نگارش چنین فیلمنامه ای کمی تکراری به نظر برسد اما در «فصل نرگس» درام ها در تقاطع درستی به هم می رسند و همین نکته است که قصه مکتوب این اثر را منحصر به فرد می کند!

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، «فصل نرگس» فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی نگار آذربایجانی که سحر صباغ‌سرشت تهیه کننده آن بوده است. 

«فصل نرگس» دومین فیلم نگار آذربایجانی است و پیش از این فیلم سینمایی «آیینه های روبرو» را ساخته بود. فصل نرگس فیلم خوبی است! نویسنده به یک قصه بسنده نکرده و چهار اتفاق مختلف را در هم تنیده است. شاید نگارش چنین فیلمنامه ای با ساختاری فرمالیستی کمی تکراری به نظر برسد اما در «فصل نرگس» درام ها در تقاطع درستی به هم می رسند و همین نکته است که قصه مکتوب این اثر را منحصر به فرد می کند.

«فصل نرگس» عاشقانه ای آرام!

البته که به تصویر کشیدن چنین قصه ای به درک درست قصه، فرم و ساختار فیلم، توسط کارگردان نیاز دارد تا به اثری جاندار تبدیل شود و این کارگردان است که با درک داستان های قصه به ریتم آن ضربان می بخشد و درون بازیگر را در جلوی دوربین به تلاطم وا می دارد تا به این ترتیب روح زندگی را در اسکلت و چهارچوب فیلم بدمد.

«فصل نرگس» روايتي از آدمهایی است که از جنوب تا شمال شهر را پر کرده اند. این فیلم سه قصه تو در تو را روایت می کند. سه قصه مستقل که هرکدام بر دیگری تأثیر دارند و آدمهای آن را به تکاپو وا می دارند تا کشمکش فیلم را فرا گیرد و مخاطب را روی صندلی سالن گیر بیندازد.

درست است که روایت زندگی آدم های امروز با تلخی ناگریز همراه است اما فیلم «فصل نرگس» یک عاشقانه آرام است که لطافت و زیبایی اش به تلخی های آن می چربد. مخاطب با دیدن این فیلم ناخودآگاه لبخند می زند زیرا سرتاسر آن روایت گر زندگی آدمهایی است که در زندگی روزمره شان لابلای آدم های دیگر در کوچه و خیابان با عشق برخورد می کنند و متبرک می شوند و به تعالی می رسند. «فصل نرگس» اثری شاعرانه است به همان اندازه که در لحن جمله قبل وجود دارد!

تقریبأ همه عوامل در خدمت اثر هستند و امیر آقایی بازی روانی دارد، یکتا ناصر متفاوت ظاهر شده و پژمان بازغی، گوهر خیراندیش و ریما رامین فر نیز بازی یکدستی ارائه داده اند.

در پایان باید گفت کاش فیلم سینمایی «فصل نرگس» زمان اکران خوبی نصیبش شود و مانند اکران جشنواره اش مورد بی مهری مخاطبان قرار نگیرد.


یادداشت وحید خانه ساز
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴