به گزارش رادیو و تلویزیون دیباچه، زمانی بود که رسانه ی ملی آنتن هفتگی ویژه ای برای مجموعه
های فاخر و اصطلاحا الف ویژه داشت، این سریال ها تولیداتی با موضوعات مهم و با
بودجه های قابل توجه و عوامل تولید حرفه ای بودند. سریال فاخر«درچشم
باد» ساخته «مسعود جعفری جوزانی» که پس ازگذشت سالها از پخشش همچنان گاهی مهمان
آنتن شبکه های سیما می شود و یا مجموعه های موفق و بیاد ماندنی دیگری مثل «مختارنامه»ساخته داود میرباقری و یا «یوسف پیامبر»
یادگارمرحوم «فرج اله سلحشور»از این دست آثارهستند. البته بودند آثاری که شاید آنطور
که باید توقعات را برآورده نکرد و پس ازنمایش اقبال چندانی بین مخاطبان پیدا نکرد.
درسال های اخیرمعاونین وقت سیما هرازچند گاهی درنشست های
خبری خود به معرفی پروژه های الف ویژه آینده رسانه ملی میپرداختند که حال درمرحله
تصویب، نگارش فیلمنامه یا پیش تولید بودند، اسامی مثل «سلمان فارسی» ، «پوریای ولی»، «شهیدباکری»، «حضرت موسی» و...که عمدتا
ازمرحله تصویب و انتخاب عوامل تولید و حتی نگارش فیلمنامه هم عبور کرده و در
آستانه ی ورود به فازتولید بودند.
اما چند سال پیش و پس از اتمام پخش سریال «شوق
پرواز» ساخته «یداله صمدی» که مربوط به زندگی شهید بابایی بود، برخلاف رویه ی
گذشته با گذشت چند ماه، سریال الف ویژه دیگری جایگزین آن در آنتن شبکه اول سیما
نشد و به مرور مسئولین سیما به تعلیق پروژه های فاخر بدلیل عدم بودجه کافی اشاره
نمودند، مساله ای که خوشایند مخاطبان تلوزیون نبود.
کمبود بودجه پدیده ای بود که همیشه گریبان گیر سازمان عریض
و طویل صداو سیما بوده اما این بارآثارمربوط به تحریم ها و کاهش بودجه دولت هم
تاثیرفزاینده ای براین چرخه گذاشت، اما این مشکلات مالی پس ازروی کارآمدن دولت
تدبیر و امید و همچنین شروع به کار دوره ریاست آقای «سرافراز» درسازمان صدا و سیما
به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. تمایل دولت برای داشتن سهم بیشتری ازآنتن رسانه ی
ملی و هم چنین برخی اخبارغیررسمی دیگرمبنی بر درگیری های تیم دولت با مدیریت
سازمان باعث شد که دود حاصل ازاین دعوا به چشم بخش تولید سیما برود که بخشی از آن
را همین پروژه های فاخر نمایشی تشکیل می دهند. لج بازی بودجه ای دولت و رسانه ی ملی
کار را به جایی کشاند که برخی از هنرمندان رسما برای تزریق بودجه از جانب دولت به
صدا و سیما و آغاز تولید پروژه ها با رسانه ها مصاحبه نمودند.
هرچه که بود و هست، این شرایط منجر به استعفای آقای «سرافراز»
و انتصاب آقای «عسگری» بعنوان ریاست جدید سازمان صدا وسیما شد و با استقبال دولت
ازاین اتفاق روزنه ای از امید به منظور نگاه مثبت دولت به رسانه ملی و تزریق بودجه
ی مورد نیاز این سازمان فرهنگی شد، اتفاقی که لاقل باعث جان گرفتن دوباره تولیدات
با کیفیت نمایشی سیما باشد، تولیداتی که هرچه به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند باعث
کم توجهی مخاطبان به شبکه های ماهواره ای می شود. در مملکتی که راهبرد اصلی اش
فرهنگی است و قرار است پس ازتامین خوراک سالم فرهنگی و رسانه ای برای مخاطب داخلی
گوشه چشمی هم به خارج ازمرزها داشته باشد، صدور انقلابی فرهنگی از طریق وسایل
فرهنگی صورت میگیرد.
میلادنجفی