شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
هادی عامل کارگردان تئاتر که بانمایش «افسانه ببر» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد از چگونگی اجرای نمایشش می گوید.

هادی عامل هنرمند عرصه تئاتر و عضو گروه «پاپتی ها» که این روزها نمایش «حساب پرداخت نمی شه» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه دارد و قرار است با نمایش «افسانه ببر» در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد، درباره اجرای دوباره نمایشش در جشنواره فجر به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: «افسانه ببر» را اردیبهشت ماه امسال در سالن باران به روی صحنه بردم که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

هادی عامل: جشنواره بدون برنامه ریزی دور ریختن پول در کمترین زمان ممکن است!

عامل ادامه داد: در واقع باید گفت نمایش«افسانه ببر» بازتولید اثری است که آن را سال 90 در تئاتر شهر به روی صحنه بردم وبا اینکه به عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش محیطی سال انتخاب شده بود اما مورد عنایت دولتمردان وقت قرار نگرفت و توقیف شد!

این هنرمند درباره متن و قصه این اثر گفت: نمایشنامه افسانه ببر» را داریوفوی ایتالیایی نوشته است و با آنکه ترجمه مرحوم جاهد جهانشاهی را در اختیار داشتم اما از خانم فرشته قاسم پور خواستم باردیگر آن را از نگلیسی به فارسی ترجمه کند ؛ که همین ترجمه مجدد باعث شده مخاطب با اثری جدید روبرو شود؛ و علاوه بر آن، در شیوه اجرا نیز تمهیداتی به کار برده ام که نمایشم را با نمایشی که داریوفو آن را به روی صحنه برده است متفاوت کرده است.

عامل که تاکنون چند نمایشنامه از فو را به روی صحنه برده است درباره قصه «افسانه ببر» گفت: داستان این اثر که به صورت تک گویی اجرا می شود روایتگر زندگی سربازی است که در راهپیمایی بزرگ چین شرکت می کند اما به دلیل درگیری با سربازان دشمن زخمی شده و پس از آنکه از سیلابی بزرگ نجات پیدا می کند خود را به دهانه غاری می رساند و در آنجا با یک ببر مواجه می شود و پس از آن اتفاقات دیگری می افتد.

کارگردان نمایش«مضحکه دزدها» درباره اجرای نمایشش در سی و پنجمین جشنواره فجر گفت: خوشحالم که نمایشم در بخش مرور جشنواره اجرا می شود زیرا جشنواره تنها محفلی است که هنرمندان را کنار هم جمع می کند.

این هنرمند درباره چگونگی اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر گفت: «افسانه ببر» همانگونه که بود اجرا می شود و چگونگی اجرای آن به نوع سالن نمایش بستگی دارد و در نهایت باید خودمان را با سالن اجرا وفق دهیم؛ هرچند از مسئولان درخواست کرده ام که سالنی را به اجرای نمایشم اختصاص دهند که سه سویه باشد تا نمایش را به همان شیوه سال 90 یعنی میدانی اجرا کنم؛ اتفاقی که به دلیل موقعیت سالن در تماشاخانه باران میسر نشد.

عامل با اشاره به اینکه سرنوشت تئاتر هر کشوری را جشنواره ها تعیین می کنند، گفت: لزوم برگزاری جشنواره همیشه احساس می شود اما اگر مدیریت و برنامه ریزی دقیقی درکار نباشد همین جشنواره تبدیل به اتفاقی نامبارک می شود برای دور ریختن سرمایه تئاتر در کمترین زمان ممکن!

هادی عامل حضورسعید اسدی را به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر اتفاق خوبی دانست و گفت: یکی از اتفاق های مثبت جشنواره امسال پرداختن به مسائل علمی تئاتر و برگزاری ورکشاپ ها و کلاس های آموزشی است که هنرمندان، علاوه بر تجربه عملی با متدهای روز دنیا آشنا شوند.

این هنرمند در پایان از اجرای نمایش «حساب پرداخت نمی شه» در جشنواره فجر امسال گفت و نسبت به بهتر شدن اوضاع تئاتر اظهار امیدواری کرد.

گفتنی است تنها بازیگر نمایش«افسانه ببر» هدایت هاشمی است و بازیگرانی چون شیوا ابراهیمی، لبخند بدیعی، هدایت هاشمی، علی عامل هاشمی، سیدعلی صالحی در نمایش «حساب پرداخت نمی شه» به ایفای نقش می پردازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار