پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۴  |  Thursday, 04 September 2025
کد خبر: ۴۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
یادداشتی بر فیلم یک کار اولی در جشنواره فیلم فجر

«ویلایی ها» اثری کشدارتر از حوصله مخاطب!

«ویلایی ها» اولین اثر بلند منیر قیدی ایده بکری دارد، تکراری نیست و از معدود آثاری است که به نقش زنان در جنگ می پردازد و تنها امتیاز فیلم همین است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «ویلایی ها» فیلمی است درباره جنگ که منیر قیدی آنرا کارگردانی کرده و سعید ملکان تهیه کننده آن است. این فیلم که نخستین تجربه منیر قیدی در عرصه سینماست یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است که دوازدهم بهمن ماه در برج میلاد به نمایش درآمد

«ویلایی ها» اثری کشدارتر از حوصله مخاطب!.

«ویلایی ها» قصه خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد و...

فیلم ایده بکر و سوژه خوبی دارد. تکراری نیست و از معدود آثاری است که به نقش زنان در جنگ می پردازد و یکی از امتیازهای فیلم همین است. منیر قیدی به اتفاق ارسلان امیری ایده خوبی را برای نوشتن انتخاب کرده اند اما فیلمنامه قربانی زیاده گویی آنها شده است زیرا آدمهای فیلم در یک سیکل تکراری حرافی می کنند... انتظار می کشند و بازهم حرافی می کنند بی آنکه اتفاق جدیدی جز انتظار رخ دهد؛ اما قضیه به فیلمنامه ختم نمی شود زیرا قیدی در کارگردانی نیز نه تنها برای ریتم کشدار اثر تدبیری نیاندیشیده است بلکه با دکوپاژ ضعیفش به آن دامن زده است!

هیچ بدعتی در دکوپاژ فیلم وجود ندارد و به جز نماهای هوایی از بالا (که با نماهای کلاسیک فیلم در تناقض است) بیشتر نماها ثابت هستند و استفاده زیاد از نماهایی چون« OVER SHOULDER» یا همان دوربین از روی شانه، کسالت بار و تکراری شده است. این ضعف چنان در تار و پود فیلم نفوذ کرده که تدوین گر قابلی چون بهرام دهقانی نیز نتوانسته برای آن چاره ای بیاندیشد و البته این چیدمان نادرست بر ریتم کند فیلم را کندتر کرده است؛ از آن گذشته تمپو یا همان ضرباهنگ درونی بازیگران با ریتم منطقی فیلم همخوانی ندارد! و به همین دلیل است که بازی خوب پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی و حتی صابر ابر به چشم نمی آید.

در پایان باید گفت، جسارت کارگردان برای ساخت چنین اثر سختی قابل ستایش است اما کاش او با تأمل بیشتری به ایده خوبش می پرداخت و چنین شتابزده عمل نمی کرد و با بازنویسی دوباره فیلمنامه آنرا نجات می داد؛ تا اثری چنین پر بازیگر قربانی شتابزدگی نشود! یا لااقل کاش، قیدی با شیوه کارگردانی اش بر قربانی کردن چنین سوژه کم تکراری اصرار نمی کرد تا فیلم اولش، بیشتر از این به چشم بیاید و مورد استقبال قرار گیرد.


یادداشت وحید خانه ساز

مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴