شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۴  |  Saturday, 06 September 2025
کد خبر: ۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به فیلم سینمایی «نگار»

بدترین بازی مانی حقیقی در اکشن ترین فیلم رامبد جوان

نگار با رویکردی متفاوت و جسورانه ساخته شده بود و در سومین روز سی و پنجمین روز جشنواره در سینمای اهالی رسانه اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه فیلم سینمایی «نگار» اثری معمایی جنایی است که در ژانری که سینمای ایران تا کنون کمتر به آن پرداخته، تولید شده است. شاید کسی از رامبد جوان با رزومه ای موفق در ژانرهای کمدی و یا ملو درام و اجتماعی، انتظار ورود به این گونه متفاوت از فیلمسازی را نداشته باشد که اتفاقا جذابیت اثر را برای مخاطب بیشتر هم می کند.

بدترین بازی مانی حقیقی در اکشن ترین فیلم رامبد جوان

حرکتی بلند پروازانه که تهیه کنندگی و کارگردانی‌اش به دقت انجام شده بود؛ گرچه به دلیل اینکه در بیش از نیمی از فیلم شاهد رفت و آمدهایی به دنیای خیال و شهود درونی کاراکترهایش هستیم شباهت و قرابتی هم با آثار روانکاوانه پیدا کرده است. این حرکت که به صورت ناقص اجرا شده است، نوعی وهم و کندی را بر فضای دو سوم ابتدایی اثر حاکم کرده که از سویی برای مخاطبی که کمتر چنین تجربه ای در سینمای ایران داشته جالب است و از سویی باعث سخت تر شدن برقراری ارتباط با اثر می شود.

در واقع از آنجایی که هیچ توجیه منطقی درونی و بیرونی برای فهم تدریجی پاسخ معمای مرگ پدر از طریق کشف و شهود دختر و حتی دریافت برخی اشیاء در عالم رویا به صورت واقعی و کاملا کارآمد، وجود ندارد، باعث تغییر مسیر ژانر جنایی به سمت فانتزی می برد که شاید جذاب اما ناقص است.

در این میان نکته بسیار حائز اهمیت در این اثر جذابیت های فرمی آن است. نکته مثبتی که به خوبی از اولین سکانس فیلم با کمترین نقص، در جلوه های ویژه بصری کامپیوتری به کار گرفته شده (اسپشیال افکت ها) تا چندین سکانس زد و خوردی و تعقیب و گریزی (بدلکاری‌ها) این اثر خود نمایی می کند و تمامی کندی اولیه کار را از ذهن مخاطب پاک کرده و هیجانی از جادوی سینما را در ذهنش پدید می اورد.

این مسئله وقتی هیجان انگیزتر است که در تمامی این صحنه های اکشن نگار جواهریان در یک طرف و بازیگرانی توانمند همچون آتیلا پسیانی و یا محمدرضا فروتن در کنار و یا مقابلش حضور دارند و ترکیبی متفاوت از بازی های مکمل را در کنار یک کاراکتر زن سینمای ایران به نمایش گذاشته اند. این مسئله نشان از طراحی عالی ارشا اقدسی و همکاری هوشمندانه کارگردان و سایر عوامل با تیم بدلکاری و بهره مندی از این امکان نو پا اما پیشرفته سینمای ایران داشت.

همانطور که گفته شد این اثر از نظر فرمی جذاب است. نگار جواهریان یکی از نقش های سخت خود را ایفا کرده، آتیلا پسیانی دقایق کمی حضور دارد اما بازی بسیار روانی را از خود به نمایش گذاشته و محمدرضا فروتن دوران طلایی گذشته خود را یادآوری کرده و البته شاید ضعیف‌ترین بازی در این اثر متعلق به مانی حقیقی است که اگر انتخاب زوایای دوربین و ترکیب جالب لباس و لوکیشن، هارمونی دلنشینی از این کاراکتر ایجاد نمی کرد، خشن ترین نقش داستان تبدیل به یک کمدی کودکانه می شد.


محمدصالح حجت الاسلامی
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴