سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری آیین افتتاحیه با حضور هنرمندان، مدیران ارشد فرهنگی و اصحاب رسانه در برج میلاد، رسما کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر دیباچه، اجرای مراسم افتتاحیه را احسان کرمی بر عهده داشت.

تقدیر از شهدای آتش نشان و مرزبانان نیروی انتظامی

آغاز مراسم با نمایش فتوکلیپی از رشادت‌های آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو، به گرامیداشت شهدای این واقعه اختصاص یافت. در بخش دیگری از این کلیپ، اشاره‌ای هم به شهدای مرزبان نیروی انتظامی شد.

سپس «محمد حیدری» دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره روی سن حاضر شد و در سخنانی گفت:  آغاز می‌کنیم آیین جشنواره فیلم فجر را با یاد جان‌فشانان آتش‌نشان و مرزداران. امیدواریم سال جدید سال خوبی برای سینمای ایران باشد؛ سال نوی سینمای ایران مبارک.

در ادامه این مراسم، با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مازنی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور با اهدای لوح تقدیری، از خانواده «شهید کنعانی» به نمایندگی از خانواده شهدا، تقدیر شد.

از بخش دیگری از این مراسم، از امیر مهدیان یکی از آتش نشانان مصدوم واقعه پلاسکو در حالی تقدیر شد که به درخواست او و به احترام کلیه جان باختگان این حادثه، همه حضار ایستادند اما دست نزدند؛ گرچه این سکوت پس از دقایقی شکسته شد و در قدردانی از زحمات کلیه آتش نشانان، هنرمندان و هنردوستان دقایقی به تشویق پرداختند.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

شایان ذکر است که مهدیان یکی از ماموران آتش نشانی بود که پس از آنکه بالابری که او سوارش بود، سقوط کرد و باعث مجروح شدنش شد، کماکان در محل ماند و در آواربرداری مشارکت داشت. این مامور فداکار در سخنان کوتاهی گفت: صحنه‌هایی که من در آواربرداری دیدم، مشابه آنچه در تفحص جبهه‌ها اتفاق می افتد بود.این لوح تقدیر و تشویق‌ها برای همه شهیدانی است که جان خود را دادند. ما این شغل را انتخاب کردیم و جان‌مان را برای شهروندان گذاشتیم و می‌گذاریم.

مهدیان ضمن تشکر از مردم و حمایت هایشان ، آرزو کرد که با رعایت نکات ایمنی دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

بزرگداشت محمد کاسبی/ تفاوت دنیرو و بازیگران ایرانی

ادامه مراسم به بزرگداشت هنرمندان اختصاص یافت. این بخش با نمایش کلیپی از «محمد کاسبی» شروع شد.

کاسبی در این کلیپ خاطره‌ای از ملاقاتش با رابرت دنیرو بیان کرد. وی گفت: در جشنواره ای حضور داشتم که رابرت دنیرو را ملاقات کردیم. این بازیگر امریکایی به من گفت که تو بازیگر توانمندی هستی؛ من هم به او گفتم تو هم بازیگر توانمندی هستی با این تفاوت که آثار سینمای شما به دست ما میرسد و ما می بینیم اما کارهای ما به دست شما نمی رسد.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

تقدیر از این هنرمند با حضور «مجید مظفری» و «همایون ارشادی» صورت گرفت که با حضور همسر «محمد کاسبی» در کنارش، لوح تقدیر و سیمرغ بلورینی به وی اهدا شد.

این اتفاق به مناسبت این که کاسبی چهلمین سال فعالیت خود در سینما را پشت سر می‌گذارد، افتاد.

وی طی سخنان کوتاهی گفت: این جشن به همه خانواده سینمای ایران مبارک باشد. برای همه شما از خداوند، خواستار آرامش هستم.

ایوبی: چهار سال پیش سینما دچار بحران هویت بود

در ادامه آیین افتتاحیه حجت‌الله ایوبی به روی سن آمد. وی سخنان خود را با تقدیر از شهدای نیروی انتظامی و آتش‌نشان شروع کرد.

وی با تاکید بر اینکه سخنران این جلسه نیست، ضمن خیر مقدم به حضار، مروری به چهارسال گذشته گفت: این چهارمین سالی است که من افتخار حضور در این جشنواره را دارم و این چهارمین و آخرین جشنواره دولت یازدهم است.

وی افزود: چهارسال پیش من مجبور بودم تا مدام شمس و مولانا بخوانم تا به شما بگویم که امیدوار باشید. آن سالها سینما دچار بحران هویت بود و اصلا فلسفه بودن سینما زیر سوال بود. اما پس از این چهارسال، به واقع سینمای امید محقق شده و دیگر سینما یک آرزو نیست‌.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

ایوبی با تاکید بر اینکه بیشتر فیلم‌های جشنواره امسال را دیده گفت: سینمای اجتماعی ما امسال سراسر امید است. جوانانی با مطرح کردن معضلات اجتماعی به درستی، که مد نظر مقام معظم رهبری هم هست، قدرت نمایی کردند و خود را تثبیت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تغییر مفهوم قدرت در جهان اشاره کرد و گفت: بخشی از قدرت نرم ما در دست سینماگران است. شما شاهد هستید که ترانه علیدوستی، این هنرمند جوان ما چگونه با تحریم مراسم اسکار قدرت نمایی کرد و توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

ایوبی افزود: سینماگران ما مرزداران هویت و فرهنگ ما هستند. همانگونه که در دنیایی که قدرت تشخیص تفاوت اسلام شیعی و یا تکفیری را ندارد، کیارستمی و فرهادی اسلام و فرهنگ ایرانی را در جهان معرفی و زنده کردند.

 موسوی: خواهش می‌کنم که مقدرات صنف را در اختیار این افراد قرار ندهید

ادامه مراسم با پخش کلیپی، به بزرگداشت «غلامرضا موسوی» تهیه کننده پیشکسوت سینما اختصاص یافت.

«فرشته طائرپور» و «محمدمهدی دادگو» دو هنرمندی بودند که اهدای جوایز، سید غلامرضا موسوی را به عهده داشتند.

این تهیه کننده به همراه همسرش بر روی صحنه حاضر شده و هدایای خود را دریافت کرد.

موسوی در سخنان کوتاهی از آغاز کارش به عنوان تهیه کننده گفت و از تعدادی از مدیران جوان آن روزها مانند علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان تشکر کرد.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

وی در ادامه به فعالیت‌های صنفی‌اش و ماجراهای تعطیلی خانه سینما اشاره کرد و گفت: گرچه من و همکارانم بسیاری از افراد را بخشیده ایم، اما نه می توانیم و نه، باید که فراموش کنیم و از مسئولین سینمایی خواهش می‌کنم که مقدرات صنف را در اختیار این افراد قرار ندهند.

موسوی در پایان سخنانش با برداشتن کلاهش از سر، از ترانه علیدوستی قدردانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این ضیافت را جشنواره امید و نشاط بنامیم 

این مراسم با سخنان سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد. وی در ابتدای سخنانش گفت:  امروز به این فکر می کردم که چه پیامی را از منظر انسانی، اجتماعی و اخلاقی برای جامعه بزرگ و نجیب و شریف سینما، باید داشته باشم و بازگو کنم . چند جمله‌ای که زبان دل است را یادداشت کردم امیدوارم آنچه در هدف‌گذاری و برنامه ریزی برای جامعه سینما داریم محقق شود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

وی سپس با ابلاغ سلام رییس جمهور به سینماگران سخنان خود را اینگونه ادامه داد:  قبل از آمدن به این مراسم با رئیس جمهور ملاقات داشتم و حامل سلام ایشان به سینماگران هستم. آغاز به کار جشنواره فیلم فجر در آستانه دهه فجر را، به اصحاب هنر و جامعه فرهیخته و عموم علاقمندان به این هنر صمیمانه تبریک می گویم . جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط و تحرک و پویایی و امید است. سینمای ایران امروز زبان گویا و موثر جامعه‌ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری رویکرد اجتماعی و جامعه محور دارد. مسایل اجتماعی و آلام جامعه در آینه سینما آشکار و هویدا است. اقبال گسترده به سینما نشان می دهد امروز توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. افزایش مخاطبین و میزان بالای تولید و فروش در سینما در سال‌های اخیر موید این مطلب است.

او در ادامه اظهار داشت: امروز به خانواده بزرگ سینما که جملگی انسان‌های ارزشمند؛ دردآشنا و دلسوز فراتر از سرمایه فرهنگی نگاه می‌کنیم به مثابه یک سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم. ما امروز صیانت از اصحاب سینما را وظیفه خود می‌دانیم. نقش این قشر فرهیخته در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقش بی‌بدیل و کم‌نظیر است. ما به این اصحاب اعتماد و باور داریم و معتقدیم به امید و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ عمومی و توسعه اخلاقی امیدوار باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این ضیافت را جشنواره امید و نشاط بنامیم . حضور جوانان  خلاق در هنرهای مختلف فضای پر امید را نوید می‌دهد و این واقعیت انتظارات و مسئولیت ما را سنگین تر می کند. ما وظیفه داریم زیر ساخت‌های مناسب را فراهم کنیم. عدالت فرهنگی را برای بهره مندی همه شهرها و نقاط کشور از شکوفایی سینما محقق سازیم. من به ضرورت تشکیل سازمان نظام صنفی هنر اعتقاد دارم. در دیدار با تشکل‌های سینما بیان کردم حداکثر توان خود را برای ایجاد این نهاد به کار خواهم بست. زیرا این مسیر کاهش مشکلات و موانع را هموار می‌کند. معتقدم از سطوح کودکان مدارس تا کلیه سطوح اجتماعی از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنند. امروز باور دارم و یک تهدید بلکه فرصت دائمی می‌داند. سینما می‌تواند این تنوع و تکثر را برای همدلی، هم‌نوایی و انسجام بیشتر نمایندگی کند. سینما می‌تواند با آغوش گسترده آینه شفاف باشد و گام موثر برای رفع آسیب‌ها و نشاط جامعه بردارد. امروز بستر مناسبی برای سینماگران فراهم است تا بتوانند پرچمداران حوزه فرهنگ و هنر باشند و نام ایران را اعتلاء ببخشند. استمرار حضور بین‌المللی ایران، به عنوان ثمره بزرگ سینمای ایران، حامل ارزش‌های اخلاقی، انسانی و کاستی‌های اجتماعی است. امیدوارم جشنواره امسال محلی برای گسترش تعامل و سازگاری و کانونی برای انسجام فرهنگ و هنر و جشنواره سی و پنجم جشنواره امید و نشاط باشد.

سیانور هم سیمرغ گرفت/ سیمرغ فچجر معتبر شد!

ادامه مراسم به اهدای جوایز بخش اقلام تبلیغی اختصاص داشت که با پخش کلیپی کاندیداهای آن معرفی شدند‌.

داوران این بخش ژیلا ایپکچی، حسین جعفریان، حوادجلالی، بهروز شعیبی و ساعد مشکی بودند. برای اهدای جوایز جواد جلالی، محمد حیدری، منوچهر شاهسواری به روی صحنه آمدند.

با تقدیر از مسعود رفیع زاده به خاطر فیلم لانتوری، سیمرغ  به «روح‌الله موحدی» بابت فیلم سیانور اهدا شد. موحدی پس از دریافت جایزه خود گفت: با تشکر از سیدمحمود رضوی، از گروه «سیانور» برای همه سیمرغ‌هایی که نگرفتند تشکر می‌کنم و این سیمرغ را به همه گروه تقدیم می‌کنم.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

در ادامه سیمرغ بلورین بخش پوستر، به طاها ذاکر طراح پوستر فیلم باران‌های موسمی اهدا شد.
این هنرمند در سخنرانی عجیب و کوتاه گفت: معتقدم که این جوایز نیستند که به ما اعتبار می دهند بلکه این ما هستیم که به جوایز اعتبار می دهیم و من می خواهم به سیمرغ فجر اعتبار بدهم و سیمرغم را تقدیم کنم به کیانوش عیاری به خاطر فیلم کاناپه!

ضمن تقدیر از مونا سرتوه برای فیلم اروند و ایران انتظام برای فیلم تابو، سیمرغ بلورین بخش عکس فیلم اهدا شد به  مریم تخت کشیان عکاس فیلم نیم رخ‌ها.در ادامه مراسم علیرضا قربانی قطعاتی را اجرا کرذ.


دعوت کلاری از استاد بزرگ/ هشدار استاد در مورد هوای آلوده

در ادامه این مراسم، با نمایش کلیپی مشخص شد تورج منصوری هنرمند بعدی است که مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

نکته عجیب اینکه برخی از حضار پس از اینکه شنیدند این مراسم به پایان خواهد رسید اقدام به ترک سالن کردند.

برای بزرگداشت این هنرمند سینماگر ایرج رامین فر و محمود کلاری به روی صحنه آمدند.

از محمود کلاری خواسته شد چند کلمه‌ای در خصوص تورج منصوری صحبت کند و سپس از وی و همراهانش دعوت کند.

کلاری گفت: من با درخواست خودم اینجا هستم و هنگامی که وارد سینما شدم تنها یک عکاس بودم و اولین استادم تورج منصوری بود که مرا که هیچ نمی دانستم را توسط ذهن پویا و تجربه گرایش چند سالی تحمل کرد و به من تصویر برداری را آموخت.

این سینماگر تاکید کرد:سینما قطعا در ارتقاء زیباشناسی مخاطبینش تاثیر دارد و از همین منظر، سینمای ایران مدیون تورج منصوری است.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

تورج منصوری هم به همراه فرزندانش بر روی سن حضور پیدا کرد و قبل از دریافت جوایزش از مردم خواست که ساختمان پلاسکو را فراموش نکنند و اظهار داشت: هوای آلوده تهران و سایر شهرها می‌تواند پلاسکویی دیگر باشد!

رشتی ترین فیلم رشتی مراسم افتتاحیه

پایان بخش این مراسم تقدیر از فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس پیشکسوت سینمای ایران بود. برای معرفی این هنرمند، فیلم پرتره کوتاهی توسط مجید توکلیان ساخته شده بود که در آن فرهاد توحیدی به صورت مونو لوگ اقدام به معرفی خود کرده بود. تمامی این فیلم د ررشت و بعضا با گویش محلی ضبط و پخش شد.

پس از اتمام آن احسان کرمی از این فیلم به نام رشتی ترین فیلم این مراسم یاد کرد.

برای تقدیر از این هنرمند شهرام اسدی و شادمهر راستین به روی صحنه آمدند.

شادمهر راستین در مورد توحیدی گفت: وی نمونه ای واقعی از فیلمنامه نویسان است. وی در شرایط سخت تسهیل کننده روابط و در عین حال حلقه واسط بین کارگردانان و فیلمنامه نویسان بود.

وی بدون نام بردن از فردی در کنایه به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر گفت: توحیدی یک آرتیست است. آقای کیانیان هم آرتیست است. همه ما آرتیستیم. و به آرتیست بودنمان مفتخریم.
اما ما هم توان مدیریت امور شهری را داریم و من در ردیف اول حاضرین این مجلس بیشتر مدیر می‌بینم تا هنرمند. بیشتر از تمام اعضای شورای شهر!

پس از این گفته‌ها، توحیدی در سخنان کوتاهی گفت: من کوچکترینم و می‌خواهم از عده ای تشکر کنم و کمی هم غر بزنم.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

وی ادامه داد: اظهار تاسف می‌کنم از اینکه برخی از بزرگ‌ترین سینماگران ایران که فیلم داشتند، در جشنواره نیستند و مخصوصا یکی از بافضیلت‌ترین سینماگران ایرانی، کیانوش عیاری. آقای وزیر خودم را خادم سینمای ایران می‌دانم . دلمان می‌خواهد مانند سازمان نظام پزشکی، یک سازمان نظام صنفی هنر داشته باشیم و سینما مناسبات صنعتی داشته باشد زیرا صنعت با خود فرهنگ متابعت از قانون می‌آورد و در کنار آن به حق مالکیت توجه شود.

توحیدی ادامه داد: به عنوان یک فعال صنفی عرض می‌کنم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه می‌کنم این حق را به خارج از سینما تفویض نفرمایید. اقتدار خود را به عنوان وزیر فرهنگ ناشی از اقتدار هنرمندان کشور بدانید.

احسان کرمی در بخش پایانی مراسم گفت: امشب عزیزی در بین ما است؛ اجازه دهید مراسم افتتاحیه امشب را با آرزوی سلامتی برای همه اهالی هنر به پایان برسانیم و مخصوصا؛ «اصغر شاهوردی».

برخی از حواشی دیگر

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر افتتاح شد+حواشی

شایان ذکر است که این مراسم بدون تاخیر آغاز شد.

جایگاه عوامل فیلمها مشخص شده بود اما متاسفانه اهالی رسانه کماکان در سالن سردرگم بودند و بعضا با افراد غیر مرتبط حاضر در مراسم به مشکل می خوردند.

در میانه این مراسم علیرضا قربانی خواننده توانمند سنتی خوان کشور، قطعاتی را برای حضار اجرا کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲