سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۰۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/
مراسم تودیع و معارفه علی جنتی وزیر سابق ارشاد و سیدرضا صالحی امیری وزیر فعلی ارشاد عصر امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان و سینماگران در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در ابتدای این مراسم گفت: از زمان فعالیت جناب جنتی در کویت با ایشان اشنا هستم چرا که سیاست دیپلماسی ایجاب می‌کرد و به یاد دارم ایشان از همه امکانات برای روابط فرهنگی استفاده می کردند.

وی ضمن خیر مقدم به صالحی امیری افزود: اقای امیری راه سختی پیش رو دارند تا هنری که در برخی صحنه‌ها افتخار این مرز و بوم است را حفظ و گسترش دهیم.

*شعرخوانی عبدالجبار کاکایی برای علی جنتی

عبدالجبار کاکایی شاعر کشورمان در ادامه این با قرائت ابیاتی از اشعارش خطاب به صالحی امیری و علی جنتی گفت: برای این وزارتخانه آرزوی صبر و ثبات دارم. برای ایجاد وفاق ملی و فراهم کردن بستری برای همه استعدادها بدون در نظر گرفتن مرزهای جناحی و تحقق این ماجرا شعری سرودم چرا که آقای جنتی برای این مهم بسیار تلاش کرد.

*آموزگار: جنتی اقدامات بی سابقه ای را در ارشاد انجام داد

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران هم گفت: یکی از موضوعاتی که باید اشاره کنم و در دوره های ارشاد بی‌سابقه بوده بحث واسپاری به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و موضوع معافیت های مالیاتی است. جنتی اقداماتی انجام داد که در طول تاریخ ارشاد بی‌سابقه است. دخالت دادن اتحادیه و تشکلهای نشر اداره نمایشگاه را سپردند به اتحادیه همچنین تفیض مجوز نشر به اتحادیه و صنف کافی است تا نام ایشان را ماندگار کند.

آموزگار عمر دولت یازدهم را کوتاه دانست و خاطرنشان کرد: صالحی امیری با پیشینه فراوان درحوزه مطالعه و پژوهش در حوزه های فرهنگی به ویژه حوزه نشر اقدامات مفید و موثری را انجام داده است. من امیدوارم ایشان برای اولین بار برنامه ای ‌را تدوین کند که مقصد ما را مشخص کند.

*مسئلت صبر برای وزیر ارشاد جدید از سوی خشایار اعتمادی

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ نیز در این مراسم گفت: آقای وزیر خدا به شما صبر بدهد. آقای صالحی من شما را می‌شناسم، هم با کتاب‌هایی که نوشته بودید آشنا شدم هم دیده ام که دغدغه آسیب‌های اجتماعی در جامعه را دارید. شما دغدغه حمایت از بخش خصوصی را دارید اما در این حمایت باید عدالت هم باشد.

وی افزود: عدالت و نظارت بر بخش خصوصی و صیانت از مجوزهایی که ارشاد امضا می‌کند باید قدرت داشته باشد.

*طائرپور: وزارت ارشاد با گشت ارشاد تفاوت دارد!

به گزارش دیباچه، فرشته طائرپور تهیه کننده سینما در ادامه این مراسم خطاب به جنتی گفت: شما آمدید بدون سابقه معاشرت با سینمای ایران داشته باشید یا سینما اشنایی با شما داشته باشد. اقای جنتی امروز که می روید تردید ندارم سینما را بیش از گذشته دوست دارید. سینما را نمی‌توان دوست نداشت وقتی به سینما حمله می‌کنند بیش از سینما مردم جامعه را به دفاع خاموش بر می‌گزینند، فقط توهین کننده منفور م‌یشود.

وی افزود: سینما عزیز است و یارانش در جامعه بر صدر می‌نشینند، جناب جنتی شما امروز از سینما نمی‌روید چرا سینما جای رفتن نیست . وقتی اهل دیارش می شوید این اهلیت حتی با فاصله منتفی نمی‌شود. زمان ثابت خواهد کرد که شما به هرکجا بروید وابستگی به سینما نیز با شما همراه خواهد آمد. شما از صحنه مدیریت حذف نخواهید شد و خواهیم دید در مناسب بعدی تان از سینما یاد و حمایت خواهید کرد. سینما اینقدر وفادار است که برای گشودن درب خانه‌اش و تعامل شما سپاسگزار باشد.

طائرپور در ادامه خطاب به صالحی امیری گفت: نمی‌دانیم چقدر با سینما مرتبط هستید اما سینما از شما امنیت می‌خواهد، امنیت در سرمایه گذاری و امنیت در تفکر و بازگویی آن در این هنر، بیمه، مالیات و... مشکلاتی است که با صحبت با مسئولان در سازمان و خانه سینما قابل درک است اما آیا برای قمه زنان در خیابان که فیلم را پایین می‌کشند برنامه‌ای دارید؟ می توانید به برخی بفهمانید وزارت ارشاد با گشت ارشاد متفاوت است؟ هنرمند، تهیه کننده، سینماگر، خبرنگار همه اهالی که در این حوزه حضور دارند، از شما امنیت می‌خواهند.

*دعایی: آقای جنتی حق به گردن من دارند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام سیدمحمد دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: آقای جنتی حق به گردن من دارند چرا که در دوران آوارگی ما برای مدارکی که به ما دادند تا از مرز عبور کنیم ایشان پاسپورت‌هایی را در اختیار ما قرار دادند و ما با این پاسپورت ها سه بار به مکه مکرمه رفتیم.

دعایی با اشاره به انتخاب معاونین خود در ارشاد گفت: شما وساطت‌هایی کردید تابخش بین الملل روزنامه اطلاعات تعطیل نشود اما با تمام زوری که زدیم این اتفاق افتاد.

*اتاق های فکر پنهانی از ابتدا برای تخریب دولت آغاز به کار کرد

بنابراین گزارش، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: به آقای صالحی امیری که نعم‌الخلف برای این وزراتخانه هستند، تبریک می‌گویم و با توجه به سابقه و ارادت او طی دو دهه اخیر در جای‌های مختلف امیدوارم این وزارتخانه را یک گام جلوتر ببرند و قوی‌تر سکان کشتی را در دست بگیرند و گام بردارند.

وی در ادامه با قرائت بخشی از خطبه حضرت علی (ع) گفت: تشکر می‌کنم از همه سروران گرامی که سخنانی را ابراز فرمودند و در این زمینه لطف داشتند. من خود را لایق آنچه گفتند، نمیدانم.

وی افزود: اینجا دنبال ارائه گزارش نیستم. فقط یک نکته، آنچه در طول این سه سال در دولت سهمی بر عهده داشتم، در راستای به کارگیری نیروهای متعهد به نظام، کارآمد و متخصص و... بوده است و تمام تلاشم این بود که این افراد آشنایی کامل و تخصص لازم یا کافی در حوزه فعالیتشان داشته باشند و ارائه وظیفه کنند. خوشحالم دوستانی که در این مدت همکاری داشتند، لیاقتشان را نشان دادند.

جنتی افزود: نکته دیگر اجرای سیاستهای دولت بوده و سیاستهایی که در دوره انتخابات در حوزه فرهنگ گفتند حمایت از آزاد اندیشی، آزادی بیان، قانون گرایی توجه خاص به اصحاب فرهنگ و هنر و...بود که در این راستا ما کاری جز حس کرامت و احترام گذاشتن به اصحاب فرهنگ و هنر انجام ندادیم و تلاش کردیم با تحول جهان حرکت کنیم و ساکن نباشیم.

وی گفت: صیانت از فرهنگ و تقویت آن کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت تشکل‌های فرهنگ، رونق اقتصاد فرهنگ و گسترش ارتباطات جهانی، .... و نهایتا گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی سر فصل این وزارتخانه در طول این چند سال بود که در دستور کار من و همکاران قرار داشت. فارغ از هرچیز به بخشی از چالش‌های این وزارتخانه اشاره میکنم. اتاقهای فکر پنهانی از ابتدای فعالیت این دولت برای تخریب این دولت در بخش های مختلف شروع به کار کرد که اول اتاق فکر بود و بعد به اتاق عملیات تبدیل شد.

جنتی افزود: در حوزه کتاب اتاق‌های فکری وجود دارد که تمام آنچه که در کشور منتشر می‌شود، رصد و مطالعه می‌کند و به دنبال یک پاراگراف می‌گردند که با سلایق آنها جور نیست تا اینکه هفتگی و ماهیانه به ائمه جمعه و مقامات کشوری نشان دهند و بگویند فرهنگ کشور به ولنگاری کشیده شده است.

وزیر سابق ارشاد عنوان کرد: هر هفته گرفتار یک سوژه بودیم یک نمونه در حوزه ممیزی‌های کتاب بود که مشکلات فراوانی در آن داشتیم. مقوله‌ای که در دولت قبلی به آن پرداخته نشد و حتی طرح آن را رد کردند. نمونه بعدی اتاق فکر مقابله با کنسرت، موسیقی با بهره گیری از رسانه های و سایتهایی بود که در اختیار داشتند که تک خوانی خانمها را در این راستا مطرح کردند و از همین جا می‌گویم به غیر از سه مورد که برای خانم‌ها ایجاد شد، هیچ مجوزی برای هیچ خواننده زنی صادر نشد.

وی افزود: تک‌خوانی خانمها را در مجلس مطرح کردند و با بی تقوایی جلوی 290 نماینده گذاشتند و عکس یک خانم که خوانندگی کرده، کسی که حتی به ایران نیامده بود را در کنار این بی تقوایی ارائه دادند و به قول خودشان کارت زرد را به من دادند. بعد جلوی کنسرتها را گرفتند و گفتند وضع ظاهر درست نیست که آن هم با شیوه‌نامه درست کردیم. بعد به تماشاچی‌ها گیر دادند که پوشش‌شان نامناسب است و پس از آن یکسری شهرها در برگزاری کنسرتها مستثنی شد که مشهد ،قم و شیراز بود. به همین ترتیب دنباله رو این قضایا شدند و همه سیاستمداران را وادار به مقابله کردند. در قدم بعدی اتاق فکر برای جلوگیری از هنرهای نمایشی بود. همین الان در تهران شبی 100 یا بیشتر نمایش داریم و شما فکر کنید آیا می‌َشود جلوی آنها را گرفت. در حوزه سینما نیز به همین ترتیب بود. در صورتی که در همه حوزه ها مراقبت داشتیم و دقت می‌کردیم.

جنتی افزود: مثلا بین 80 هزار کتاب، تعداد انگشت شماری مشکل داشتیم. این دسته افراد که اتاق فکر تشکیل دادند آن بخش بی‌عیب را نمی‌دیدند فقط بخش بسیار اندک مشکل دار را مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: نگاه ما این بود که از فرهنگ و هنر دفاع کنیم و تلاش کردیم زاویه فرهنگ و هنر را با نظام کم کنیم و همراه با تحولات جهان در فضای مجازی پیش برویم چون باید به تولید اطلاعات آن هم در فضای مجازی گریز ناپذیر پرداخت.

جنتی ادامه داد: کار مهم این وزارتخانه کنار هم قرار دادن تمام سلایق و نظرات بود و همیشه معتقد بودیم که این کشور 80 میلیونی را نمی‌توانیم با یک سلیقه پیش ببریم. چون حق همه است و همه سلایق را باید در نظر گرفت. از طرفی کشور نیاز به نشاط و امید دارد تا بتواند به جامعه امید بدهد.

*جهانگیری: جنتی مدیر همه جانبه، معتدل و منصف است

به گزارش دیباچه، پس از جنتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی گفت: جلسه بسیار پر بار و وزینی بود. بنده از صحبتهای آموزنده تمام دوستان استفاده کردم و از زبان اهل فرهنگ مطالب زیادی آموختم. به هرحال بخواهیم یا نخواهیم این جلسه تودیع آقای جنتی است که زحمات زیادی را در این سه سال کشیدند و مراسم معرفی صالحی امیری که برای اهالی فرهنگ ناشناس نیست.

وی ادامه داد: جنتی مدیر همه جانبه، معتدل و منصف است. او عمرش را در راه پیشرفت کشور انقلاب و نظام صرف کرده و ما از ادامه خدمت ایشان در این وزارتخانه محروم ماندیم و امیدوارم در پست‌های جدید به کار خود ادامه دهند.

جهانگیری عنوان کرد: جنتی در زمان شروع کار با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی روبرو شد و تلاش کرد اطمینان و آرامش را به فرهنگ وهنر برگرداند و به فرهیختگانی که با امید و آرامششان امید و نشاط را به جامعه بدهند اطمینان و آرامش را به ارمغان آورد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: صالحی امیری هم قرار است همین مسیر را ادامه دهد و خوشبختانه ایشان چهره خوش نامی است. نخبگان بخش فرهنگ در دانشگاه و کتابخانه ارتباط خوبی با ایشان داشته‌اند و امیدوارم این تعاملات برای او کارساز باشد.

وی ادامه داد: چند ماهی به پایان دولت نمانده و در این شرایط دشوار، روی کار آمدن صالحی امیری نشان دهنده شجاعت، روحیه و علاقه‌اش به این کار است. امیدوارم که با کمک عزیزان در این بخش بتواند کارهای خوبی انجام دهد چراکه حوزه فعالیت فرهنگ گسترده و متنوع است و کاربرانش نخبگان اجتماعی و فرهنگی هستند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: پیش نیاز توسعه اقتصادی کشور ،توسعه فرهنگی است و هر جا که دست بذاریم میفهمیم که فرهنگ مهمترین بخش آن است این که وزارت فرهنگ قادر است با این حجم از مطالبات و درخواستها پاسخگو باشد، منفی است و مطالبات با ابزار و امکانات سازگار نیست. امروزه سهم ارشاد کمتر از دیگر وزارتخانه هاست.

وی گفت: من فکر می‌کنم مهمترین مسئولیت بخش فرهنگ و دولت در قدرتمند کردن بخش فرهنگ است و ضعف فرهنگ، کشور را ضعیف می‌کند و علی رغم محدودیت‌ها گامهای موثری برداشته شده و صالحی امیری هم باید به آن ادامه دهد. مسئولیت دولت مبارزه با فساد، برگشت به قانون و جلب اعتماد از دست رفته مردم به نظام است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: استقبال زیادی از کالای فرهنگی ما می‌شَود و باید از ظرفیت فرهنگ استفاده شود و در جهت توسعه کشور به کار برده شود.

*صالحی امیری: فرهنگ اقیانوسی برای سیراب کردن تشنگان است

بنابراین گزارش، سیدرضا صالحی امیری به عنوان آخرین سخنران این مراسم نیز طی سخنانی گفت: گرد هم آمدیم تا بگوییم حوزه فرهنگ مثل اقیانوسی است که همه تشنگان از ْآن سیراب می‌َشوند. ما به این ودیعه که فرهنگ است و با روح و فضیلت و انسانیت را در برمی‌گیرد سروکار داریم و جامعه بی‌فرهنگ بدون روح است و کنار پوشاک، حمل و نقل و مسکن به فرهنگ نیاز داریم و انسانهای بی‌فرهنگ مثل مرده‌های متحرک هستند.

وی ادامه داد: آقای روحانی به عنوان پرچمدار دولت فرهنگی، شعار دیانت و فرهنگ را مطرح کرد و پیام ما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را با سرعت و نشاط بیشتری حرکت خواهیم داد.

صالحی امیری عنوان کرد: تلاشگران عرصه فرهنگ همه خادمان فرهیختگان هستند. ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم. دولت دستگاه فرهنگی و همه مدیران آن از هیچ شان و منزله‌ای جز حمایت از فرهیختگان قائل نیستند و راه حرکت فرهنگی را با نشاط بیشتر ادامه می‌دهیم و این کشتی امروز به آرامش و ثبات نیازمند است و برای ثبات به شما نیازمندیم چون این کشتی به تنهایی قادر به حرکت در مسیر توسعه نیست.

وی گفت: به همه صاحبان فرهنگ دست یاری دراز می‌کنیم تا هم قسم شویم و کشتی را در دریا به مقصد برسانیم.

صالحی امیری ادامه داد: مهمترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است و می‌دانم که همه به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر هم نیاز دارند چون این امنیت اکسیر حیات است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال گفتگو هستیم. گفتگو نیاز جامعه ایران است و باعث تبادل فکر خواهد شد و اینگونه با هم اشتراکات بیشتری پیدا می‌کنیم. ما در کتابخانه ملی این مسیر را با 551 گفتگو طی کردیم و دیدیم قلبها به هم نزدیکتر می‌شود.

صالحی امیری گفت: به میزان همه ملت ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد و ما نمیتوانیم خود انگاری داشته باشیم. مقصد ما واحد است اما رویکردهایمان متفاوت است. برای همین است که باید نسبت به هم شناخت داشته باشیم. عرصه فرهنگ عرصه انتخاب است. عرصه باور است. پس باید با امید شروع کنیم و جامعه را نسبت به باورهای درونی فرهنگی مصونیت کنیم.

وی ادامه داد: مبانی نظری در کار ما گفتگوهای رهبری است و عملکرد نظام باید بر این مبنا باشد. بر این باورم که روح فرهنگ باید دینی باشد و با اقداماتی که جهت تعالی فرهنگی است به سمت توسعه رویم دفاع از فرهیختگان دفاع از حیثیت ماست.

صالحی امیری در پایان ضمن تشکر از جنتی گفت: بار دیگر از تلاش‌های جنتی تشکر می‌کنم و از رئیس جمهور که پرچمدار فرهنگ دینی است ممنونم و دعا می‌کنم که غرور از ما دور شود و خدمت سرلوحه کارمان باشد.

چهره‌هایی همچون سید عباس صالحی، حجت‌الله ایوبی، احمد مسجد جامعی، حسین فریدون، حسین انتظامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، داریوش ارجمند، جلیل فرجاد، حسین مسافر آستانه، شهداد روحانی، علی عطشانی، مهدی محقق، شهین سلیمی، غلامرضا موسوی، ناصر آقایی، عبدالجبار کاکایی، مهدی شفیعی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی، محمد حیدری، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، محمد علیزاده، جلیل اکبری صحت، مهتناب کرامتی، سیروس الوند، منوچهر شاهسواری،روح الله حسینی، علی معلم، اتاک نادری، کیوان کثیریان، حبیب ایل‌بیگی، حسن ریاحی و فرزاد طالبی حضور داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار