به گزارش رادیو و تلویزیون دیباچه، چند ماهی از
مشکلات پخش برخی مسابقات ورزشی خارجی از سیما میگذرد، که عدم پخش ماهواره ای آن
ها به دلیل عدم خرید حق پخش این مسابقات دراین قالب است. مسابقات المپیک و جام
باشگاههای اروپا اوج این اتفاق بود که البته پس از این ماجرا مسولان رسانه ملی توضیح دادند که حق پخش داخلی مسابفات مختلف را خریداری کردهاند و به همین دلیل مسابقات نیز تنها از طریق آنتن دیجیتال و یا آنالوگ قابل دریافت است. موضوعی که البته در تمام دنبا مرسوم است و بسیاری از کشورها به شیوه محلی اقدام به پخش مسابقات مختلف میکنند.

هرچند کسری بودجه شدید سازمان صدا و سیما و مشکلاتی که در سالهای اخیر رسانه ملی از مبدا ارسال کننده تصاویر داشته از دلایل این اتفاق عنوان میشود اما به هرحال با رویه ی تلویزیون در پخش زنده مسابقات مهم ورزشی خارجی در چند
سال گذشته، مخاطبانی سالها عادت داشتند مسابقات مهم فوتبال را از شبکه سه ببیند،در چند ماه اخیر و بخصوص با آغاز بازیهای تیم ملی فوتبال در دور مقدماتی جام جهانی و عدم پخش ماهوارهای این بازیها و مسابقات فوتبال باشگاهی اروپا با علامت بزرگی مواجه شدند که چرا به یکباره تلویزیون با چنین تغییر رویهای مواجه شده است؟
همانطور که گفته شد در اصل ماجرا و اینکه تلویزیون اختیار پخش برنامهها به صورت دلخواه خود دارد شکی نیست و فراتر از این ماجرا رویه فعلی تلویزیون در عدم پخش ماهوارهای بازیهای بینالمللی اقدامی معمول در سایر رسانهها است و حتی شبکههای معتبر خارجی نیز در زمان پخش مسابقات فوتبال بینالمللی بر روی پخش ماهوارهای خود کد میگذارند اما سوی دیگر این ماجرا مخاطبانی قرار دارند که درست یا غلط و یا حتی به صورت غیرقانونی از ماهواره استفاده میکنند و سالها تلویزیون توانسته بود با پخش مسابقات فوتبال روز دنیا مخاطبان فوتبالدوست خود را راضی نگه دارد و حالا این مخاطبان بجای تماشای فوتبالهای مورد علاقه خود با پخش سریال و فیلم سینمایی مواجه میشوند.
همین چندی قبل رئیس رسانه ملی در مصاحبهای اعلام کرده است که تلویزیون به دنبال حل مشکل پخش ماهوارهای مسابقات فوتبال بینالمللی و به نظر میرسد مدیران رسانه ملی نیز به این نقطه نظر رسیدهاند که در صورت تداوم چنین موضوعی حجم قابل ملاحظهای از همان گروهی که حتی برای تماشای مسابقات فوتبال به سمت رسانه ملی برمیگشتند دوباره دنبال راهحلی برای تماشای مسابقات از دیگر شبکههای ماهوارهای خواهد بود و این موضوع یعنی در اختیار قراردادن همه ظرفیتهای بالقوهای که رسانه ملی میتواند در جذب مخاطب داشته باشد به رقیب سرسخت خارجی خود.
مخاطبانی که از گیرنده های ماهواره ای استفاده
می کنند برای تماشای مسابقات خارجی مثل جام باشگاه های اروپا می توانند در شبکه
های خارجی سرچ کنند و به تماشای آنها بنشیند، اما مسابقاتی مثل بازی های تیم ملی
فوتبال کشورمان درمسابقات انتخابی جام جهانی مشکلی است که احتمالا برای بینندگان
ایرانی دردسر ساز شود، باید دید امروز و درزمان پخش مسابقه فوتبال ایران و سوریه
چه بر سر مخاطب خواهد آمد.
از گیرندههای دیجیتال در تمام کشور قابل استفاده نیست؛ معلوم نیست این رویه مدیران رسانه ملی تاچه زمانی ادامه خواهد داشت ؟