پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۰۵
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵
برای اطلاع از برنامه های متنوع گالری ها و فرهنگسراهای تهران با ما تا انتهای این گزارش همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، گالری ها و فرهنگسراهای تهران با برنامه هایی جدید به استقبال سومین هقته زمستان می روند.

گالری گردی در تهران+ لیست برنامه ها

گالری فردا

نمایشگاه عکس و چیدمان «بی‌زمین» با موضوع دغدغه‌های زیست‌محیطی گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه ٤٠ قطعه عکس از سارا ساسانی و طیبه نصراللهی همراه چند اثر چیدمان محیطی در فضای گالری به‌نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، ساعت ۱۶ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ٦، شماره ٢، واحد ٢ افتتاح می‌شود و تا ۲۳ دی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد  بود.

گالری اُ

گالری اُ با آثاری از مونا امت علی با عنوان "بدون عنوان" از جمعه 17 دی به استقبال هنردوستان می رود.

مونا امت‌على متولد ١٣٦١ در تهران است. او فعاليت هنرى‌اش را به طور جدى از سال ١٣٨٩ آغاز کرد.آثار امت‌على از آن جهت قابل توجه‌اند كه اشيا و فضاهايى را به تصوير در مى‌آورد كه ديگران به راحتى از كنار آن‌ها مى‌گذرند. ابعاد بسيار كوچک آثار امت‌على، زاويه‌ی ديد، انتخاب برشى غيرمعمول و تركيب‌ بندى‌هاى دقيق او، تصاوير بسيار بديع را پديد مى‌آورند. توجه وسواس‌گون او به جزئیات و نحوه‌ى استفاده‌ى او از ابزارش در به دست آوردن طيف‌هاى خاكسترى در هر تصوير احساسى از درون‌گرايى و سكون را به نمايش مى‌گذارد و به بيننده امكان تعمقى موشكافانه در اين فضاهاى اسرارآميز را مى‌دهد.

این نمایشگاه تا 28 دی برقرار و قابل بازدید است.

گالری لاله

نمایشگاه «منظره» شامل آثار یعقوب عمامه‌پیچ و گروهی از هنرمندان تمدید شد. این نمایشگاه که تاریخ پایان آن ۱۴ دی‌ماه بود، به‌دلیل استقبال علاقه‌مندان به مدت یک هفته تمدید شد.. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه تا ۲۱ دی‌ماه به نگارخانه لاله  مراجعه کنند.

در این نمایشگاه، آثار یعقوب عمامه‌پیچ، وجیهه فکور، فریبا سلطانی، مسعود اصلانی، امیر کریمیان و سجاد محمودی به‌نمایش درآمده است. مجموعه آثار این نمایشگاه، محصول دوری از محیط شلوغ شهر و سپری کردن زمانی هرچند کوتاه در آرامش طبیعت است.

بازدید از این نمایشگاه تا ۲۱ دی از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹، پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۶ به استثنای ایام تعطیل ادامه خواهد داشت. نگارخانه «لاله» در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالیی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد.

گالری 26

نمایشگاه نقاشی با عنوان "دانه های خاک سرزمین من" از جمعه در گالری 26 برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثار گروهی از کودکان وجود دارد که در خصوص آن ها نوشته شده: بشر در ايام كودكي اش كلمات را خوب نمي شناسد، درست ادايشان نمي كند، بي دست و پا و نامتعادل و شكننده به نظر مي رسد، اما ناب ترين منظر را به جهان پيرامونش دارد. خالص ترين نوع احساسات را تجربه مي كند. جهان را بدون واسطه ي ديگران و جملات و كلمات، و صرفا از دريچه ي روح خود نگاه مي كند. آثار اصيل همه منتج از همين نوع نگريستن به جهان خلق مي شوند. بها دادن به اين قطعه ي كوتاه از حيات انسان اثاري را به دست مي دهد كه گاه بزرگان را به حيرت وا مي دارد.

مجموعه مذکور تا 22 دی برقرار است.

گالری دنا

نمایشگاهی از آثار چهار هنرجوی آتلیه بابک اطمینانی با عنوان «چهره‌ها» گشایش می‌یابد. پارمیس حکیمی، مصی ذوالقدر، المیرا علی‌اکبری و طلوع ناصری‌زاده چهار هنرمند این نمایشگاه هستند که مجموعه‌ای از آثار نقاشی‌شان به انتخاب مینا صابر برای نمایش در این نمایشگاه آماده شده است.

افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، درگالری «دنا» به نشانی خیابان طالقانی، سپهبد قرنی، کوچه سوسن، شماره ۴ خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۲ دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به دیدن این نمایشگاه بروند.  گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری 7 ثمر

محمدرضا فیروزه ای یکی از نقاشان پیشکسوت کشورمان به تازگی مجموعه خود را در گالری 7 ثمر به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه از 17 تا 22 دیماه پذیرای هنردوستان و علاقه مندان است.

گالری دلگشا

آیلار دستگیری در نخستین نمایشگاه انفرادی خود تعدادی از تابلوهای نقاشی‌اش را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. دستگیری دانش‌آموخته رشته های نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا و همچنین مجسمه‌سازی از دانشگاه هنر تهران است که سابقه حضور در چندین نمایشگاه گروهی نقاشی را دارد.

نمایشگاه این هنرمند روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری «دلگشا» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، شماره ۳۰، طبقه همکف افتتاح می‌شود و تا ۲۷ دی از ساعت ۱۲ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد  بود.

گالری ویستا

مجموعه ای از نقاشی-ویدئو در گالری ویستا از جمعه به نمایش گذاشته می شود.

در این مجموعه آثاری از ستاره حسینی با عنوان "تا این سو" وجود دارد که تا 27 دی قابل بازدید هستند.

گالری دید

نمایشگاه گروهی ۲۳ عکاس در قالب نمایشگاه «هنگام نو ۳» در گالری دید تهران برپا شده است. در این نمایشگاه آثار منتخب ۲۳ عکاس که جمعی از آن‌ها از پیشکسوتان و نامداران هنر عکاسیی ایران هستند تا ۲۱ دی‌ماه برپا خواهد بود.

در این نمایشگاه آثار منتخب و شاخص هنرمندانی مانند رضا کیانیان، ساسان ابری، کوروش ادیم، آرمان استپانیان، ساتیار امامی، آرمین امیریان، اولدوز علایی نوین، نازنین اهری‌پور، سعید آزادی، جمشید بایرامی، مسعود پاکدل، پویان جلیلوند، رضا جوادی، اشکان دانشمند، مریم زندی، ماهور زهرایی، نیما علیزاده، امید علیخانی، فرزین فرخ، مجید کورنگ بهشتی، مهرداد متین دفتری، سروش میلانی‌زاده و علی نادری روی دیوار رفته است.

گالری «دید» در تهرانپارس، خیابان اتحاد، خیابان ۱۹ غربی، پلاک ۱۸ واقع است و ساعت بازدید گالری هر روز از ۱۵ تا ۲۱ خواهد بود. گالری یکشنبه‌ها تعطیل  است.

گالری سیحون

«خاکستری» عنوان نمایشگاه نقاشی با تکنیک مداد رنگی روی کاغذ از وحید میرزا محمدی است که در روز جمعه 17 دی در گالری سیحون برپا می شود.

این چهارمین نمایشگاه انفرادی میرزا محمدی در گالری سیحون است و وی تا کنون در بیش از 60 نمایشگاه گروهی در گالریهای سیحون ،گلستان ،هفت ثمر ، موزه هنرهای معاصرو... شرکت کرده است.

غالب آثار وی با سبک سورئال و رئال و درباره موضوعهای اجتماعی است .

گالری ایرانشهر

پرفورمنس «مکاشفات شخصی» که اجرایی با حضور ۲۱ هنرمند تئاتر، نقاش و موزیسین است از ۱۴ تا ۲۰ دی‌ماه در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. در این پرفورمنس هر شب، سه هنرمندد براساس متن‌هایی که با محوریت عشق انتخاب کرده‌اند، دریافت و کشف و شهود خود را به تصویرر می‌کشند.

علاقه‌مندان برای دیدن این پرفورمنس می‌توانند به نشانی خیابان آبان جنوبی، خیابان سپند، شماره ۶۹ مراجعه کنند.

کافه گالری مارکوف

نمایشگاه گروهی عکسهای اینستاگرام (بخش ششم) از جمعه در کافه گالری مارکوف برگزار می شود.

پروژه‌‌ی Direct vision، مواجهه‌ی واقعی با مجاز است؛ و مواجهه‌ای است دشوار. واقعی‌ترین ارتباط با هنرهای اینستاگرامی، با عرضه کردن آن‌ها در شکل نمایشگاهی و در گالری‌های شهری. در این منظر، قضاوتی هم اگر در میان باشد، از همان اصول نقد هنری در فضای واقعی پیروی می‌کند. گو این‌که در این شکل، مخاطب فرصت هم‌زمانْ بیش‌تری برای خود و قابی که مقابلش می‌ایستد قائل خواهد شد و این مکث اگر یک ثمره بیش‌تر براي او نداشته باشد، آن همان دقیق شدن و مقایسه‌ای‌ است که میان خود(وضعیتِ خود) و اثر می‌بیند. این مقایسه، به‌یقین، در برخورد «بیننده/ کاربرِ» فضای اینستاگرام با يك اثر، به این شکل رخ نمی‌دهد. می‌گوییم بیینده/ کاربر، چون هنوز معتقدیم فاصله‌ای هرچند اندک، وجود دارد میان تماشای گذرای یک پستِ اینستاگرامی میان هزاران پستِ قبل و بعدیِ آن و نظاره‌ی یک اثر هنری در یک گالری با شئوني كه كمابيش آموخته‌ی آن شده‌ایم. به دیگر سخن، هدف این پروژه تنها بررسی رویکرد اینستاگرام و مواجهه‌ی آن با واقعیت در حوزه‌ی اجتماعی ایران است؛ نوعی مطالعه‌ی فرهنگی که بایستگی‌ و اهمیتش را از سیلِ فزاینده‌ی کاربرانش در ایران کسب کرده است. و چه‌بسا که نتایجی که از اجرای این پروژه به‌دست خواهد آمد، توجهِ منتقدینِ این عرصه را به شکلی جدی‌تر از پیش به کارکردهای این قبیل رخدادها جلب کند.

در این پروژه از کیوریت با روشِ آرام استفاده شده است؛ روشی تدریجی و کاملن زمان‌مند.

گالری نقش جهان

آثار نقاشی و کلاژ ثمره بدری در گالری «نقش جهان» به‌نمایش درمی‌آید. بدری در این نمایشگاه شش اثر را با سبک فیگوراتیو و در ابعاد ۸۰*۱۲۰ سانتی‌متر در معرض نمایش خواهد گذاشت.. تکنیک آثار بدری که حدود دو سال روی آن‌ها کار کرده، اکریلیک و رنگ روغن است. او در اینن نمایشگاه از آثار کلاژ خود نیز رونمایی خواهد کرد.

نمایشگاه «بینایی یک رنگ» روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «نقش جهان» به نشانی نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی ۲، شماره ۹ افتتاحح می‌شود و تا ۲۲ دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ادامه خواهد داشت. نگارخانه روزهای شنبهه  تعطیل است.

نگارخانه والی

نمایشگاهی از سیامک عزمی از جمعه در نگارخانه والی برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی و با عنوان "عروسک ها" وجود دارد که تا 28 دی می توانید برای بازدید از آن ها به گالری مذکور مراجعه کنید.

گالری مژده

نمایشگاه نقاشی‌های هادی تقی‌نسب که مفهوم یادگارنویسی و کنده‌کاری روی درخت را منتقل می‌کنند، افتتاح شده است. تقی‌نسب در نمایشگاه انفرادی‌اش ۱۹ اثر را که با تکنیک رنگ روغن وو  ترکیب مواد روی بوم خلق شده‌اند، به‌نمایش‌ گذاشته است.

نمایشگاه «این درخت‌ها به دل آدم نزدیکترند...» تا ۲۰ دی‌ماه در گالری «مژده» به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، شماره ۲۷، زنگ ۱ برپا خواهد بود وو علاقه‌مندان می‌توانند هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۸ از این آثار دیدن کنند.

گالری شکوه

نمایشگاهی از آبرنگ های یک هنرمند از 17 دی در گالری شکوه برگزار می شود.

سیاوش مظلومی پور هنرمند این مجموعه است که تا 22 دی ماه با کارهایش در این مجموعه حضور دارد.

خانه هنرمندان ایران

علیرضا مجابی (م. آذرفر) پس از پنج سال، آثارش را در ایران به‌نمایش می‌گذارد. «این نیز بگذرد» عنوان جدیدترین نمایشگاه آثار نقاشی و کالیگرافی این نقاش، شاعر، کالیگرافیست و پژوهشگر معاصر است که از ۱۷ تا ۲۶ دی‌ماه امسال در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

افتتاح این نمایشگاه ۱۷ دی‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگ و هنر ایران در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان فرصت، باغ هنرمندان ایران برگزارر خواهد شد.

گالری ژینوس

علی معانی نقاشی های خود را از 17 تا 21 دی به گالری ژینوس می آورد.

معانی در خصوص مجموعه خود که با عنوان نقطه به نمایش گذاشته می شود نوشته است:

و اما نقطه آن نقطه که در انتهای جمع کثیری از تفکرات حضوری قاطع دارد.

همان که ابتدا و انتهای تمامی ابعاد را تعریف میشود

همان که خود تعریفی ندارد و تعریف آنچه هست از اوست

همان که آن از دست شده

او را بنام آن نقطه بخشنده مهربان یاد می کرد.

گالری ثالث

نمایشگاه منتخبی از پوسترهای مهدی فاتحی در گالری «ثالث» برگزار شده است. این پوسترها با تکنیک سیلک اسکرین در قطع ۱۰۰*۷۰ سانتی‌متر برای این نمایشگاه آماده  شده‌اند.

این نمایشگاه تا ٢١ دی‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت ١٠ تا ٢١ به گالری «ثالث» به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ مراجعه کنند.

گالری نک

گالری نک با نمایشگاهی با عنوان "رُخ" از جمعه به استقبال هنردوستان می رود.

محمد علیزاده هنرمند این مجموعه است که در خصوص مجموعه چاپ دستی خود عنوان کرده است: مجموعه‌ی پیش رو تصاویر جنگجویانی است ناشناس اما با وجوهی یکسان، سفید و یا سیاه.

تجربه‌ای است از قراردادن خود در موقیعتی ذهنی و دیگری ناموجود، شاید در مکان و زمانی نامعلوم، روایتی از آینده و یا گذشته‌ای نامشخص از جدال و جستجو.

شخصیت‌ها در این آثار نمادی اسطوره‌ای از خود به نمایش می‌گذارند همانند شاهان و سربازان.

در یک جا حضوری پر‌رنگ و تعیین کننده دارند و در جایی دیگر جز فرورفتگی و برآمدگیِ اندک چیزی از خود بجای نگذاشته‌اند.

تکنیک، چاپ دستی (سیلوگرافی یا حکاکی روی لینولئوم) است که از هر کلیشه نسخه‌ای سیاه و نسخه‌ای برجسته گرفته شده است. این نمایشگاه تا 30دی برقرار است.

گالری ساربان

قدرت‌الله عاقلی در بیست‌وششمین نمایشگاه انفرادی مجسمه‌هایش، برخی رفتارها و عادت‌های اجتماعی را به چالش کشیده است. در نمایشگاه «عجایب‌الخلایق» ۱۰ فیگور انسان به‌صورتت ایستاده و ۱۰ نیم‌تنه که تأکید روی صورت آن‌هاست به‌نمایش گذاشته شده است. این مجسمه‌هاا از جنس برنز هستند و میانگین ابعاد آن‌ها ۴۰×۵۰ سانتی‌متر است.

نمایشگاه این هنرمند تا ۲۰ دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان شهید یوسفی، شماره ۱۳۰ برپا خواهد بود.

نگارخانه احسان

نگارخانه احسان نمایشگاهی از آثار سمیرا حاتمی را از 17 دی برگزار می کند.

حاتمی در خصوص مجموعه نقاشی هایش نوشته است: این مجموعه شامل چند اثر با موضوعات متفاوت بوده که مبین روح جستجوگر اینجانب است.

قریحه و گرایش مضاعف اینجانب به هنر در دوران طفولیت و دورانی که هنوز به خودشناسی قابل قبولی نایل نگشته بودم، برای اطرافیانم ملموس و محسوس بود،که با گذر زمان به درک بهتری از این ذوق هنری و توانمندی در لایه لایه های وجودی خود رسیدم.

در این مجموعه، سعی در انتخاب سوژه هایی داشته ام که علاوه بر پاسخگویی به تمناهای روح تنوع طلب و جمالگرای خود،بستر برقراری ارتباط برای هر قشری از اجتماع میسر بوده و در درجه ی اول به لحاظ بصری جاذب باشد.

بیشتر این آثار به سبک واقع گرایانه بوده و چند اثر انتزاعی نیز مشمول این مجموعه می باشند.

این نمایشگاه تا 22 دی برقرار است.

گالری ایوان

مجموعه‌ای از نقاشی‌های نارنج کاظمی در نمایشگاهی با عنوان «عهد عمیق» به‌نمایش گذاشته شده است. در نقاشی‌های کاظمی که با تامل در نقوش فرش ایرانی شکل گرفته، تصاویری متفاوت به‌وجود آمده است. کاظمی در این مجموعه با الهام گرفتن از نقوش فراموش‌شده قالی، به بازنمایی تصاویری پرداخته است که در عین کهنگی همچنان از منظر زیبایی‌شناسی قابل بررسی هستند.

این نمایشگاه از ۱۰ تا ۲۴ دی‌ماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ایوان» به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ میزبانن  علاقه‌مندان است.

فرهنگسرای نیاوران

نهمین دوره فروش سال هنرهای تجسمی «هفت نگاه» دوم دی‌ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرده است. برای نهمین دوره این رویداد ۲۸۰ هنرمند انتخاب شده‌اند که با نمایش بیش ازز ۳۰۰ نقاشی، نقاشی‌خط، مجسمه و معدودی چاپ دستی مخاطبان را به خرید اثر هنری دعوتت  می‌کنند.

نهمین دوره «هفت نگاه» تا ۱۷ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲