چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۴
هنری  >> 
نصرالله افجه‌ای گفت: لایحه ارائه‌شده برای ثبت جهانی خط نستعلیق، اساسی و معتبر است و ما هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهیم این هنر به نامی جز «ایران» ثبت شود، چون در عمق تاریخ ما ریشه دارد.




دیباچه:


 

نستعلیق

 

ایسنا نوشت: این هنرمند درباره آماده شدن لایحه ثبت جهانی نستعلیق توسط انجمن خوشنویسان، اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران در 50 سال گذشته و با هر مدیریتی، صاحب قلم و اثر بوده است. واضح و بدیهی است که همه فعالیت‌های انجمن در این سال‌ها، مقام معتبری داشته است.

او ادامه داد: خط نستعلیق و تمام خطوط متعلق به ایران کاملا برای ایران هستند و برپایی نمایشگاه‌های بزرگ هنرمندان خوشنویس ما در کشورهای بزرگ، بیانگر این است که این خطوط به ایران متعلق است و حق ماست که از آن دفاع کنیم.

این هنرمند همچنین بیان کرد: انجمن خوشنویسان ایران متولی اصلی پیگیری این موضوع است. لایحه‌ای که ارائه شده نیز مطمئنا از نظر ما هنرمندان، یک لایحه اساسی و معتبر است و می‌دانیم دولت هم با ما همکاری خواهد کرد، چون این موضوع، ملی است.

او ادامه داد: اصل خطوط خوشنویسی به ایران متعلق است، البته در سال‌های گذشته، در کشورهای مختلف عربی و ترکیه خط‌هایی وضع شدند، اما تاریخچه خط ایرانی بسیار قدمت دارد و همین موضوع می‌تواند سندی برای ارائه این لایحه اساسی باشد.

افجه‌ای درباره حضور پررنگ هنرمندان ایرانی، بخصوص هنرمندان رشته نقاشی‌خط در رویدادهای بین‌المللی، گفت: وقتی هنری به‌وجود می‌آید، هنرمند حق دارد آن را در تمام کشورها به نام خود معرفی و ارائه کند. امروز خط نستعلیق و بخصوص نقاشی‌خط به یک زبان بین‌المللی و اشاره تبدیل شده است که کاربرد اجتماعی و جمعی دارد. ما خطی را که در ایران همچنان تدریس می‌شود، به جهانیان نشان می‌دهیم.

او ادامه داد: البته این‌که یک هنرمند نمایشگاهی در مرکز لندن،‌ پاریس یا آمریکا برگزار می‌کند، به این معنی نیست که به ایران پشت کرده است. ما نمایشگا‌ه‌هایی با عنوان هنر ایران داشته‌ایم که در کشورهای غربی برپا شده و حاوی یک شعار ملی بوده‌اند. هنرمندان به ایران پشت نمی‌کنند، چون ما ایران و هنر آن را دوست داریم.

این خوشنویس همچنین به توانایی هنرمندان ایرانی در طراحی لوگو برای رسیدن به یک زبان جهانی اشاره و اضافه کرد: امروزه خطوطی وجود دارند که برای ارتباط و سخن گفتن با کشورهای دیگر به‌وجود می‌آیند. این خطوط در زبان گرافیک و نقاشی‌خط بروز کرده‌اند و نمونه‌اش را در لوگوهای طراحی‌شده می‌بینیم. موفقیت‌های به‌دست آمده در این زمینه نیز به طراحی‌های خوب در حوزه لوگو و نشانه مربوط است که هنرمندان ما در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در اکسپوی 2015 میلان «خط نستعلیق» در پاویون امارات متحده‌ی عربی معرفی شد. از سوی دیگر، کتاب نفیسی هم منتشر شده بود با نام «مینیاتور» که با همان عنوان جلد و متن ابتدایی آن، مشخص می‌کرد به معرفی هنر مینیاتور آذربایجانی می‌پردازد. این اتفاق‌ها در حالی رخ داد که در زمان برگزاری اکسپوی میلان و حتی بعد از آن، واکنش درخور توجهی از سوی مسؤولان ایرانی در اعتراض به این‌گونه اقدامات دیده نشد.
برچسب ها: دیباچه ، نستعلیق ، افجه ای
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار