جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۵۷۱
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۵
برنامه های گالری های تهران در دومین ماه فصل زمستان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، گالری ها و نگارخانه های تهران در دومین ماه از  فصل زمستان با برنامه های ویژه ای میزبان مخاطبان هنرهای تجسمی هستند.

گالری گردی در تهران از به رنگ بهمن ماه+لیست برنامه ها

گالری هنر یک فرهنگسرای ارسباران


نمایشگاه عکس «از کابل تاجاکارتا» با حضور سفیر اندونزی و رایزن فرهنگی افغانستان جمعه یکم بهمن درفرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه با عکس‌هایی از شهرتاریخی کابل با قدمت دو هزارساله با آثار فاطیما حسینی و عکس‌هایی از جاکارتا شهر قلعه‌ای و پایتخت کشور اندونزی با فریم‌هایی از اردیپا ویرن جوریت یکم تا دهم بهمن ساعت 16 تا 20 برای بازدید عموم در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در می‌آید.

فاطیما حسینی و اردیپا ویرن جوریت هردو در جایی دور از كشورشان زندگی كردند. آثار ارایه شده در این نمایشگاه برداشت و نشانه‌های مشترک بین این دو پایتخت از نگاه این دو عکاس در گذر خیابانی از پایتخت کشورشان است. فاطیما حسینی دانشجوی هنر در رشته عكاسی و اردیپا ویرن جوریت دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران است. تهران جایی است كه بیش از هرشهر دیگری در آن زندگی كردند و فارسی زبان مشترک تبادل این دو هنرمند به شمار می رود.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خ شریعتی بالاتراز پل سیدخندان خ جلفا مراجعه کنند.

موزه امام علی (ع)

نمایشگاه دومین مسابقه عکاسی «خانه‌های روستایی» ۳۰ دی‌ماه با حضور هنرمندان و عکاسان افتتاح می‌شود. این مسابقه با حضور ۱۳۱۲ نفر و ۵۲۷۸ اثر به مرحله داوری رسید که از این تعداد، ۱۲۲ اثر در محورهای ذکرشده به نمایشگاه راه یافتند.

بخش ویژه نمایشگاه نیز شامل ۲۸ اثر از استادان و هنرمندان مهمان است که با توجه به محورهای مسابقه و فضای کلی نمایشگاه، با انتخاب خود هنرمندان صاحب اثر، در نمایشگاه به‌نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه از ۳۰ دی تا ۲۱ بهمن در موزه امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار برگزار می‌شود.

گالری سبحان

این عنوان نمایشگاهی است که از جمعه 7 بهمن در گالری سبحان برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری از حامد راستی در قالب عکس به نمایش گذاشته می شود که در خصوص آن نوشته شده : عکاسان مستند اجتماعی به جای عکاسی از زندگی و خیال پردازی‌های شخصی به عکاسی از ساختار اجتماعی و روابط و مناسبات انسانی می‌پردازند و عکس‌هایی می‌آفرینند که در قابی ساده مفاهیم ذهنی خود را به رخ بیننده می‌کشند.

این مجموعه عکس، روایت قصه‌ی عمیق بودن و نبودنی است که در گوشه‌ای از شهر اتفاق می‌افتد که لازم است همه‌ی ما گاه گاهی به آن سر بزنیم، شاید تصویری از خودمان را لابه لای همین کوچه‌ها یافتیم.

قصه‌ی این عکس‌ها، تنها یک قصه نیست، روایت انسان‌هایی است که با همه‌ی سختی‌های موجود، زندگی در وجودشان جریان دارد.

هنوز بویی از کهنگی، چه در سازه‌های چوبی، چه در لباس‌های دودی، و در چه دست‌های پینه بسته‌ی یک کفاشی به مشام می‌رسد.این مجموعه تا 7 بهمن برقرار است.

نگارخانه مجموعه سعدآباد

نمایشگاه آثار پریسا ایمان‌پور شامل عکس‌هایی از بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل پاییز برپا می‌شود. در نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» ۴۰ قطعه عکس با موضوع بناهای تاریخی و طبیعت سعدآباد در فصل سوم سال به‌نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه «سعدآباد قاب فصل سوم» اول بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه مرکز هنری سعدآباد افتتاح می‌شود و تا هشتم بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهد بود.

گالری فردا

یلدا فخیمی با آثارش در قالب نقاشی از 1 تا 7 بهمن به گالری فردا می آید.

وی در خصوص این نمایشگاه که با عنوان "اسپیریت" برگزار می شود نوشته است: شالوده هر انچه که دراین جهان است چه این دنیا وچه دنیاهای دیگر

هرآنچه که در کائنات و دنیای پیرامون ماست از جمله موجودات کهن ،زندگی جاودان ،تکامل دنیوی و مادی ،ناشناخته ها و قدرت های ماورائی در نا خوداگاه هر انسانی ریشه دوانده زیرا تمامی افسانه ها ،داستانها،قصه های جن وپری ،دیو ، شیاطین،ارواح ،فرشتگان وبسیاری از موجودات از قرنها پیش شاید حتی به قدمت افرینش انسان از این مقوله نشات میگیرد.

از دید یک انسان سه بعدی هر انچه که با حواس شش گانه قابل لمس و دیدن نباشد ،نباید وجود داشته باشد پس قاعدتا تمامی موجودات نا مرئی بر اساس این منطق وجود ندارند اما عالمی که به اسانی نمی توان ان را دید عالم معنویست و تمامی این افریده ها ورخدادهای ماورائی نه تنها در این عالم وسیاره زمین بلکه در کل کائنات وکرات دیگر میتوانند وجود داشته باشند و ما از طریق تفکر و تخیلمان میتوانیم این عالم را به نقش در اوریم واین تفکرزاییده تجربیات ما نیست ودر حقیقت تفکر اصلی جهانی است.

گالری «آ»

مجموعه‌ای از طراحی‌های بهرام کلهرنیا - گرافیست و مدرس دانشگاه - در نمایشگاه «سهم شک» به‌نمایش درمی‌آید.

نمایشگاه «سهم شک» جمعه، اول بهمن‌ماه، در گالری «آ» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، ‌کوچه ارشد، شماره ۷ افتتاح می‌شود و تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت.

گالری شکوه

عنایت الله نظری نوری هنرمند بنام و پیشکسوتی است که از جمعه 1 بهمن برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی خط با عنوان " ایران من سلام" در گالری شکوه به نمایش در می آید که برای بازدید از آن تا 6 بهمن فرصت دارید.

موسسه فرهنگی - هنری صبا

نمایشگاه برگزیدگان چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران در موسسه صبا برپا شده است. ۱۴۶ اثر خوشنویسی که دربرگیرنده منتخبی از آثار رقابتی چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران و خوشنویسان برتر استان قزوین است، در نگارخانه خیال و موزه فلسطین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان تا ۱۸ بهمن می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به‌جز ایام تعطیل از این نمایشگاه دیدن کنند.

این نمایشگاه در موسسه صبا به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲ (ورودی شرقی)، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ (ورودی غربی) و موزه فلسطین واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید برادارن مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره ۷۴ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری سیحون

نمایشگاهی از آثار مریم کوهستانی از جمعه در گالری سیحون برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثاری از این هنرمند در قالب نقاشی وجود دارد که با عنوان "تن بحرانی" به نمایش در می آیند وبرای بازدید از آن ها تا 13 بهمن فرصت دارید.

فرهنگسرای گلستان

نمایشگاهی از آثار هنرمندان خودآموخته در فرهنگسرای گلستان گشایش یافته است. در نمایشگاه «ترجمان عهد آفتاب» آثار متعددی از این هنرمندان توسط انجمن هنرمندان خودآموخته در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه «ترجمان عهد آفتاب» تا اول بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک برپاست.

گالری دلگشا

گالری دلگشا نیز از 1 بهمن میزبان آثار مهدی شیری می شود. در خصوص این مجموعه که با عنوان "زندگی" برگزار می شود نوشته شده: این مجمـوعــه حاصـلِ نگاه‌کــردن به زندگیِ پیــرامون؛ خیـره‌شـدن به سوژه‌ها و ابژه‌ها، توجه به سکوتِ طبیعت بی‌جان؛ پرتره‌ها، جریان سیال طبیعت و مرورِ خاطرات، ارتباطشان با من و روایتِ آن‌ها بدون دخل و تصرف بود. تلاشی در جهتِ نشان‌دادنِ آن‌چه از نظر می‌گذرد منجــر به انتـخابِ مدیومِ نقاشی برایِ به‌تصویر‌کشیــدنِ رنگ‌ها و فرم‌ها و از طرفی دیگر به کار گرفتن انیمیشن برایِ به نمایش گذاشتنِ حرکتِ شگفت‌انگیزِ زندگی شد. پیش از این بارها سراغ انیمیشــن رفتـه بودم اما نمی‌توانسـتـــم از مرحلـــه‌ی استــوری‌بـرد فراتــر بروم. استوری‌بـرد نمایی از آن‌چه قرار است گفته شود را در ذهن می‌سازد و این کار باعثِ محدود‌شدنِ ذهنم می‌شد، چنان‌که می‌توانستم از تیتراژِ شروع تا پایان را ببینـم. این‌بار از سمتِ نقاشــی به آن نگاه کردم. این کار مستلــزمِ حذفِ استوری‌برد و بداهه‌سازی بود. پس، صفحات بی‌شمار کاغذ را به مثابه‌ی بومِ نقاشی در حالِ تحول دیدم. این‌که قرار است چه بگویم برایم مشخص بود اما چگونه گفتنش بعد از بارها روایت‌کردن مشخص می‌شد. با این روش گویی خود مخاطب هستم و از نتیجه‌ی اثر غافلگیر می‌شدم. این رفتار را پیش از این هنگام نقاشی تجربه کرده بودم.

این نمایشگاه تا 12 بهمن برقرار و پذیرای هنردوستان است.

گالری نقش جهان

نمایشگاه آثار نقاشی هانیه بوربور کریمی با عنوان «به نام او» در گالری «نقش جهان» افتتاح می‌شود. بوربور کریمی در این نمایشگاه هفت اثر با سبک کلاژ یا تلفیق خط و نقاشی رئال و با تکنیک رنگ روغن روی بوم را در معرض نمایش علاقه‌مندان خواهد گذاشت.

افتتاحیه آثار این هنرمند روز جمعه، اول بهمن‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «نقش جهان» به نشانی نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی ۲، شماره ۹ خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ششم بهمن‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ از این آثار دیدن کنند.گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری ساربان

گالری ساربان از یکم تا یازدهم بهمن ماه میزبان نمایشگاهی از جدیدترین آثار رضا افسری می شود.

در این نمایشگاه که با عنوان «زمان بازیافته» برگزار می شود آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند وجود دارد که رضوان صادق‌زاده درباره‌ی آثار وی نوشته است: «سنگ، ساقه‌ی گیاه، برگ، طرح گرته‌ای یک گل و دست‌نوشته‌هایی گنگ، در کنار اشکالی هندسی چون مربع، لوزی و نقاط پراکنده، کلیدواژه‌های تصویری رضا افسری در این مجموعه هستند. این واژگان ارجاعی، ضمن اینکه از نظر استقلال فضایی زندگی خاص خود را دارند، از منظر ساختاری دارای عملکردی پویا و در رابطه با یکدیگرند. چنین است که هندسه‌ی پنهان، اجزاء پراکنده‌ی یک کل را به واحدی منسجم و سرزنده تبدیل می‌کند. این نمایشگاه تا 11 بهمن برقرار است.

باغ موزه قصر

نمایشگاه آثار نقاشی سروناز سلطانی با عنوان «تمام ناتمام‌های من» در نگارخانه ملک‌الشعرای بهار باغ - موزه قصر افتتاح شده است. در این نمایشگاه ۱۵ اثر به‌نمایش درآمده که تکنیک تمام آثار اکریلیک و رنگ‌ روغن روی بوم است.این نمایشگاه تا ۳۰ دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه ملک‌الشعرای بهار باغ‌ - موزه قصر برپاست.

گالری ویستا

نمایشگاهی از نقاشی های طیبه دژدوست در گالری ویستا برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند وجود دارد که تا 12 بهمن قابل بازدید هستند.

موزه نقاشی پشت شیشه

۱۲ اثر بزرگ غلامرضا رسول‌زاده به مدت پنج روز در موزه نقاشی پشت شیشه به‌نمایش گذاشته شده است. این هنرمند تا کنون بیش از ۱۲ نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده است.

نمایشگاه انفرادی غلامرضا رسول‌زاده تا ۳۰ دی‌ماه در موزه نقاشی پشت شیشه به آدرس خیابان سعدی، خیابان برادران هدایت، تقاطع خیابان نورمحمدی از ساعت ۹ تا ۱۷ برپاست.

گالری کبیری

نازی رضازاده با آثار خود در قالب نگارگری و با عنوان "لاجورد" از جمعه 1 بهمن به گالری کبیری می آید.

وی در خصوص این مجموعه که تا 6 بهمن برقرار است نوشته: هنر نسبتی بنیادی با ذات انسان دارد،پل زدن به این نسبت بنیادی آن هم در فضایی از نهفتگیها و پوشیدگیها آکنده از دشواریهاست.

ایهام و ایجاز و پیچیدگی اطلاعات منابع در باب این هنر سختیها را دو صد چندان می کند و با روشن سازی این ابهام ها و ایجاز ها بود که پژوهش حاضر فراز آمد و کما بیش در باب نگارگری ایرانی آثاری در داخل و خارج منتشر شد و آنچه در خور بود خرج شد تا جهت نمای نگارگری ایران باشد.

نگارگری هم از انواع دیگر نقاشی بود که در غرب و شرق به نوع ویژه ای از نقاشی اطلاق می شد.

اصولا نگارگری با آبرنگ اجرا می شد و هنری بود که با کتاب سر و کار داشت . در این مفهوم نگاره به معنای تصویر پردازی منقوش در نسخه های خطی بود.

هنر نگارگری در بیشتر فرهنگهای جهانی به ویژه ایران وجود داشت و با هنر کتابت یا خطاطی همراه بود و میتوان اذعان داشت که هنر های تصویر ، تذهیب ، تحریر(کتابت) ، تجلید و گاه شعر است به دست هم میداد و هنر کتاب آرایی را پدید می آورد.

نگارگری را میتوان متمایز از نقاشی بر شمرد که در آن چهره گشایی/ منظره پردازی/ پیکر نگاری در نهایت دقت و ظرافت صورت میگرفت با مضامین مذهبی/ تاریخی/ علمی/ حماسی/ طبی و نجوم و تعزلی و غیره که با آبرنگ همراه با طلا افشانی بر روی کاغذ انجام می شد.

گالری فردا

نمایشگاه آثار نقاشی اصغر کفشچیان‌مقدم - هنرمند و مدرس دانشگاه - و شاگردانش با عنوان «پیک. آن جوانان» گشایش یافته است. او در این نمایشگاه چند اثر از خود و نقاشی‌هایی از ۲۳ دانشجوی خود را ارائه کرده است.

مارال اردلان، پانیذ امین‌سلماسی، سیده شیما ایمانی، قاسم بخشی، مهسا بصیر، مرسده بهزاد نبوی، وحید پوریزدان‌پناه، منیره حقانی‌پور، مجید حمزه‌لو، لیلا خادم‌شریف، ابراهیم ربانی‌ خیرخواه، مهیا رضایی، نسرین زنگنه، هستی سیدلطفعلی، آزاده سیفی، صدیقه سهراب‌پور، الهام شریفی سالکویه، الیشا شعفی، نسیبه صادق‌نژاد، مژگان کاظمی، فرزانه کنگرانی فراهانی، سهیلا هوشمندفر، آیلار هوفر و اصغر کفشچیان‌مقدم هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه تا ۳۰ دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، شماره ۲، واحد ۲ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری اُ

گالری اُ نمایشگاهی در قالب عکس را از 1 بهمن برگزار می کند.

در این نمایشگاه آثاری از محمدرضا میرزایی وجود دارد که تا 12 بهمن قابل بازدید هستند.

گالری ثالث

نمایشگاه ماسک - مجسمه‌های علی کوره‌چیان با عنوان «به بهانه چشمانت» گشایش یافته است. کوره‌چیان در این نمایشگاه با به‌کارگیری کالیگرافی در هنر مجسمه‌سازی توانسته است ماسک‌هایی را خلق کند که هر کدام تداعی‌کننده مفهوم خاصی هستند.

این نمایشگاه تا ششم بهمن‌ماه در گالری «ثالث» به نشانی خیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ برپاست.

گالری پردیس ملت

نمایشگاه ششمین دوسالانه نقاشی «دامون‌فر»، ویژه جوانان زیر ۲۵ سال، در گالری پردیس ملت افتتاح شده است. این نمایشگاه تا چهارم بهمن ادامه خواهد داشت.

در ششمین دوسالانه نقاشی «دامون‌فر» ۱۲۱ نقاشی از ۹۲ هنرمند در دو بخش اصلی و جنبی به‌نمایش درمی‌آید.

پلتفرم ۲۸

گالری «پلتفرم ۲۸» میزبان دومین پروژه خود با عنوان DNAted است که در آن، مخاطبان با نحوه ساخت یک چیدمان مشارکتی آشنا می‌شوند. این اثر هنری توسط چاپگرهای سه‌بعدی‌ساز، مجسمه‌ای را ارائه می‌دهد که کاملا تحت تأثیر توالی منحصربه‌فردی از ساختار DNA شکل می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای آشنایی با نحوه ساخت این چیدمان می‌توانند از ۱۷ دی تا اول بهمن‌ماه به «پلتفرم ۲۸» واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، کوچه بور بور، خیابان خاقانی، نبش بن‌بست روشن‌منش، شماره ۲۸ مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳