پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۰۳۰
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۵
به بهانه تولد خالق «عروس آتش»
امروز تولد خسرو سینایی است. نویسنده و کارگردانی که در مسیر فیلمسازی اش هیچ گاه از حرکت باز نایستاده است.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز نهم دی ماه، زادروز یکی از کارگردان های نام آشنای سینمای ایران است. خسرو سینایی، هنرمندی که سینمای مستند اجتماعی را می شناسد و سال هاست در این سبک و سیاق فیلم می سازد. او که فارغ التحصیل کارگردانی و فیلم نامه نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است.

خسرو سینایی در آستانه هفتادو ششمین بهار!

خسرو سینایی که از پرسابقه ترین کارگردان های سینمای ایران است از سال 1346 در وزات فرهنگ و هنر به کار مشغول شد و از سال 1352 به تلویزیون رفت و چند سال بعد، یعنی از سال 1358 فعالیت سینمایی خود را با ساخت فیلم «زنده باد» آغاز کرد و از آن زمان تاکنون، فیلم های بسیاری را کارگردانی کرده و موفق به کسب چند جایزه از جشنواره های مختلف شده است. جوایزی مثل لوح زرین بهترین کارگردانی از دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «هیولای درون». فیلمی که زنده یاد داوود رشیدی در آن به زیبایی ایفای نقش می کند.

 سینایی شانزده سال بعد، یعنی در هجدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم «عروس آتش» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه می شود. اثری درخشان  با بازی به یاد ماندنی حمید فرخ نژاد و غزل صارمی که قصه آن در جنوب می گذرد.

این کارگردان در سال 1387 نیز برای ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده»موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان می شود و آن را از دست رییس جمهور این کشور دریافت می کند. «مرثیه گمشده» فیلمی است که مخاطب را به سال های 1941 و 1942 می برد و از مهاجرت هزاران لهستانی به ایران می گوید.

این کارگردان کهنه کار در سال های پربار فعالیتش آثار زیادی را نوشته و کارگردانی کرده است که «مرثیه گمشده»، «در کوچه های عشق»، «کوچه پاییز»، «فرش، اسب، ترکمن»، «مثل یک قصه» و «کویر خون» از آن جمله اند.

خسرو سینایی امروز76 ساله شد؛ در حالی که هنوز چون جوانی تازه نفس در تکاپوی تجربه کردن است. با آرزوی سلامتی برای این فیلمساز فرهیخته و با این امید که دانشجویان و فیلم سازان جوان وجود او را مغتنم شمرند و از او بیاموزند. تولدش مبارک!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳