جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۵
همزمان با شروع فصل زمستان گالری‌ها، فرهنگسراها و نگارخانه های تهران روزهای گرمی را سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، با آغاز فصل زمستان، برنامه های ویژه ای در گالری ها و نگارخانه های تهران برپا است.

شروع گرم فعالیت های زمستانی در گالری های تهران

گالری شهریور

آثار «ژازه تباتبایی» مجسمه‌ساز و نقاش پیش‌روی ایرانی در گالری «شهریور» برپا شده است. این نمایشگاه به همت مجموعه‌داران و دوستان نزدیک ژازه تشکیل شده است.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه آثار «ژازه تباتبایی» می‌توانند از پنجم آذر تا سوم دی به گالری «شهریور» به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک ۹ مراجعه کنند.

گالری هما
این مجموعه از جمعه سه دی میزبان آثار ارغوان خسروی می شود.
در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از ارغوان خسروی به نمایش گذاشته می شود، کارهایی که در خصوص آن ها نوشته شده است: رجوع به اسلوب‌های تصویر ایرانی و از جمله مهمترین آن ها مینیاتور، یکی از تمهیدات هنرمندان برای نشان دادن رابطه‌ی حسی آن‌ها با زادگاه ست ،تاکیدی که در آثار معاصرینی چون سیا ارمجانی ، نیکزاد نجومی ، کامروز آرام ، نادر اهریمن ، رضا درخشانی و طلا مدنی از ان جمله‌اند . البته عمده‌ی بکارگیری این المان‌های فرهنگی در حد استفاده مستقیم از آن‌ها محدود مانده‌اند و بیشتر سویه کلاژ و جفت و جور کار داشته‌اند .این نمایشگاه تا 14 دی برقرار است.

خانه هنرمندان ایران

آثار هنرمندان تجسمی در نمایشگاهی با عنوان «تمام رنگی» در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه دوم دی‌ماه ساعت ۱۷ گشایش می‌یابد. «تمام رنگی» نمایشگاهی از ۷۶ اثر هنرمندان نقاش و عکاس پیش‌رو و پیشکسوت ایران در موضوعات مختلف است.

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی معاصر ایران تا ۱۳ دی‌ماه در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران برپاست.

گالری سایه
گالری سایه با کارهای شری محبوبیان از جمعه به استقبال هنردوستان می رود.
درهم آشفتگی عنوان این مجموعه است که تا 8 دی برقرار و پذیرای بازدیدکنندگان است.

گالری شماره شش

نمایشگاه «حیوان درون» به کوشش حافظ روحانی، سوگول کاشانی و ژوبین میراسکندری برپا شده است.

رئوفه رستمی، زروان روح‌بخشان، رضا شریفی، محسن شاهمردی، نامدار شیرازیان، علی‌ قاضی، بهنام صادقی و مریم نیازاده عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «حیوان درون» تا سوم دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شماره شش» به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، شماره ۲، طبقه همکف میزبان علاقه‌مندان است.



گالری اّ
نمایشگاهی از آثار شیرین صباحی در گالری اُ از سوم دی ماه برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب ویدئو و چیدمان وجود دارد که با عنوان "شکل روان شکل دورو" به نمایش گذاشته می شود و برای بازدید از آن تا 14 دی فرصت دارید.

فرهنگسرای نیاوران

نهمین دوره فروش سال هنرهای تجسمی «هفت نگاه» دوم دی‌ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود. برای نهمین دوره این رویداد ۲۸۰ هنرمند انتخاب شده‌اند که با نمایش بیش از ۳۰۰ نقاشی، نقاشی‌خط، مجسمه و معدودی چاپ دستی مخاطبان را به خرید اثر هنری دعوت می‌کنند.

نهمین دوره «هفت نگاه» از دوم تا ۱۷ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود.



گالری شلمان
"عکاشی" عنوان مجموعه ای است که در گالری شلمان از جمعه برگزار می شود.

بهروز بقایی هنرمند این نمایشگاه است که با آثارش در قالب عکاسی تا 8 دی ماه در گالری مذکور حضور دارد.

گالری سیحون

کامبیز درمبخش نمایش منتخبی از آثار چاپ‌شده‌اش در ماهنامه «داستان» را در نمایشگاهی با عنوان «داستان‌های بی‌پایان» به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از بهترین کارهای این هنرمند است که در ماهنامه «همشهری داستان» به چاپ رسیده است. ۴۰ تابلو از این طراحی‌ها در گالری روی دیوار رفته است.

نمایشگاه «داستان‌های بی‌پایان» تا هشتم دی‌ماه هر روز (به‌جز دوشنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری «سیحون» به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، شماره ۱۱ میزبان علاقه‌مندان است.



گالری دلگشا
گالری دلگشا با نقاشی های علی کائینی از جمعه میزبان نمایشگاهی با عنوان "نویز سفید" می شود.
وی در خصوص این مجموعه که تا 12 دی برقرار است نوشته : نویز سفید یک نویز تصادفی‌ست که تراکم طیفی ثابتی دارد، به‌این‌معنا که این نویز دارای دامنه یا تراکم مشابهی در سراسر طیف فرکانس‌های صداهای قابل‌شنیدن است. این باعث‌شده تا نویز سفید امکان پوشاندن سایر صداها را داشته باشد. نویز سفید به این علت سفید نامیده شده است که مانند نور سفید، که آمیزه ای از همه‌ی طول موج‌های مرئی نور است، آمیزه‌ای از همه‌ی فرکانس‌های قابل‌شنیدن است.
کارهای این مجموعه روایت مواجهه با محصولات نامتناهی «تصمیم» (به‌عنوان امری ارادی)‌ست، با کوشش در جهت ورود به گستره‌ی دیگری از ذهن.

گالری هپتا

آثار ۱۳ هنرمند در یک نمایشگاه گروهی با عنوان «مظلوم‌نما» به‌نمایش درآمده است.

علیرضا آدم‌بکان، دلبر شهباز، نسیم گلی، ابراهیم کاشانی، هامد جابرها، سیدامین باقری، مرتضی خسروی، مهرداد جعفری، سپیده مهرگان، صالح تسبیحی، مرتضی متقی، بهرنگ بقایی و گلبرگ شعبانی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند که آثار خود را در قالب مجسمه، نقاشی، عکس و میکس‌مدیا ارائه داده‌اند.

این نمایشگاه تا سوم دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «هپتا» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره ۳، طبقه همکف میزبان علاقه‌مندان است.



گالری دنا
گالری دنا از 3 دی آثاری از افسان آخوندی را به نمایش می گذارد.

وی در توضیح آثار موجود در این نمایشگاه عنوان کرده: در این مجموعه کوشیده‌ام با بهره‌مندی از مدل زنده و عکس، به فیگورهایی دست یابم که در ساختار نزدیک‌نمای خود، شباهتی را با «طبیعت بی‌جان» عرضه می‌کنند؛ گویی که در فضا متوقف شده‌اند. در این رویکرد آدم‌ها در حال آنالیز و شناسایی هستند اما همزمان پریده رنگ و منجمد به نظر می‌آیند.

برای دستیابی به کیفیتی چنین، از متریالی استفاده کرده‌ام که عمدتاً رنگ‌های رقیق و گلیزهای کم‌عمق را در غالبی بیانگر، پیش‌رو می‌گذارند.

گالری پردیس ملت

نمایشگاه نقاشی و نقاشی‌خط از آثار هنرمندان منتخب سراسر کشور با عنوان «ایرانشهر» و با حمایت گالری مجازی «آرتیبشن» در گالری پردیس ملت برپا شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه «ایرانشهر» تا سوم دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی بزرگراه کردستان، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.



گالری فردا

نمایشگاه کوفی‌نگاری‌های ساناز البرزی برپا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۸ اثر این نمایشگاه دیدن کنند. البرزی در آثارش به‌دنبال ایجاد فضای سوررئال و فراواقعی شخصی، براساس هندسه اپتیک است و سعی بر آن دارد که ذهن و چشم مخاطب را درگیر و فضایی خاص بین واقعیت و رویا ایجاد کند.این نمایشگاه از سوم تا نهم دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی، شماره ۲، طبقه دوم برپا خواهد بود.



گالری شکوه
نمایشگاهی در قالب خوشنویسی از 3 تا 14 دی در گالری شکوه برگزار می شود.
در این مجموعه آثاری از احمد مازادی به نمایش گذاشته می شود که وی در خصوص آن ها نوشته است: همیشه مجذوب سیاه مشق نویسی بودم، زیرا قالبی سیال و نو به نظر می رسید. اما کم کم سیاه مشق ها برایم تکراری و نخ نما شدند؛ سیاه مشقهایی که همه با «هو» آغاز و با «تحریر شد» به انجام می رسیدند. در جستجوی نگاهی نو و پیشرو در سیاه مشق بودم، نگاهی که متعلق به زمان خودم باشد. تا اینکه شبی موقع انتخاب آثار به پیشنهاد دوتن از دوستان هنرمندم، با در کنار هم قراردادن قطعات سیاه مشق به فضاهای جدیدی دست یافتم. رفته رفته آن فضاهای اولیه با برشهای موازی وتغییر مکان حروف و کلمات به سیاه مشق هایی بدل شدند که رنگ و بوی امروز در آن بیشتر نمایان است.

گالری گلستان
مسعود زارعی با عکس هایش از جمعه به گالری زمستان می آید.
این نمایشگاه تا 8 دی د گالری مذکور برقرار است.

گالری نقش جهان

فائقه عطارزاده در تازه‌ترین نمایشگاه آثارش با عنوان «نقشینه» تعدادی از نقاشی‌های مدرن خود را به‌نمایش می‌گذارد. ۱۵ تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف و با تکنیک اکریلیک در نمایشگاه «نقشینه» روی دیوار گالری می‌رود. این نقاشی‌ها مدرن هستند و سبک آن‌ها تقریبا سورئال است.

نمایشگاه این هنرمند سوم دی‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «نقش جهان» به نشانی نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی ۲، شماره ۹ افتتاح می‌شود و تا هشتم دی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری روزهای شنبه تعطیل است.



گالری احسان
"او" عنوان نمایشگاه محسن الهیان است که از 3 تا 8 دی در گالری احسان برپا می شود.


الهیان در مورد کارهایش این طور عنوان میکند: درسلسله بیست وهشت گانه حروف،به یک اعتبار،حرف ها نخستین حرف ملفوظ است وحرف واو واپسین حرف.
ازاین رو،اسم مقدس «هو» مشتمل برجمیع حروف ایجادی است.امابه اعتبار دیگر،اولین حرف ملفوظ دراین سلسله، حرف همزه است که ازتقریب آن باحرف واپسین،ضمیر «او» پدیدمی آید.ازاین رو «هو» و «او» هردویکی است وهریک ترجمان دیگری.ابتداقلمم «هو» رانوشت.
پس ازچندی قلم خودبه خودبه شما کشیده شدن حرف الف وسپس واو شدکه تصویر «او» ظاهروزیباگشت.

«او» همه جا ،همه نوعی برای هدایت من ظاهرمیشودکه بفهمم باید «او» باشم.
رنگ‌ها و اشکال «او» و «هو» درهمه آثار رهایی کامل وارتباط کامل با «اوی» مطلق می باشد.

گالری آس

منصور طبیب‌زاده مجموعه‌ای از مجسمه‌های چوبی خود را که برای ساخت آن‌ها زمان زیادی صرف کرده است، به‌نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه ۱۵ مجسمه که ابعاد بزرگی دارند و حاصل کار سال‌های اخیر این هنرمند هستند به‌نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه این هنرمند تا ۱۱ دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۲۲ در گالری «آس» به نشانی شمیران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره ۱۸۳۱ میزبان علاقه‌مندان است.



گالری برسام
نمایشگاه گروهی با شش هنرمند از سه دی در گالری برسام برگزار می شود.
در این مجموعه آثاری در قالب سرامیک از این گروه به نمایش گذاشته می شود که تا 7 دی برای بازدید از آن فرصت دارید.
علاوه بر موارد مذکور گالری های شیرین، سیمرغ، زرنا و فرهنگسراهایی چون ارسباران در این هفته با کارهای گوناگونی نو می شوند.

موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده است. آثار هنرمندان ایرانی این نمایشگاه از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب شده‌اند و آثار هنر دوران مدرن عرب با همکاری موزه و بنیاد هنری برجیل به‌نمایش در آمده است.

آثار این نمایشگاه، هنر مدرن ایران وعرب را در دوره ۵۰ ساله (۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰) نمایندگی می‌کنند.

نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با ۴۰ اثر ایرانی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۴۰ اثر هنر مدرن عرب و شش اثر از هنرمندان فلسطین برگزار شده و تا سوم دی‌ماه ادامه دارد.

نگارخانه ترانه باران

نمایشگاهی شامل خوشنویسی‌های محمد سلحشور با عنوان «صدای سخن عشق» در نگارخانه «ترانه باران» افتتاح شده است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به این نگارخانه به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان پل رومی، خیابان شریفی‌منش، کوچه لادن، شماره ۲۷، واحد ۲ مراجعه کنند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲