جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
بنیاد سینمایی فارابی با هدف شفاف سازی بیشتر، گزارش تفصیلی عملکرد یکساله خود در سال ۱۳۹۴ را با 8 ماه تاخیر در آبان 1395 منتشر کرد!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، نکته قابل تامل‌تر این است که بنیاد سینمایی فارابی که مهمترین نهاد تولید کننده و حمایت‌کننده مدیریت دولتی رد سینما محسوب می‌‎شود چرا این شفاف سازی را با 8 ماه تاخیر منتشر کرده است و آیا در این 8 ماه گذشته امکان ارائه چنین گزارشی وجود نداشته است و همانطور که فارابی تقریبا هر ماه گزارش |آمار تولید سینما را (البته در برخی موارد با اشکالات عمده) منتشر می‌کند ارائه گزارش عملکرد سال 94 نیز میشد بسیار زودتر از این انجام و ملاک ارزیابی رسانه‌ها قرار گیرد.

گزارش عملکرد سال ۱۳۹۴ فارابی در آبان 95 منتشر شد/حالا چه اصراری به این همه شفاف‌سازی بود!

به گزارش دیباچه؛ یکی دیگر از بندهای گزارش ارائه شده توسط فارابی این است که در قسمتی از آن عنوان شده :« فارابی در یک سال گذشته درگیر مشکلات عدیده‌ای از جمله: بدهی معوق به بانک‌ها، تجهیزات قدیمی، اختلاف قدیمی با برخى سازمان‌ها بر سر ساختمان قوام و... بوده است که تمام آنها در سال گذشته يا به سرانجام رسیده و تعیین تکلیف یا چابك‌سازی و بازسازی شده‌اند» اما شرحی در این خصوص ذکر نشده و مشخص نیست مثلا بدهی معوقه فارابی به بانک‌ها دقیقا چه رقمی بوده است و در یکسال گذشته فارابی تا چند درصد از این بدهی را تسویه کرده است.

همچنین نکته بعدی نحوه دقیق انجام چابک‌سازی در بدنه فارابی است،موضوعی که البته از ابتدای حضور ایوبی در سازمان سینمایی جزو اولویت‌های کاری او بوده است و به طبع در زمان مدیریت محمدرضا جعفری جلوه و علیرضا تابش نیز از اولویت‌های اصلی بشمار می‌آید اما مشخص نشده تا این چایک‌سازی دقیقا در کدام بخش‌ها صورت گرفته و چند نیروی بازنشسته فارابی از این مجموعه به طور کامل رفته‌اند.

در این گزارش به اهم اقدامات فارابی در حوزه‌های حمایت از سینمای ایران، توسعه حضور در سینمای جهان و نیز پشتیبانی از تولید و ساخت فیلم پرداخته است.

بر اساس این گزارش، بنیاد فارابی در سال ۱۳۹۴ از ساخت بیش از ۴۰ فیلم سینمایی به شیوه مشارکت یا اعطای وام حمایت کرده است. مضامین اجتماعی، بیشترین حمایت‌ها را به خود اختصاص داده است و «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به لحاظ سهم منابع تخصیص یافته در جایگاه دومین موضوع مورد حمایت فارابی در سال ۱۳۹۴ بوده است.

تغییر ساختار حمایت‌ها، در بنیاد سینمایی فارابی، در جهت تولید و اکران تعداد بیشتری از فیلم‌ها به جای سیاست حمایت از فیلم‌های محدود و پر هزینه و نیز تأکید بر شناسایی، حمایت از کارگردانان فیلم اولی و تلاش براى احياى توليد فيلم‌هاى كودك و نوجوان رویکردهای جدید این بنیاد به شمار می‌رود که بخش مهمی از آن در سال ۱۳۹۴ اجرا شد.

برگزارى نخستين المپياد فيلمسازى نوجوانان ايران، تشكيل شوراى پژوهشى بنياد، مرمت ساختمان تاريخى بنياد پس از چهل سال، رونق فعاليت‌هاى انتشارات بنياد، راه اندازى وب سايت انگليسى فارابى با هدف بازاريابى فيلم‌هاى ايرانى، چابك سازى و تحول در ساختارهاى بنياد، شاخص‌ترين فعاليت‌هاى بنياد سینمایی فارابی در دوره جديد بوده است.

فارابی در یک سال گذشته درگیر مشکلات عدیده‌ای از جمله: بدهی معوق به بانک‌ها، تجهیزات قدیمی، اختلاف قدیمی با برخى سازمان‌ها بر سر ساختمان قوام و... بوده است که تمام آنها در سال گذشته يا به سرانجام رسیده و تعیین تکلیف یا چابك‌سازی و بازسازی شده‌اند.

روایت عملکرد یک ساله بنياد سينمايى فارابی در سی نما، به سان روزگار سینمای ایران پر از خوشی و ناخوشی است.

اين گزارش بصورت فايل pdf در پايگاه اطلاع رسانى بنياد سينمايى فارابى قابل دسترسى است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳