جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 06 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
محمدهادی کریمی می‌گوید: بدا به حال مردمی که قهرمان را در خارج از وجود خویش و منظومه‌ی ذهنی خویش جستجو می‌کنند. به نظرم هر شخصی باید قهرمان جهان زیست شخصی خودش باشد و جامعه به تعداد آحاد مردمش قهرمان داشته باشد.

به گزارش دیباچه؛ محمدهادی کریمی (کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما) بعد از چهار سال؛ فیلم سینمایی کمدی انسانی را ساخته که اثری متفاوت درمیان آثار قبلی او به شمار می‌رود. خودش می‌گوید: کمدی انسانی در این باره بحث می‌کند که؛ هیچ شورشی بی‌دلیل نیست و فیلم بحث روانشناختی خویش را درباره خشونت و نهادینه شدن و بازتولید آن دارد. شخصیت ناظم، همانی‌ست که روزی از پسر بچه فیلم می‌خواهد خشن باشد و لطافت را که به‌زعم او امری مردانه نیست؛ از خود دور کند و به گرگ‌های جامعه روی خوش نشان ندهد، بعدها او را به جرم اینکه چرا مهربان نیست و به خلق ستمدیده یک لبخند هم نزده به چالش می‌کشد و به زندان می‌اندازد.

کارگردان «کمدی انسانی»: هیچ شورشی بی‌دلیل نیست!

آیا جامعه به قهرمان نیاز دارد و اگر بله آیا قهرمان باید خودساخته باشد یا حاکمیت هم می‌تواند آن را تولید کند؟

جامعه مسلما به قهرمان نیاز دارد اما قهرمان واقعی نه شمایل‌های پوشالی و تندیس‌های توخالی که این و آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و مهمتر از آن اقتصادی می‌سازند. می‌گویم اقتصادی و منظورم ساخت سوپراستار سینما که بت‌های ذهنی جوانانند توسط مثلا کمپانی‌ها و تهیه‌کننده‌ها نیست. زیرپایه‌ی سیاست در همه جا در شکل کلان؛ اقتصاد است و بت‌هایی که دنیای سیاست به‌عنوان قهرمان برای جامعه بشری می‌تراشد و در ویترین‌های پررنگ و نور عرضه می‌کند؛ کم‌طمطراق‌تر از زنان و مردان جوان اول فیلم‌ها نیست. به نظرم آنچه برشت از زبان گالیله می‌گوید که "بدا به حال مردمی که نیاز به قهرمان دارند" را باید اینطور به شکل صحیح‌اش برگرداند که "بدا به حال مردمی که قهرمان را در خارج از وجود خویش و منظومه‌ی ذهنی خویش جستجو می‌کنند". به نظرم هر شخصی باید قهرمان جهان زیست شخصی خودش باشد و جامعه به تعداد آحاد مردمش قهرمان داشته باشد.

رفتار شخصیت اصلی داستان از دوران ابتدایی درباره نظم حاکم بر جامعه ناشی از انفعال است یا آنقدر فشار حاکمیت زیاد است که فرد توانایی مقاومت در برابر آن ندارد؟

شخصیت اصلی داستان فردی است که بی‌آنکه خود بخواهد اقلیت به دنیا می‌آید. او د ر دهه‌های پیش که چپ‌دستی یک نقص به حساب می‌آمد در میان کودکان دیگر که همه راست دست‌اند؛ یک استثنا که قاعده‌ی عرف را به‌هم زده؛ محسوب می‌شود و علت انفعال او به خاطر همین است که در اقلیت واقع شده. اکثریت راست‌دستی که نمی‌تواند یک اقلیت چپ‌دست را میان خود تحمل کند و با تهدید و شکنجه او را همرنگ اکثریت می‌کند بدون آنکه موفق شود سرشت واقعی او را تغییر دهند.

شخصیت ناظم فیلم بعدها تبدیل به یک انسان تندرو در باب سیاست می‌شود. آیا می‌توان نتیجه گرفت در بسیاری از انقلاب‌ها رفتارهایی که بروز پیدا می‌کند؛ هیجانی‌ست و افراد برای تخلیه عقده‌های درونی خود همسو به جریان‌های انقلابی می‌شوند؟

هیچ شورشی بی‌دلیل نیست و فیلم بحث روانشناختی خویش را درباره خشونت و نهادینه شدن و بازتولید آن دارد اما شخصیت ناظم، همانی‌ست که روزی از پسر بچه فیلم می‌خواهد خشن باشد و لطافت را که به‌زعم او امری مردانه نیست؛ از خود دور کند و به گرگ‌های جامعه روی خوش نشان ندهد بعدها؛ او را به جرم اینکه چرا مهربان نیست و به خلق ستمدیده یک لبخند هم نزده به چالش می‌کشد و به زندان می‌اندازد.

آیا تنها راه فرار از وضعیت موجود خودویرانگری و بازگشت به خویشتن است؟

بازگشت به خانه خویشتن و پیدا کردن و کاشت دانه‌ای که اگر به دست خویش بکاری؛ می‌توانی به بهشت ذهنی خویش برسی، زبان تمثیلی تصویری فیلم است که ریشه در عرفان خودمان هم دارد. اما مهمتر از آن اگر از این بخش بگذریم؛ پس از پایان فیلم این افسوس و حسرت به بیننده هجوم می‌آورد که ای کاش متفاوت بودن این پسربچه در آن زمان به رسمیت شناخته می‌شد و ای کاش به تمایلات متفاوت درونی‌اش که در اینجا مثلا می‌خواهد نقاش شود و نه مثلا بوکسور، احترام گذاشته می‌شد و او را که به خاطر تفاوت‌هایش زیبا بود؛ به اجبار همرنگ بقیه نمی‌کردند.

کارگردان «کمدی انسانی»: هیچ شورشی بی‌دلیل نیست!

باتوجه به تاکید فیلم بر چپ‌دست بودن شخصیت اصلی؛ آیا مراد فیلم این است که نظم حاکم می‌خواهد افراد جامعه را اجبارا راست‌دست و شبیه دیگران کند و آیا می‌توان نتیجه گرفت نظم حاکم برخلاف ذات طبیعی انسان است؟

خیر؛ منظورم این بوده که نظم حاکم نظم اکثریت است چراکه در جوامع انسانی قدرت به‌طور طبیعی در دست اکثریت است، اما چه خوب که اکثریت از تعداد بی‌شماری اقلیت قوی اما متحد تشکیل شده باشد نه اینکه همه اقلیت‌ها در یک اقلیت دیگر حل و ادغام شده و آن را به اکثریت تبدیل کند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳