جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
به گزارش دیباچه
در جشنواره تئاتر فجر امسال 18 اثر صحنه ای ایرانی در بخش بین الملل به روی صحنه می روند. در میان آثار کدام ها شانس بیشتری برای اجرای برون مرزی دارند؟

به گزارش خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه، سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال با تفاوت های چشمگیری برگزار شده است و یکی از همین اتفاق ها تمرکز مسئولان بر نمایش هایی است که در بخش بین الملل به روی صحنه می روند. مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر چندی پیش اعلام کرده بود که شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر IETM امسال با ۲۲ عضو و نمایندگی در کشورهای گوناگون همچون دانمارک، نروژ، بلژیک، هلند، سوییس، آلمان، اسپانیا، اسلوانی، فرانسه، ترکیه، مصر، ایتالیا و مجارستان به جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر خواهند آمد.

در جشنواره  تئاتر فجر امسال کدام آثار لژیونر خواهند شد؟

مدیر بین‌الملل جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر درباره برنامه‌ حضور مدیران و اعضای شبکه بین‌المللی هنرهای نمایشی معاصر در جشنواره امسال گفته بود : دیدن نمایش‌های روی صحنه، ارتباط با هنرمندان تئاتر ایران، برگزاری نشست عمومی با تهیه‌کنندگان و کارگردانان تئاتر و هم‌اندیشی با مدیران تئاتر ایران از جمله برنامه‌های تنظیم شده برای این گروه از نمایندگان کمپانی‌های اروپایی است و هدف ما ارتباط بی‌واسطه‌ هنرمندان با نمایندگان و کمپانی‌های اروپایی است و در این باره تلاش می‌کنیم تا همراه با همدلی هنرمندان خود را به روز کنیم و وضعیت فعالیت‌های هنری را گسترش دهیم.

سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر نیز در نشستی که به بررسی جشنواره بین المللی تئاتر فجر پرداخته، گفته است: حضور تئاتر ایران در مارکت های جهانی تئاتر و معرفی آثار و بازاریابی برای آنها در بخش بین الملل مورد توجه است.

بر همین اساس نمایش های ایرانی حاضر در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر که هجده اثر هستند، این شانس را دارند به اجرای برون مرزی بروند. با وجود اینکه برای قضاوت هنوز زود است اما می توان حدس زد که، چه آثاری برای اجراهای برون مرزی شانس بیشتری دارند.

«دیابولیک: رمئو و ژولیت» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی آتیلا پسیانی؛ زیرا آتیلا پسیانی تجربه اجراهای برون مرزی دارد و مخاطبان آن سوی آبی را تا حدودی می شناسد.

«نامه های عاشقانه از خاورمیانه» نوشته کیومرث مردای و پوریا آذربایجانی به کارگردانی کیومرث مرادی. این اثر ۳ سال پیش در کشور آمریکا به زبان انگلیسی و بازیگران غیر ایرانی به کارگردانی کیومرث مرادی روی صحنه رفت و مورد استقبال قرار گرفته است.

«خوشبختی های کوچک سوسک شدن» به نویسندگی نادر برهانی مرند و فرهاد امینی به کارگردانی آزاده انصاری. این نمایش که در اجرای عمومی با استقبال مخاطبان مواجه شده است برداشتی از رمان «مسخ» اثر فرانتس کافکا است. اثری که به زبان های مختلف ترجمه شده و در دنیای هنر و ادبیات شناخته شده است؛ به اضافه اینکه فرم و اجرای نمایش تکنیکال و فانتزی است و اجرای منحصر به فردی دارد که می تواند برای مخاطب خارجی جذاب باشد.

»ماتریوشکا» به نویسندگی و کارگردانی پارسا پیروزفر. این نمایش پیش تر در لس آنجلس، سن دیگو، برکلى، تورنتو، ونکوور و مونترآل اجرا شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

«یرما» برداشتی از نمایش لورکا به کارگردانی اشکان صادقی و الهام شکیب. این نمایش به نوعی کنسرت تئاتر است و تلفیقی است از موسیقی اسپانیایی که دو خواننده زن و مرد با زبان اسپانیایی در آن می خوانند. هرچند اشکان صادقی کارگردان این نمایش پیش تر گفته است، به اجرای برون مرزی نمی اندیشد و تنها اجرای با کیفیت برایش مهم است.

»خانه ابری» نوشته نشمینه نوروزوی و محمدزمان وفا جویی به کارگردانی سیامک احصایی و حمید پور آذری. حمید پورآذری تاکنون آثار تجربی بسیاری را به روی صحنه برده است و در کشورهای دیگر اجرا رفته است و مخاطب و سلیقه او را تا حدودی می شناسد.

»نیم روز اسکاتلند» به نویسندگی و کارگردانی ندا هنگامی. این اثر با برداشتی از مکبث اثر شکسبیر نوشته شده است و اغلب هنرمندان و هنردوستان دیگر کشورها شکسپیر و آثارش را می شناسند.

»جاودانگی» به کارگردانی نیما دهقان که از مهاجرت می گوید؛ اتفاقی که در همه جای دنیا تعریفی مشترک دارد و دلایل آن برای هر انسانی مشخص و واضح است.

»راهبان معبد وانگ» از تهران، به نویسندگی محمدرضا کوهستانی به کارگردانی احمد سلیمانی. کارگردان این نمایش در مصاحبه ای که با پایگاه خبری دیباچه داشته، گفته است: نمایشم ویژگی های زیادی برای اجرای برون مرزی دارد؛ و علاوه بر آن احمد سلیمانی و عواملش تجربه اجرای برون مرزی دارند و با نمایش «شام آخر» در جند جشنواره خارجی اجرا رفته اند.

لیست آثار شرکت کننده در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به شرح زیر است:

1«جی» نوشته کیوان محمدی به کارگردانی محمد صادق نصیری از یزد با بازی سیدهادی آقابزرگی و مریم نیک آیین اثری از یزد است که داستان آن درباره مردی است که تک و تنها بدون پشتوانه عاطفی، خانوادگی ندارد و همه اینها در حالی است که او شش ماه پیش از کار اخراج شده است.

2«مستأجر» از تهران، به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان با بازی مرتضی اسماعیل کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی. اثری برگرفته از رمان «مستاجر» نوشته رولان توپور است که قصه آن درباره فردی به نام «ترلکوفسکی» است؛ که پس از ورودش به آپارتمان جدید متوجه می شود که مستأجر قبلی آن، زنی به نام «سیمون شول»، خود را از پنجره خانه به بیرون پرت کرده است.

3«صوراصرافیل» از تهران، نوشته سیاوش پاکراه به کارگردانی عامر مسافر آستانه با بازی فاطمه نقوی، کاظم سیاحی، بهارکاتوزی، مهدی حسینی نیا، ایلیا نصرالهی

کارگردان درباره این اثر گفته است قصه از یک طرح در ذهن من شروع شد و بعدا که رمان سه جلدی دو قلوها را خواندم بخشی از آن رمان بر من تاثیر گذاشت و بر اساس آن طرحی را نوشتیم و بارها بازنویسی کردیم و به نمایش صور اسرافیل تبدیل شد.

سیاوش پاکراه نویسنده اثر نیز گفته است در واقع با یک کلاژ داستانی سرو کار داریم که با کهن الگوها پیوند می خورد و کهن الگوها به عنوان دستگاه نشانه شناسی اثر خودشان را در ذهن باز می کنند تا بتوانند یک گستره ی زمانی بزرگی را در نظر بگیرند.

دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی، دی و...» از استان بوشهر، به نویسندگی و کارگردانی جواد با بازی لهام ابنی، آرمان حسین‌زاده، فاطمه کشاورز، امیرحسین نبات‌خورسنگی. در خلاصه این اثر آمده است پیکی برای رساندن گزارش واقعه‌ای تلخ در راه است. پیکر اسب ناگهان می ایستد و از آن سو، دایه خبر تولد را بر زنی مقدس زودتر از پیک می رساند.

ناسور» نوشته خیراله تقیانی پور به کارگردانی افسانه زمانی با بازی بازیگران: نسیم ادبی، رویا میرعلمی، بهناز بستان دوست، الهه شه پرست و علیرضا آرا. در این نمایش سه زن در عمارتی اعیانی، خاطرات روزهای رفته را مرور می‌کنند که به تدریج پرده از رازهایی برداشته می‌شود و...

6«بیستون می تازد» از مشهد، به نویسندگی و کارگردانی امیر رضایی اردانی با بازی محمد جهانپا، ندا محمدی، وحید عباسی، محسن شهرکی، پیمان جلالی، احسان نگهبان، احسان دبیر، متین دادگر، امیرحسین زورقی، صدف متدین، مهتاب قجاوند، شهریار برزگر، بهزاد اکبر پور. این نمایش بر اساس داستان زندگی خسرو پرویز ساسانی است و نگاه تحلیلی بر شخصیت‌های منظومه خسرو و شیرین نظامی دارد. نمایش با تولد خسرو پرویز آغاز می‌شود.

7«اسبها ایستاده می میرند» از بجنورد، به نویسندگی و کارگردانی حسن عابدی با بازی احسان کمالی، المیرا صادقی، آزاده حیدرزاده، احمد زعفرانی، سیدعلی محمدی، سحر علیزاده، رضا روشندل، حدیث فیروزه، شهلا ایمانی و... در خلاصه این اثر آمده است خورشید و دومان بازماندگان جنگی هستند که حالا در دامان صنم قابله، در کوه شاه‌جهان، همچنان منتظر بازگشت مادران اسیرشده خویشند. تا اینکه شیلان از راه می‌رسد و ...

زیرزمین تا پشت بام» به نویسندگی مهین صدری به کارگردانی افسانه ماهیان با بازی الهام کردا، صابر ابر، هوتن شکیبا، مارین ون هولک. این نمایش قصه سه زن از سه طبقه مختلف است. یکی شهلا جاهد معشوقه معروف ناصر محمدخانی، دیگری همسر شهید عباس دوران و شخصیت بعدی لیلا اسفندیاری قهرمان کوهنوردی که جانش را در مسیر فتح یکی از قله‌ها از دست داد.

9« کابوس های حضرت اشرف» به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل با بازی مرتضى آقاحسینى، امیرکاوه آهنین‌جان، مجتبی بابائی فرد، مهدی پاکدل، کورش تهامی، عاطفه رضوی، سوده شرحی، آرش فلاحت پیشه، صالح لواسانی، مهرداد مسیحا، نیکی مظفری، محمدصادق ملک، حمیدرضا نعیمی. این نمایش در راستای چند اثر قبلی از جمله «حضرت والا»، «امر ملوکانه»، «عشق و عالیجناب» و «یک صبح ناگهان»، نمایش «کابوس حضرت اشرف» حوادثی از تاریخ معاصر کشورمان را دستمایه ساختمان درام خود قرار داده و به شکلی مدرن مفاهیم نمایشی مدنظر را با زبان گروتسک بازگو می‌کند.

لازم به ذکر است نمایش «یک» به نویسندگی و کارگردانی لیزاوربلن اثر مشترک ایران و هلند نیز در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر امسال به روی صحنه می رود.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار