پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
دعوای مالی دولت و رسانه ملی حل می شود؟
زمانی بود که رسانه ی ملی آنتن هفتگی ویژه ای برای مجموعه های فاخر و اصطلاحا الف ویژه داشت.

به گزارش رادیو و تلویزیون دیباچه، زمانی بود که رسانه ی ملی آنتن هفتگی ویژه ای برای مجموعه های فاخر و اصطلاحا الف ویژه داشت، این سریال ها تولیداتی با موضوعات مهم و با بودجه های قابل توجه و عوامل تولید حرفه ای بودند. سریال فاخر«درچشم باد» ساخته «مسعود جعفری جوزانی» که پس ازگذشت سالها از پخشش همچنان گاهی مهمان آنتن شبکه های سیما می شود و یا مجموعه های موفق و بیاد ماندنی دیگری مثل «مختارنامه»ساخته داود میرباقری و یا  «یوسف پیامبر» یادگارمرحوم «فرج اله سلحشور»از این دست آثارهستند. البته بودند آثاری که شاید آنطور که باید توقعات را برآورده نکرد و پس ازنمایش اقبال چندانی بین مخاطبان پیدا نکرد.

خواب زمستانی سریال های فاخرسیما

درسال های اخیرمعاونین وقت سیما هرازچند گاهی درنشست های خبری خود به معرفی پروژه های الف ویژه آینده رسانه ملی میپرداختند که حال درمرحله تصویب، نگارش فیلمنامه یا پیش تولید بودند، اسامی مثل «سلمان فارسی» ، «پوریای ولی»، «شهیدباکری»، «حضرت موسی» و...که عمدتا ازمرحله تصویب و انتخاب عوامل تولید و حتی نگارش فیلمنامه هم عبور کرده و در آستانه ی ورود به فازتولید بودند.

اما چند سال پیش و پس از اتمام پخش سریال «شوق پرواز» ساخته «یداله صمدی» که مربوط به زندگی شهید بابایی بود، برخلاف رویه ی گذشته با گذشت چند ماه، سریال الف ویژه دیگری جایگزین آن در آنتن شبکه اول سیما نشد و به مرور مسئولین سیما به تعلیق پروژه های فاخر بدلیل عدم بودجه کافی اشاره نمودند، مساله ای که خوشایند مخاطبان تلوزیون نبود.

کمبود بودجه پدیده ای بود که همیشه گریبان گیر سازمان عریض و طویل صداو سیما بوده اما این بارآثارمربوط به تحریم ها و کاهش بودجه دولت هم تاثیرفزاینده ای براین چرخه گذاشت، اما این مشکلات مالی پس ازروی کارآمدن دولت تدبیر و امید و همچنین شروع به کار دوره ریاست آقای «سرافراز» درسازمان صدا و سیما به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. تمایل دولت برای داشتن سهم بیشتری ازآنتن رسانه ی ملی و هم چنین برخی اخبارغیررسمی دیگرمبنی بر درگیری های تیم دولت با مدیریت سازمان باعث شد که دود حاصل ازاین دعوا به چشم بخش تولید سیما برود که بخشی از آن را همین پروژه های فاخر نمایشی تشکیل می دهند. لج بازی بودجه ای دولت و رسانه ی ملی کار را به جایی کشاند که برخی از هنرمندان رسما برای تزریق بودجه از جانب دولت به صدا و سیما و آغاز تولید پروژه ها با رسانه ها مصاحبه نمودند.

هرچه که بود و هست، این شرایط منجر به استعفای آقای «سرافراز» و انتصاب آقای «عسگری» بعنوان ریاست جدید سازمان صدا وسیما شد و با استقبال دولت ازاین اتفاق روزنه ای از امید به منظور نگاه مثبت دولت به رسانه ملی و تزریق بودجه ی مورد نیاز این سازمان فرهنگی شد، اتفاقی که لاقل باعث جان گرفتن دوباره تولیدات با کیفیت نمایشی سیما باشد، تولیداتی که هرچه به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند باعث کم توجهی مخاطبان به شبکه های ماهواره ای می شود. در مملکتی که راهبرد اصلی اش فرهنگی است و قرار است پس ازتامین خوراک سالم فرهنگی و رسانه ای برای مخاطب داخلی گوشه چشمی هم به خارج ازمرزها داشته باشد، صدور انقلابی فرهنگی از طریق وسایل فرهنگی صورت میگیرد.

میلادنجفی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار