پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۴


معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر آفتاب به دلیل برخی مزایا، گزینه جدی، قابل طرح و دفاع برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.






دیباچه:

ایرنا نوشت: سیدعباس صالحی این مطلب را عصر سه شنبه در نشست خبری با موضوع اعلام سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده برای بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد.
وی اظهار کرد: هر رویداد فرهنگی بزرگ با مساله مهمی به نام مکان برگزاری ارتباط دارد، اتفاقی به بزرگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دلیل تعداد حضور ناشران و شخصیت های عالی رتبه داخلی و خارجی، نویسندگان برجسته خارجی و مردم، مساله مکان را مهمتر کرده است.
صالحی ادامه داد: برای مکان برگزاری این نمایشگاه چهار گزینه مورد بررسی قرار گرفت، مصلی به دلیل مشکلات و معایب آن برای برگزاری چنین نمایشگاهی مناسب نبوده و نیست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصلی از لحاظ دسترسی و جغرافیایی دارای امتیازاتی است اما این مکان برای نمایشگاه ساخته نشده، بلکه مکانی است برای فریضه عبادی هرچند نمی توان گفت که نمی شود از این مکان استفاده نمایشگاهی کرد.
وی تصریح کرد: اتلاف منابع مالی سنگین، صرف انرژی انسانی سنگین و ارتباط و هماهنگی با 70 سازمان مرتبط برای بحث تاسیسات، برق و گاز و همچنین تاثیر حضور نمایشگاه در آلودگی محیطی از جمله معایب مصلی برای مکان نمایشگاه است.
به گفته صالحی، باغ کتاب گزینه دیگری بود که دارای محاسنی است اما فضای مورد نیاز از نظر مساحت برای برگزاری نمایشگاه دارا نیست زیرا فضای این باغ بیش از 80 هزار متر مربع است در حالی که برای نمایشگاه بین المللی کتاب به 120 هزار متر فضا نیاز است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای باغ کتاب وسایلی خریداری شده که اگر قرار باشد نمایشگاه کتاب در این مکان برگزار شود لازم است این ابزار به انبار منتقل شده که این مساله باعث فرسودگی آنها می شود.
مرکز توسعه صادرات یکی دیگر از مکان هایی بود که به گفته صالحی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد شده بود اما به دلیل برخی مشکلات منتفی شد.
صالحی گفت: وزارت نفت در اردیبهشت ماه هر سال درست همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاهی را برگزار می کند و به دلیل آنکه نمی توان زمان آن نمایشگاه را تغییر داد عملا امکان برپایی نمایشگاه کتاب در این فضا نیز مقدور نیست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهر آفتاب طرح عظیم چندصدهکتاری در بخش نمایشگاهی است، گفت: این مجتمع برای برپایی نمایشگاه های تهران ساخته شده است.
وی اظهار داشت: استارت اجرایی آن از سال 90 آغاز شده و 93 درصد گام اول آن طی شده است.
صالحی با بیان اینکه شهردار تهران پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد، افزود: پس از این پیشنهاد چند بازدید صورت گرفت و گزارشی به همراه دغدغه های موجود به علی جنتی ارائه شد.
وی با بیان اینکه خیابان بندی و فضای سبز شهر آفتاب قابل قبول است گفت: مساحت یک ساختمان سه قلو در این شهر 25 هزار متر ، ساختمان ملل آن 10 هزار متر و ساختمان دیگر 38 هزار مترمربع است و بیش از 70 هزار متر از این مجموعه آماده است.
صالحی درباره مزایای این شهر ادامه داد: تاسیسات زیرساختی این مکان مانند سیستم تهویه مناسب و کاملا فضا استاندارد است ضمن آنکه برگزاری نمایشگاه کتاب در چنین فضایی از هرز رفتن منابع مالی و انسانی جلوگیری کرده و به منابع مالی نمایشگاه و هدایت آن به سمت کیفیت افزایی کمک می کند.
وی گفت: برای مسائل سخت افزاری نمایشگاه حدود 80 تا 90 میلیارد ریال هزینه می شود اما با برپایی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب این مبلغ کاهش پیدا کرده و کمک می کند تا به کیفیت کار اضافه شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره دغدغه های این شهر نیز اضافه کرد: یکی از این دغدغه ها آن است که مشخص نیست تا زمان برگزاری نمایشگاه بخش های دیگر آن کامل شود.همچنین نبودن مترو و وسائل حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه های قابل طرح است.
به گفته وی، اینکه بتوان در سال های بعد هم از شهر آفتاب برای نمایشگاه کتاب استفاده کرد و اینکه آیا مردم از نمایشگاه کتاب در چنین جایی استقبال می کنند از دیگر دغدغه هاست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهردار تهران درخصوص زیرساخت های مورد نیاز و مشکل تردد بازدیدکنندگان از نمایشگاه قول صریح داد و از وزارت خانه خواست در یک بازدید لیستی از وسایل و موارد مورد نیاز را به شهرداری ارائه کنند.
وی اظهار کرد: شهردار تهران پیشنهاد کمیته ای سه نفره متشکل از شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل ها را ارائه کرد که کار آن نظارت بر پیشرفت کار باشد و هر هفته گزارشی را ارائه کرده تا اگر اختلالی در روند آن بروز کرد به موقع رسیدگی شود.
به گفته صالحی، قالیباف همچنین پذیرفت یک تفاهمنامه حقوقی بین شهرداری و وزارت ارشاد به امضا برسد که الزام آور بوده و بتوان با آن جایگاه نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برای همیشه تصویب کرد.
وی تصریح کرد: شهرداری تهران وعده داد همچنین با تبلیغات شهری، انبوه مردم را برای حضور در نمایشگاه کتاب و خرید از آن جذب کند هر چند تبلیغات رسانه ای نیز در این عرصه بسیار مهم و تاثیرگذار است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه شهرداری در ازای اختصاص این فضا برای نمایشگاه اجاره بهایی دریافت نمی کند، اضافه کرد: هنوز میزان اجاره بهای غرفه ها مشخص نشده و ثبت نامی صورت نگرفته، اما قطعا با کاهش هزینه ها اجاره غرفه ها هم تغییر خواهد کرد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون شورای سیاست گذاری نمایشگاه تهران، هفت جلسه برگزار کرده که 17 سیاست در مصوبات این شورا مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: مشارکت همه ارکان و فعالان صنعت نشر در نمایشگاه، توجه و حمایت از نشر دیجیتال و صورت های جدید کتاب و پردازش داده ها و اطلاعات نمایشگاه در خدمت صنعت نشر از آن جمله هستند.
توجه به طراحی هویت بصری و مسائل زیباشناسی نمایشگاه کتاب و استفاده بیشتر از ظرفیت نمایشگاه برای ترویج کتاب و کتابخوانی از دیگر سیاست های مورد اشاره در مصوباتی است که صالحی آنها را برشمرد.
به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس این سیاست ها 37 اقدام متناظر تصویب شد که از آن جمله می توان به دعوت از میهمانان خارجی برجسته و استفاده از ظرفیت انجمن های علمی و دانشگاه در نمایشگاه اشاره کرد.
صالحی اضافه کرد: بحث دیپلماسی فرهنگی و بین المللی شدن نمایشگاه طی سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته به ویژه سال 95 که قرار است روسیه و ایتالیا هم در این نمایشگاه شرکت کنند.
امکان نمایش لوازم جانبی مرتبط با کتاب در غرفه ها مانند اپلی کیشن ها، لحاظ کتاب های دیجیتال در توزیع متراژ غرفه ها ، امکان اختصاص فضایی برای خرید و فروش رایت داخلی و تقویت وجه نمایشگاه از دیگر سیاست هایی بود که در مصوبات یاد شده مدنظر قرار گرفته و صالحی به آنها اشاره کرد.

نمایشگاه کتاب تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲