شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۳۲۷
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
به بهانه اکران «یتیم خانه ایران»
دهقان معتقد است که با حضور این فیلم در جشنواره سال گذشته فجر هیچ اتفاقی برای این فیلم نمی افتاد چرا که داوران این فیلم را نادیده میگرفتند.

فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» تازه ترین و متفاوت ترین ساخته ابوالقاسم طالبی محسوب میشود که اخیرا در سینماهای کشور به اکران عمومی در آمده است که جعفر دهقان بازیگر سال های دور سینما و تلویزیون با ایفای نقش یک تاجر یهودی در این فیلم به نوعی با ترکیبی جدید در مقابل مخاطبان ظاهر شده است. خبرنگار سینمایی دیباچه به بهانه اکران این فیلم با این بازیگر سینما و تلویزیون به گفت و گو پرداخته که در ادامه از نظر میگذرد:

*از تجربه «یتیم خانه ایران» و همکاری با ابوالقاسم طالبی بگویید؟

«یتیم خانه ایران» نسبت به کارهای دیگری که در آن ایفای نقش کرده ام متفاوت تر بود و نقشی ام که من داشتم عبدالستار جهود است که بنام مسلمان شدن آذوقه یتیمان و مردم را غارت میکند و منفعت طلب است که این نقش برای من خیلی متفاوت بود و آن را دوست داشتم.

*از ایفای چنین نقشی هراس نداشتید؟

حقیقت اوایل خیلی از ایفای این نقش میترسیدم و وقتی با اقای طالبی درباره این نقش حرف میزدیم برایم خیلی جذاب بود و از طرفی هم خیلی سخت بود و هر وقت میخواستیم سکانس مربوط را بگیریم آقای طالبی چند دقیقه ای با من درباره نقش صحبت میکرد و به کمک آقای طالبی بالاخره این نقش را ایفا کردم و خیلی هم نقش را دوست داشتم البته سعی کردم نسبت به قصه و فیلمنامه وفادار باشم.

جعفر دهقان : چه بهتر که «یتیم خانه ایران» در فجر نبود/ به بازیگر میگویند اسپانسر بیاور نقش بگیر!

*از ماجرای کشیدن یکی از دندان هایتان بخاطر ایفای نقش در این فیلم بگویید.

چون این نقش را دوست داشتم به نوعی میخواستیم مدل حرف زدن این شخصیت طبیعی باشد و من هم یکی از دندان هایم که کمی لق بود و تصمیم گرفتم برای متفاوت شدن نقش پیشنهاد دادم که دندان را بکشیم و با اقای طالبی هم صحبت کردم که ایشان هم میگفتند نه اینکار را نکن ولی من خودم دوست داشتم. احساس میکنم به نقش کمک بیشتری کرد.


*پس از اکران «یتیم خانه ایران» چه بازخوردی از نقش دریافت کردید؟

در میان دوستان هر کسی که فیلم را دیده زنگ زدند و تبریک گفتند و همه ام به من گفتند که خیلی متفاوت بود ولی متاسفانه در این جشنواره ها هیچوقت دیده نمیشود. بالاخره این فیلم ها باید ساخته و دیده شود و باید حمایت شود و ما یک عمر است که فریاد میزنیم که به سمت سینمای تاریخ برویم و واقعیت را بیان کنیم. «یتیم خانه ایران» برگی از تاریخ کشور است ولی به آن پرداخته نشده است و اقای طالبی بیش از 100 کتاب برای نوشتن فیلمنامه این فیلم کرده است. این مدل کارها که آدم ها با عشق کار میکنند نسبت به دیگر آثار آپارتمانی و ساده تر کمتر دیده میشود. اگر دست از جناح بندی ها برداریم که متاسفانه کارهای هنری مان را قاطی جناح بندی ها کرده ایم اوضاع بهتر خواهد شد چرا که اینگونه رفتارها جناحی به سینما لطمه میزند. عضو هر جناحی هستید تو را بخدا فیلم ها را دست ببینید.

*از تعاملتان با بازیگران جوان فیلم بگویید؟

اگر احتیاج باشد همیشه به جوان ترها کمک میکنم و اگر دست دوستی به سمت من دراز کنند کمکش میکنم. من برای همه احترام قائلم و اگر در یک فیلم همه خوب باشیم فیلم قطعا دیده خواهد و زمانی بازیگر دیده میشود که مجموعه دیده شود.

*درباره نقش عبدالستار چقدر تحقیق کردید؟

این شخصیت ساخته ذهن آقای طالبی بود و ما هم به عنوان بازیگر دنبال الگو هستیم و من حتی نگران بودم که اینگونه لهجه صحبت کردن من مبادا نزدیک به بیان مرحوم نوذری باشد و الان هر کسی بخواهد نقش یک جهود را بازی کند ناخواسته تداعی میشود که مثلا در گذشته یک بازیگری به این شکل بازی میکرد. خود آقای طالبی در اجرای این نقش بسیار کمکم کرد.

*فکر میکنید با نمایش «یتیم خانه ایران» در جشنواره فیلم فجر چه اتفاقی برای فیلم می افتاد؟

با وجود داورهایی که در جشنواره داریم هیچ اتفاقی برای فیلم نمی افتاد، من خوشحال شدم از اینکه فیلم در جشنواره به نمایش در نیامد چون فیلم را نمیدیدند. طالبی با تفکر خودش فیلم میسازد و ما باید یاد بگیریم چطور با فیلمسازانمان برخورد کنیم و دلیلی ندارد به خاطر عقبه طالبی فیلم او دیده نشود. چرا باید بازیگری که قبلا با طالبی کار کرده مصاحبه کند و بعد بگوید بخاطر فلان فیلم بایکوت شدم؟ بازیگر باید با همه کار کند و با تفکرات مختلف آشنا شود بازیگر که نمیتواند فقط با یک بازیگر کار کند. من خوشحالم از اینکه با طالبی کار کردم و جز افتخاراتم همکاری با اقای طالبی بوده است.

*علت کم شدن فعالیت شما در سینما و تلویزیون طی سالهای اخیر چیست؟

این موضوع به مسائل مالی صدا و سیما و سینما برمیگردد که مثل سابق نیست و برخی دوست دارند بازیگری که وارد میشود با خودش پول بیاورد. تلویزیون با آن عظمت پول برای ساخت یک اثر فاخر دارد؟ هنوز هم برخی از مردم من را با نقش مصعب مختارنامه و ماکسی میلیان مردان آنچلس میشناسند و این دست کارها است که بازیگر را میشناساند. امیدواریم دولت سیاست هایی را در پیش بگیرد که بودجه بیشتری برای ساخت آثار فاخر در نظر گرفته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار