جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۶۹۴
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
در گفتگو با دیباچه
اشکان صادقی کارگردان نمایش«یرما» اثرش را با موسیقی تلفیق کرده است و برای اجرای آن از خوانندگان حرفه ای استفاده کرده است.

«یرما» نمایشی است که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و در بخش بین الملل و مرور تئاتر ایران به روی صحنه می رود. این نمایش که کارگردان های آن اشکان صادقی و الهام شکیب هستند اثری است برگرفته از نمایشنامه «یرما» نوشته فدریکو گارسیا لورکای اسپانیایی. اشکان صادقی درباره چگونگی انتخاب این اثر برای اجرا به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: همیشه نمایشنامه «یرما» را دوست داشته ام و دلم می خواست آن را بدون دیالوگ اجرا کنم؛ اما برای روان تر شدن اثر آن را با کمترین دیالوگ به روی صحنه بردم و حاصل تلاش من و گروهم، تلفیقی از موسیقی و تئاتر است که می توان نام کنسرت تئاتر را بر روی آن گذاشت.

اشکان صادقی: یرما کنسرت تئاتر است!/ به جایزه و اجراهای برون مرزی فکر نمی کنم

صادقی در توضیحات بیشتر گفت: برای انتخاب دیالوگ ها ترجمه های متفاوتی از یرما را مطالعه کرده ام و در عین حال تلاش کرده ام به متن اصلی وفادار بمانم.

این کارگردان درباره چگونگی تلفیق نمایشش با موسیقی گفت: در این اثر چند قطعه از یک خواننده اسپانیایی اجرا می شود و ترانه ها به صورت زنده و به زبان اسپانیایی خوانده می شوند؛ که برای اجرای بهتر از حضور هانا کامکار و احمد قائد سود برده ام، هنرمندانی که به حوزه موسیقی اشراف دارند؛ البته درباره احمد قائد باید بگویم ایشان اهل و ساکن بندرعباس هستند و صدای خوبی دارند و برای اجرای«یرما» مدتی است با گروه همراه هستند.

اشکان صادقی درباره کیفیت جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: در دوره های گذشته نمایش ها به نوعی برای جشنواره تولید می شدند و پس از آن به اجرای عمومی می رفتند که روند غلطی بود و باعث می شد گروهها با شتابزدگی برای اجرا آماده شوند که همین شتابزدگی علاوه بر ایجاد استرس از کیفیت آثار می کاست؛ اما در دوره های اخیر جشنواره سمت و سوی درستی پیدا کرده و آثار پس از اجرای عموم به جشنواره می آیند و همین موضوع باعث می شود کارگردان ها با اشتیاق بیشتری در جشنواره شرکت کنند.

این هنرمند درباره حضورش در جشنواره تئاتر فجر گفت: با اینکه نمایشم در بخش مسابقه بین الملل به روی صحنه می رود؛ اما با این حال به جایزه و اجرای برون مرزی فکر نمی کنم و اجرای با کیفیت از هرچیزی برایم مهم تر است.

صادقی در پایان گفت: امیدوارم هرچه می گذرد جشنواره تئاتر فجر به استانداردهای جهانی نزدیک تر می شود؛ و به امید روزی که در اجراهای عمومی از تعداد انبوه نمایش ها بکاهیم و آثار با کیفیت تری را در مدت زمان طولانی تر اجرا کنیم تا به این ترتیب، به استانداردهای جهانی نزدیک تر شویم.

نمایش«یرما» به کارگردانی اشکان صادقی و الهام شکیب با بازی نگار عابدی، فرهاد جم، آتیه جاوید، پرنده علایی در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور دارد و امروز چهارم بهمن ماه در تالار حافظ به روی صحنه می رود و در دو سانس 18:00 و 20:30 اجرا می شود. گفتنی است هانا کامکار و احمد قائد در این نمایش آواز می خوانند و عماد اجلال، کیان کردستانى نوازندگان آن هستند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار