پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۵
قطب الدین صادقی از لزوم برگزاری همایش«شهر، شهروندی و تئاتر» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر و فعالیت های تئاتری اش می گوید.

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه که در کارگاه ها،همایش ها و جشنواره های مختلف حضور موثر دارد درباره لزوم برگزاری همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» به عنوان یکی از بخش های جنبی سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: شهر و شهروندی و نسبت آن با تئاتر از موضوعاتی است که درهمه اعصار اهمیت داشته است. موضوعی که تا امروز به آن بی توجه بوده ایم.

تعریف تئاتر در دنیای امروز مخدوش شده است!

صادقی با تأکید بر اینکه برگزاری چنین همایش هایی ضروری و لازم است گفت: نسبت به برگزاری چنین همایشی نظر مثبت دارم زیرا به نظر می رسد تعریف تئاتر در دنیای امروز و در زندگی شهری مخدوش شده است و نیاز به بازنگری دوباره دارد.

کارگردان نمایش «سحوری» در ادامه گفت: کمترین نتیجه برگزاری این همایش این است که دیدگاه اهالی تئاتر را نسبت به این حرفه روشن تر می کند و باعث می شود نسبت به تئاتر و ارتباطش با زندگی شهروندی نگاه به روزتری داشته باشند.

این مدرس دانشگاه درباره موضوعات و محوریت همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» گفت: در فراخوان این همایش 28 محوراعلام شده است که از میان آنها می توان به «شهر در ادبیات نمایشی جهان»، « شهر و شهروندی در ادبیات نمایشی نوین ایران از مشروطه تاکنون»، «تئاتر و ساختار شهر»، «جایگاه تئاتر در قانون‌های حاکم بر مدیریت فرهنگی شهر» اشاره کرد.

این هنرمند درباره حضورش در همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» گفت: در این همایش به عنوان سخنران حضور دارم و درباره جایگاه تئاتر در ساختار شهری سخن خواهم گفت.

این هنرمند درباره فعالیت های اخیر تئاتری اش گفت: این روزها کمتر به فعالیت های اجرایی می پردازم زیرا مشغول تاسیس آکادمی کارگردانی و بازیگری هستم.

وی ادامه داد: آکادمی را به صورت شخصی راه اندازی می کنم و در این راستا از هیچ موسسه و ارگان دولتی کمک نگرفته ام هرچند همدلی و کمک های وزارت ارشاد را نمی توان نادیده گرفت.

کارگردان نمایش «عادل ها» درباره امکانات آکادمی اش گفت: مکانی است با ۳ پلاتوی تمرین و یک سالن تئاتر با ظرفیت ۹۰ تماشاگر که در حد و اندازه سالن چهارسو است.

این پژوهشگرعرصه تئاتر با انتقاد از اینکه دانشگاه ها فقط مدرک ارائه می کنند گفت: آکادمی کارگردانی و بازیگری، محلی است برای آموزش متد بازیگری منسجم به نسل جوان و همینطور اجرای نمایشنامه های ایرانی توسط گروه خودم و هرآنکس که با من دیدگاه مشترک دارد.

صادقی از احتمال افتتاح آکادمی اش در ماه های آینده خبر داد و در این باره گفت: آکادمی به تعمیر و ترمیم نیاز دارد و در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه هستم و به محض فراهم شدن شرایط نسبت به افتتاح آن اقدام می کنم.

کارگردان نمایش سیمرغ در پایان از اجرای نمایش « گاده ر» در سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خبر داد و گفت: این نمایش را تنها یک بار در اردیبهشت ماه امسال به مناسبت روز جهانی موزه در موزه ایران باستان به روی صحنه برده ام و قصه آن درباره سرنوشت و حوادثی است که برای قهرمانان و اساطیر منقوش بر جام زرین اتفاق افتاده است.

صادقی در پایان گفت : همه بازیگران نمایش «گاده ر» بازیگران فرم هستند و کار همراه با موسیقی زنده و آواهای مقامی اجرا می شود.

گفتنی است همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» با حضور مسئولان شهری، اساتید حوزه معماری و ... روز سه شنبه هفتم دی از ساعت 8:30 تا 17 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود و سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار