چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۴  |  Wednesday, 23 July 2025
کد خبر: ۴۲۱۷۳
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به آخرین اثر پوران درخشنده

«زیر سقف دودی» حکایت گسستی خاموش!

پوران درخشنده در فیلم آخرش باز هم به سراغ ناهنجاری های خانوادگی رفته و سعی کرده با زبانی هم فهم، مخاطب را از مشکلی حاد اما پنهان آگاه کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، «زیر سقف دودی» جدیدترین فیلم سینمایی پوران درخشنده است. آنهایی که سینمای درخشنده را دنبال می کنند می دانند که بخشی از دغدغه این کارگردان پرداختن به مشکلات تربيتی و ناهنجاری های آموزشي و رفتاری افراد جامعه است؛ که در این میان كودكان و خانواده برای او جایگاه ویژه ای دارند.

«زیر سقف دودی» حکایت گسستی خاموش!

درخشنده در اثر آخرش بازهم به سراغ ناهنجاری های خانوادگی رفته است. موضوع فیلم درباره یکی از مشکلات حاد اما پنهان جامعه است. طلاق عاطفی! اتفاقی که به تدریج باعث فروپاشی خانواده ها می شود.

مرد خانواده(فرهاد اصلانی) مدتهاست با همسرش شیرین (مریلا زارعی) رابطه سردی دارد و با زنی دیگر (بهنوش طباطبایی) در ارتباط است و تنها پسر خانواده (ابولفضل میری) که او هم مشکلات خاص خود را دارد با پدر و مادرش میانه خوبی ندارد؛ اما با این حال در تلاش است رابطه پدر و مادرش را ترمیم کند. پدر و مادر به پیشنهاد فرزندشان نزد روانشناس (آزیتا حاجیان) می روند و پزشک روانشناس با ارائه دلایلی تلاش می کند روابط خانوادگی آنها را به حالت عادی بازگرداند و بالاخره همه اعضای خانواده به اشتباهاتشان پی می برند اما تاوان سنگینی را می پردازند.

یکی از ویژگی های پوران درخشنده این است که بنا به مقتضیات روز فیلم می سازد و کارگردانی را یک دغدغه شخصی نمی داند و به گفته خودش آنچه را می سازد که مردم از او می خواهند. او درباره موضوع و مضمون آثارش تحقیق می کند و برای نگارش فیلمنامه و تولید اثرش عجله ندارد.

«زیر سقف دودی» نیز طبق همین قاعده ساخته شده است و درباره از هم گسیختگی خاموش خانواده هاست؛ اتفاقی که روانشناسان نام آن را طلاق عاطفی گذاشته اند. درخشنده تلاش کرده با قصه ای ساده (و نه سطحی) تبعات این گسست را به تصویر بکشد و برای دراماتیک کردن فیلمش موضوع خیانت و روابط موازی را چاشنی اثرش کرده و با ساختن مثلث عشقی نامحسوس به این کشمکش رنگ و لعاب داده؛ البته مشخص نیست که خیانت مرد خانواده پیش از طلاق عاطفی رخ داده یا قبل از آن! به هرحال آنچه برای پوران درخشنده مهم است هشداری است که قرار است به مخاطب بدهد.

«زیر سقف دودی» اثری قصه محور است که ساختار و چیدمانی کلاسیک دارد و قاب بندی ها و دکوپاژ و تدوین آن در راستای همین کلاسیک بودن است. خانواده در کانون فیلم قرار دارد و همه کنش ها را تحت تأثیر قرار می دهد. ریتم فیلم اما از میانه به بعد کند و کشدار می شود شاید به این دلیل که شخصیت ها معرفی شده اند و اتفاق ها رخ داده اند و فیلم جز شرح ماجرا ارمغان دیگری برای مخاطب ندارد.

فرهاد اصلانی چون همیشه خوب است و بخشی از اعتبار فیلم به حساب می آید. مریلا زارعی اما تکثیر شده همان زن کلیشه ای و مظلوم و ستمدیده ای است که مورد ظلم همسر و فرزند و جامعه قرار گرفته و کاری جز اشک و زاری از او بر نمی آید. البته بخشی از این کاستی ریشه در شخصیتی دارد که پوران درخشنده آن را بر روی کاغذ خلق کرده است. دیگر بازیگران فیلم نیز هرچند بازی چشم گیری ندارند اما یک دست و در خدمت نقش هستند.

در پایان باید گفت «زیر سقف دودی» اثری همه فهم و قابل قبول است که به مخاطب آگاهی می دهد و او را از خطرات پنهانی که در کمین اوست آگاه می کند.


یادداشت وحید خانه ساز

مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳