سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۷۵۶
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵
به بهانه اجرای نمایش«قیطریه» در جشنواره تئاتر فجر
«قیطریه» به نویسندگی و کارگردانی نازیار عمرانی اثری است درباره زنان که در روایت دچار لکنت است و تنها امتیازش بازی بازیگران آن است.

«قیطریه» نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی نازیار عمرانی که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر تا هشتم بهمن به روی صحنه است. این نمایش اثری اجتماعی است که از زندگی امروز می گوید و روایتگر زندگی چهار زن است که به نوعی در موقعیت هایی مشترک گیر افتاده اند.

نمایشی زنانه با قصه ای مبهم!

دختر زنی که دستفروش مترو است به وسیله شوهر معتادش فروخته شده است. زنی آبستن، از فاصله ای می گوید که میان او و همسر تازه به دوران رسیده و مشهورش به وجود آمده است ؛ بی خبر از اینکه همسرش به او خیانت کرده و با مدیر برنامه اش رابطه ای پنهانی دارد. نقطه مشترک این دو اتفاق، دختر زن دستفروش است که به قتل مادرش در مترو اعتراف کرده و مدعی است که زن خیانت دیده را او کشته است و برای زن دیگری که به دنبال دلایل همه این اتفاق ها ست ماجرا را شرح می دهد.

واضح است که نمایش داستان سر راستی ندارد و نمی توان آن را در یک یا دوجمله خلاصه کرد و تنها چیزی که درباره آن می توان گفت این است که «قیطریه» نمایشی درباره روابط است.

در نمایش قیطریه مخاطب تنها شنونده است و بازیگران، راویانی که وقایع را شرح می دهند و در قالب مونولوگ حرافی می کنند و گاه با زیاده گویشان باعث خستگی مخاطب می شوند. بازیگران میزانسن خاصی ندارند؛ دیالوگ چندانی میان آنها رد و بدل نمی شود! آنها می آیند، حرف می زنند و می روند؛ و این مخاطب است که باید اتفاق ها را مانند تکه های پازل کنار هم قرار دهد تا داستان شکل بگیرد!

نمایش دکور خاصی ندارد و در صحنه اتفاق خاصی نمی افتد و هیچ عمل بیرونی توجه مخاطب را جلب نمی کند و این کاستی چنان پررنگ است که مخاطب می تواند با چشمان بسته تا به آخر نمایش را دنبال کند.

با همه این کاستی ها بازیگران، با درک درست موقعیت ها، به خوبی از پس نقشها برآمده اند و توانسته اند ریتم درونی و بیرونی اثر را تا به آخر حفظ کنند؛ و این امتیازها گویای این است که کارگردان در هدایت آنها درست عمل کرده است.

نمایش«قیطریه» را نازیار عمرانی نوشته و کارگردانی کرده و شقایق دهقان، ملودی آرام نیا، ، معصومه رحمانی، فرزانه سهیلی و گیتی قاسمی بازیگران آن هستند. این اثر در بخش به علاوه فجر حضور دارد و تا هشتم بهمن ماه در تماشاخانه باران به روی صحنه است.




یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار