جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 06 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
یادداشتی بر نمایشی از کشور عراق؛
«سلفه» نمایشی است که در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته است. اثری متکی به تماشاگر که با فاصله گذاری به نقد جنگ و موقعیتهای مشابه می پردازد.

به گزارش خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه، نمایش«سلفه» اثری است از کشور عراق که در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفته است و کارگردان آن عامل ابولهیل است.

«سلفه» نمایشی بازیگوشانه که از جنگ می گوید

«سلفه» اثری موفق است زیرا در گام اول با مخاطب ارتباط برقرار کرده. به بیان بهتر می توان گفت سلفه یک بازی جمعی است که مخاطب در آن سهیم شده و جزیی از اجرا می شود. ماجرا از این قرار است که، در بدو ورود یکی از اعضای نمایش به مخاطبان کارتی می دهد که شماره ای روی آن درج شده است و به دوزبان عربی و انگلیسی روی آن موضوع و حالت نوشته شده است. مخاطب کارت به دست سر جایش می نشنیند؛ موسیقی پخش می شود و پس از دقایقی دو بازیگر به روی صحنه می آیند و تا نمایش جمعی شود. بازیگران به جلوی صحنه می آیند و پس از گپ و گفتی کوتاه به زبان انگلیسی و سپس عربی خود را معرفی می کنند و شماره ای را می خوانند! مخاطبان به کارت هایشان نگاه می کنند و یکی از آنها پس از تأیید شماره موضوع و حالت درج شده روی کارت را با صدای بلند می خواند و بازیگران موقعیت را بازی می کنند و پس از آن شماره ای بعدی و ادامه ماجرا...این کلیتی از نمایش «سلفه» است اثری که از جنگ می گوید. دو جوان عراقی با موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی، تعاریف خود را از موضوعات جهانی، در قالب بازی ارائه می دهند و این قصه تا به آخر ادامه دارد تا نمایش «سلفه» را به اثری اپیزودیک تبدیل کند.

نمایش «سلفه» موفقیت خود را مدیون ایده است و در جزئیات با کاستی هایی روبرو است. با اینکه بازیگران در استفاده از بدن تا حدودی موفق عمل کرده اند اما بازی ها به همان اندازه ضعیف است که موقعیتهای پیشنهادی از طرف تماشاگران بزرگ و مهم هستند. با توجه به نوع بازی بازیگران چنین به نظر می رسد که کارگردان تا به آخر درگیر متن بوده و بازیگران را از بداهه گویی باز داشته است و همین دست بازیگران را در ارائه بازی بهتر بسته است زیرا نمایش «سلفه» یک اثر متکی به تماشگر است و درام آن در ارتباط دو سویه بازیگران و مخاطبان شکل می گیرد.

هرچند نمایش رو به آخر می رود تأثیر موسیقی و افکت بیشتر می شود و از میانه به بعد کارگردان نمایش، گوشه چشمی به موسیقی رپ داشته و سعی کرده با استفاده از موسیقی و کلام، تنوعی در اجرای اثر ایجاد کند تا رخوت را از مخاطبان بگیرد و آنها را به دیدن ادامه نمایش ترغیب کند؛ اما بیان بازیگران این اجازه را به او نمی دهد و اجرای این سبک از موسیقی چون وصله ای سنجاق شده به اثر الکن باقی می ماند.

طراحی صحنه موجز و کاربردی است و ریتم نمایش در تمام 45 دقیقه اجرا که زمان مناسبی است یکدست باقی می ماند.

در پایان باید گفت نمایش«سلفه» حاصل نگاه کارگردانی است که جنگ را از نزدیک لمس کرده و مشکلات کشورهای خاورمیانه را از نگاه دو جوان شاید نسل چهارمی مورد تحلیل قرار می دهد.



یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳