شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۵
با مرور برنامه های گالری های تهران، آخر هفته ای رنگی را برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، فرهنگسراها و نگارخانه های تهران، در دومین هفته از فصل زمستان میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند.

گالری گردی در تهران+لیست برنامه ها

فرهنگسرای امام (ره)

فرهنگسرای امام (ره) میزبان نمایشگاه نقاشی‌خط «نقش مشق» شده است. این نمایشگاه با هدف معرفی و عرضه آخرین دستاوردهای نقاشی‌خط هنرمندان منطقه ۱۵، اشاعه و ترویج نقاشی‌خط به عنوان رویکردی نوین در عرصه فرهنگ و معارف اسلامی و سیره ائمه معصومین (ع) با زبان هنر برگزار شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۲ دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ به فرهنگسرای امام (ره) واقع در ‌میدان قدس (تجریش)، خیابان شهید باهنر، بعد از سه‌راه یاسر، خیابان امیرسلیمانی مراجعه کنند و یا جهت کسب اطلاعت بیشتر با شماره تلفن ۲۶۱۰۰۷۸۰ تماس بگیرند.


فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه آثار برگزیده عکس با عنوان «آیین‌های سرور و شادمانی ملی و مذهبی» در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای گلستان افتتاح شده است. این نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه عکس رنگی و سیاه و سفید در اندازه‌های مختلف از آثار برگزیده چهارمین مسابقه عکس موزه عکسخانه شهر است و تا نهم دی‌ماه در نگارخانه شماره دو از ساعت ۹ تا ۱۸ برپاست.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند به فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۸۱۳۸۰۲ تماس بگیرند.

نمایشگاه خوشنویسی «سلوک قلم» با نمایش آثار محمدرضا مقدم به مدت یک هفته در نگارخانه شماره ۱ فرهنگسرای گلستان آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه ۳۰ تابلو با مضمون آیات قرآن، احادیث، مناجات، ادعیه، اشعارمولانا، حافظ و سعدی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«سلوک قلم» تا دهم دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه یک فرهنگسرای گلستان برپاست.

نگارخانه هنر ایران

روشنک بابایی با ترکیب رقص‌های محلی ایرانی و آثار پابلو پیکاسو، نقاشی‌های متفاوتی را در نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش به‌نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه، ۱۲ تابلوی نقاشی به‌نمایش گذاشته می‌شود که بیشتر کارها با تکنیک رنگ روغن کار شده‌اند و در برخی کارها هم از اکریلیک و پاستل استفاده شده است.

نمایشگاه «اتحاد تضادها» روز جمعه ۱۰ دی‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه «هنر ایران» به نشانی چهارراه ولیعصر (عج) به سمت میدان فردوسی، خیابان خارک، جنب ضلع غربی تالار وحدت، شماره ۱۹ افتتاح می‌شود و تا ۱۵ دی‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری جرجانی
نمایشگاهی با عنوان رزولویشن از جمعه 10 دی در گالری جرجانی به نمایش گذاشته می شود.
در این مجموعه آثاری از سارا علیرضایی در قالب نقاشی وجود که وی در خصوص آن ها نوشته است: وضوح تصویر الزاما در مقوله عكاسی مطرح نیست. گاه در زندگی روزمره، تصویری كه انسان ها از خود برمی‌تابانند بسیار واضح یا به اصطلاح عكاسانه‌اش شارپ است و گاهی این تصویر زیر لایه‌ای مه‌آلود محو شده و تارنمایی می‌كند. این تغییرات در تصویر ما، حاصل سنت‌ها، فرهنگ و قوانین حاكم در جامعه یا جبر جغرافیایی است. شاید رزولوشن بالا در افكار و گفتار، روابط اجتماعی و احساسی و حتی شكل ظاهری تا دورانی بعد از كودكی قابل رؤیت است و پس از این دوره، سوژه مورد نظر چه در لایه‌های ذهنی و چه در لایه‌های ظاهری مجبور به كم كردن رزولوشن خود و مسائل پیرامونش است.
این نمایشگاه تا 20 دی برقرار است.

گالری مژده

نمایشگاه «این درخت‌ها به دل آدم نزدیک‌ترند...» شامل تازه‌ترین نقاشی‌های هادی تقی‌نسب از دهم دی‌ماه در گالری مژده میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در این نمایشگاه ۱۹ اثر به‌نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه «این درخت‌ها به دل آدم نزدیکترند...» از ۱۰ دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری مژده واقع در تهران، سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ ۱ افتتاح می‌شود و تا ۲۰ دی‌ماه برپا خواهد بود. ساعت بازدید به‌جز شنبه‌ها از ۱۱ تا ۱۸ است.

گالری ماه
آثاری از رضا امیر یار محمدی در گالری ماه به نمایش درمی آید.
نقاشی- مجسمه قالب آثار این هنرمند است که برای بازدید از آن می توانید از 10 تا 25 دی به این گالری مراجعه کنید.

گالری ساربان

قدرت‌الله عاقلی در بیست و ششمین نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های خود برخی رفتارها و عادت‌های اجتماعی را به چالش کشیده است. در نمایشگاه «عجایب‌الخلایق» ۱۰ فیگور انسان به‌صورت ایستاده و ۱۰ نیم‌تنه که تأکید روی صورت آن‌هاست به‌نمایش گذاشته می‌شود. این مجسمه‌ها از جنس برنز هستند و میانگین ابعاد آن‌ها ۴۰×۵۰ سانتی‌متر است.

نمایشگاه این هنرمند دهم دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان شهید یوسفی، شماره ۱۳۰ گشایش می‌یابد و تا ۲۰ دی‌ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری اعتماد یک

رضا حسینی هنرمندی است که با آثارش درقالب نقاشی از جمعه 10 دی تا 21 این ماه به گالری اعتماد یک می آید.

علی گلستانه هنرمند به نام کشورمان در خصوص آثاری وی نوشته است: اگر رضا حسینی در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در ترکیب تنش آمیز عناصرانتزاعی با عناصر بازشناختی (همچون مجسمه‌های نصفه و نیمه، انبوه مردم در حال فرار، و تل اجساد) نقاشی‌هایش را با تجربه زیست اجتماعی پیوند می‌داد، در آثار سال‌های اخیرش این تنش را در قالبی پیچیده‌تر به نمایش گذاشته است: او در این تصویرها از سویی بر قلم‌گذاری انتزاعی و وجه مادی رنگ تاکید می‌ورزد و از سویی دیگر با تکیه بر تداعی‌های فرم و رنگ، اشاره‌ای غیر مستقیم به پدیده‌های مشهود طبیعی یا انسانی دارد.

در این آبستره‌های طبیعت‌گرا قطعات دود مانند ارگانیک با بافت‌های حیوانی و سایه روشن‌های حداقل، در لبه‌هایی واضح و برنده، به سطح‌های وسیع‌تر تخت و خاکستری می‌رسند و کارزاری از نیروهای بصری را رقم می‌زنند. همزمان، حرکت پرتوان سطوح رنگی (معمولا از بالا به پایین)، هم غلتیدن بهمن، حرکت موج‌ها، توفان‌های صحرایی، و سحابی‌ها را تداعی می‌کند و هم انفجار‌های مهیب ناشی از فروافتادن بمب‌ها را. حسینی، به شیوه خود با رنگ‌گذاری برپایه الگوی جلوه‌های گوناگون ماده رنگی، عناصر و نیروهای بصری، و وجه انتزاعی و نمود طبیعی را نقاشی می‌کند. ما همچنان این تنش را به عنوان بیانی تصویری از تجربه‌ای اجتماعی معرفی می‌کنیم.

گالری ایوان

مجموعه‌ای از نقاشی‌های نارنج کاظمی در نمایشگاهی با عنوان «عهد عمیق» به‌نمایش گذاشته می‌شود. در نقاشی‌های کاظمی که با تامل در نقوش فرش ایرانی شکل گرفته، تصاویری متفاوت به‌وجود آمده است. کاظمی در این مجموعه با الهام گرفتن از نقوش فراموش‌شده قالی، به بازنمایی تصاویری پرداخته است که در عین کهنگی همچنان از منظر زیبایی‌شناسی قابل بررسی هستند.

این نمایشگاه از ۱۰ تا ۲۴ دی‌ماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ایوان» به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه احسان

"دوباره عشق، دوباره هوا، دوباره نفس" عنوان نمایشگاهی است که در گالری احسان برگزار می شود.


در این مجموعه آثاری از مرجان توکلی وجود دارد که در قالب اکسپرسیونیسم یا هیجان نمایی از 10 تا 15 دی به نمایش گذاشته می شوند.

خانه عکاسان جوان

نمایشگاه گروهی عکس «پرشنگ» در خانه عکاسان جوان افتتاح شده است. در این نمایشگاه آثار رهام جبلی‌فرد، پردیس جهانگیری، مینا محبی، نیلوفر سعادت، هلیا سعیدی، شایان نیاکان، انیس عموری، پریسا منفرد، ساحل محزون و فاطمه محبی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه گروهی عکس «پرشنگ» تا ۱۲ دی‌ماه در گالری خانه عکاسان جوان واقع در کوچه چهارم خیابان یوسف آباد، شماره ۳، واحد ۳ میزبان دوستداران هنر عکاسی است.

گالری مس‌نگار

نمایشگاهی از آثار چوبی داود ملایی با عنوان «خراطی‌های نوین» گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار خراطی‌شده با طراحی‌های نوین ارائه شده که با استفاده از بافت و رنگ چوب و البته الحاقات و پرداخت‌های ویژه، اشکالی بدیع در هنر خراطی پدید آمده که سرآغازی برای ارائه هنری دیگر است.

نمایشگاه «خراطی‌های نوین» دهم دی‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در گالری «مس‌نگار» واقع در خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ افتتاح می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

گالری شیرین
گالری شیرین از جمعه میزبان آثار دانا نهادارن می شود.
در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از هنرمند مذکور با عنوان " تشنج های لذت" وجود دارد که برای بازدید از آن ها تا 22دی فرصت دارید.

موسسه فرهنگی هنری صبا

۹۵ اثر طراحی جلد کتاب نرگس زیانی با عنوان «چهرگان» که دربرگیرنده آثار این هنرمند در حوزه رمان و ادبیات داستانی است در موسسه صبا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ۸ تا ۱۴ دی‌ماه، به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به موسسه صبا واقع در خیابان ولیعصر (عج) نرسیده به طالقانی شماره ۱۵۵۲، تالار لرزاده مراجعه کنند.

گالری زیرزمین دستان
این گالری از جمعه آثار آلما سینایی را به نمایش می گذارد.
کارهای ویدئو-چاپ دستی این هنرمند با عنوان ماضی مقطع تا 21 دی قابل بازدید هستند.

فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه گروهی عکس «زندگی ایرانی» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است. در این نمایشگاه عکس‌هایی از سبحان فرج ون، مجید حجتی، مینا نوعی، طلا طاهرنیا، علی جهان‌آرا و احسان رافتی داریان به نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه تا ۱۴ دی ماه ۹۵ در فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، گالری شماره یک دایر و ساعات بازدید نمایشگاه هر روز از ۱۴ صبح تا ۲۰ است. عکاسان نمایشگاه روز جمعه ۱۰ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نمایشگاه حضور دارند.

خانه هنرمندان ایران

آثار هنرمندان تجسمی در نمایشگاهی با عنوان «تمام رنگی» در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش درآمده است. «تمام رنگی» نمایشگاهی از ۷۶ اثر هنرمندان نقاش و عکاس پیش‌رو و پیشکسوت ایران در موضوعات مختلف است.

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی معاصر ایران تا ۱۳ دی‌ماه در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران برپاست.

تلفیق داستان‌ و تصویرسازی‌های بومی در نمایشگاه «۳۸ تصویرگر، ۱۳۸ کتاب در ستایش زندگی و جهان» در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. نمایشگاه «۳۸ تصویرگر، ۱۳۸ کتاب در ستایش زندگی و جهان» با رونمایی آثاری در حوزه محیط زیست برای کودکان برگزار می‌شود.

این آثار تا ۱۲ دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران گالری‌های بهار و نامی در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

گالری تابستان خانه هنرمندان یکی از این مجموعه ها است که با نمایشگاه "نهست" در قالب عکس و چیدمان از پنجشنبه 9دی پذیرای هنردوستان می شود.

در این نمایشگاه 24 عکس از شش عکاس؛ بابک برزویه، بهزاد استادیان، سوسن صمدی، سیاوش محسنی، احمدرضا ناطق الهی و سینا سیاوشان به نمایش در می آید. همچنین چند اثر چیدمان محیطی توسط شهرزاد اکبری در فضای گالری به اجرا در می آید.

مجموعه عکس های این نمایشگاه اشاره به نبودن هایی در محیط پیرامون دارد و مخاطب می تواند با تامل در عکس ها، مصداق این نیستی را در زندگی و پیرامون خود بیاید و نهست روایت شده در عکس را در ذهن و حتی به مرور در زندگی خود هست کند.

گالری شکوه

خوشنویسی‌های «احمد مازادی» روی دیوار گالری «شکوه» رفته است. مازادی در «مشق امروز» ۲۶ اثر خوشنویسی با مرکب روی کاغذ و بوم را در ابعادی متفاوت در معرض تماشا قرار داده است.

این نمایشگاه تا ۱۴ دی‌ماه در گالری شکوه برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند شنبه تا چهارشنبه ساعات ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۱ (گالری پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است) از این نمایشگاه در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

فرهنگسرای نیاوران

نهمین دوره فروش سال هنرهای تجسمی «هفت نگاه» دوم دی‌ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرده است. برای نهمین دوره این رویداد ۲۸۰ هنرمند انتخاب شده‌اند که با نمایش بیش از ۳۰۰ نقاشی، نقاشی‌خط، مجسمه و معدودی چاپ دستی مخاطبان را به خرید اثر هنری دعوت می‌کنند.

نهمین دوره «هفت نگاه» تا ۱۷ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

گالری آس

منصور طبیب‌زاده مجموعه‌ای از مجسمه‌های چوبی خود را که برای ساخت آن‌ها زمان زیادی صرف کرده، به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۱۵ مجسمه که ابعاد بزرگی دارند و حاصل کار سال‌های اخیر این هنرمند هستند به‌نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه این هنرمند تا ۱۱ دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۲۲ در گالری «آس» به نشانی شمیران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره ۱۸۳۱ میزبان علاقه‌مندان است.


نگارخانه هور

نمایشگاه نقاشی های یعقوب امدادیان از جمعه درگالری هور برپا می شود.
روبین پاکبار در خصوص این مجموعه که تا 1 بهمن برقرار است نوشته: در نقاشی یعقوب امدادیان با صراحت فرم، رنگ و وسعت فضا روبرو می‌شویم. امـدادیـان اساسا یک منظـره نگار است. اما نه در معنای متعارف آن، او طبیعت را دوست دارد، ولی صـور و ابعاد آن را در هندسـه ی خاص خود تعریف میکند. منشا رویکرد او به طبیـعت را شاید بتوان به تجربه های دیداری سالهای کودکی در چشم اندازهای اطراف تبریز دانست. جاییکه خود را ناگهان زیر آسمان روشن و پهناور و در برابر کشتزارهای گسترده تا افق می یافت.

موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده است. آثار هنرمندان ایرانی این نمایشگاه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب شده‌اند و آثار هنر دوران مدرن عرب با همکاری موزه و بنیاد هنری برجیل به‌نمایش در آمده است.

آثار این نمایشگاه، هنر مدرن ایران وعرب را در دوره ۵۰ ساله (۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰) نمایندگی می‌کنند.

نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با ۴۰ اثر ایرانی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ اثر هنر مدرن عرب و شش اثر از هنرمندان فلسطین برگزار شده و تا دهم دی‌ماه ادامه دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار