شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۵۳۰
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
در آغاز هفته سوم اجرای موفقیت آمیز نمایش" این یک مستند است" عنوان شد:
دیباچه: مراسم آغاز هفته سوم اجرای موفقیت امیز نمایش " این یک مستند است" نوشته و کار عرفان خزاعلی با حضور دانشجویان رشته های مختلف در تماشاخانه سه نقطه برگزار شد و در خلال آن عرفان خزاعلی کارگردان این اثر در سخنانی از اینکه بیشتر تماشاگران امروز تئاتر کشور را جوانان جویای هنر و دانشجویان تشکیل می دهند اظهار خرسندی کرد.

به گزارش دیباچه، در این مراسم که پیش از اجرای نمایش در سالن خسرو شکیبایی این مرکز هنری برگزار شد عرفان خزاعلی در سخنان کوتاهی خطاب به حاضران گفت:  "مفتخرم که در حال حاضر خدمت شما هستم و قرار است برای مخاطب های فهیم کشورم لحظه ای حرف بزنم ، اگر چهار سال پیش زمانی که راه نمایش و جادوی نمایش عروسکی را پیش گرفتم به من می گفتند روزی قرار است جدی ترین حرکت ، یک اتفاق عروسکی باشد ، شاید باور نمی کردم اما عروسک چیست ؟ و بازیدهنده ی عروسک چه کسی است ؟ مگر نه این که حکیم عمر خیام چنین می فرماید

ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز

از روی حقیقتی نه از روی مجاز

یک چند در این بساط بازی کردیم

رفتیم به صندوق عدم یک یک باز

می شود گفت این قطعه سخن اصلی من با مخاطب در " این یک مستند است " می باشد ، سخنی که در مکعبی شروع می شود که آغاز و پایان است و دستانی که گرداننده ی تمامیت افراد و ارکان جامعه اند ، افراد جامعه قرار دادی هستند که ما با تخیلمان آن را به دنیا وارد می کنیم و عروسک های این بساط شاید یکی از ابزار شما عزیزان باشد.

خزاعلی تاکید کرد: مخاطب حال حاضر تئاتر عروسکی اکثریت قشر کودک و نوجوان هستند که برای شادی و مفرح بودن این جادوی زیبا به سمتش می آیند ، اما اینجا و در این کار من با قشر بزرگسال سخن آغاز کردم و قصد من نابود سازی این تنبلی ذهنی است که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم ، تنبلی که ما را مجاب می کند همان را ببینیم که می خواهیم نه آنچه که باید دید ، ما به تئاتر می رویم و اتفاقی رئال را کاملا با همان دیالوگ ها و میزانسن ها میبینیم و در آخر مثل تفریحی روزانه با آن برخورد می کنیم اما تئاتر تفریح نیست ، تئاتر ایدئولوژیست ، تئاتر شروع یک اتفاق اجتماعی ، سیاسی ، هنری و در آخر جرقه ای از تغییر است.

دیدن تئاتر های واقعیت عینی (رئال) فقط قدرت متن را در بر دارد اما دیدن تئاتری که از مخاطب تلاش برای درک بخواهد قدرت اجرا و ایدئولوژی اجرا را نیز در بر می گیرد.

وی گفت: من خوشحالم که در ایران مخاطب تئاتر بیشتر از جوانان و دانشجویان جویای هنر پر شده است که اگر من را نیز قابل بدانید ، من هم از این قشر هستم و دغدغه ی رسیدن به این ایده از همینجا بود که آغاز شد ، چرا ذهن مخاطب به تنبلی رسیده است که زمانی برای فکر کردن به اجرا ، آنچنان که باید نمی گذارد و بیشتر اجرا را اتفاقی برای وقت گذرانی و تفریح می بیند..

کارگردان نمایش " این یک مستند است" افزود: من رویایی دارم که روزی در تمام سالن های کشورم تئاتر عروسکی جدی گرفته شود و تئاتر از ژست های بی جهت و هنرنما گونه خارج شود ، من رویایی دارم که در آن رویا هیچ بازیگر تئاتری از بی پولی سر به تلویزیون نگذارد ، من رویایی دارم که آنقدر ها هم دور نیست ، فقط کافیست همقطار داشته باشم ، کافیست این رویا درک شود ، کافیست دغدغه ی این رویا در جان شما هموطنان من نیز بیوفتد.

خزاعلی در پایان گفت: حالا زمان شکستن شرایط موجود است ، ما به تئاتر می آییم که با هم سهیم شویم ایدئولوژِی نو را و با هم سهیم شویم اتفاقی که ما را از تنبل بودن به دور کند ، ما به تئاتر می آییم که فکر های ماشینی مان را نرم کنیم ، عقاید خشکمان را با جادوی تئاتر منعطف کنیم و خود را تمیز کنیم از تمام اتفاقاتی که نباید باشد.

اضافه می شود:  نمایش «این یک مستند است» اثری از گروه «آبجکتیو» همه روزه تا هفتم مهرماه ساعت 20:30 با مدت زمان 60 دقیقه و بهای بلیت 20 هزار تومان در سالن استاد خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه واقع در میدان ولی عصر (عج)- بلوار کشاورز- بعد از تقاع فلسطین- خیابان کبکانیان- نبش کوچه مرتضی زاده به روی صحنه است. در خلاصه داستان این نمایش آمده: تجربه ای آوانگارد فقط با بیست تماشاچی درون یک مکعب.... این نمایش به دلیل نوع خاص اجرا، در هر نوبت اجرایی صرفا پذیرای 20 تماشاگر خواهد بود.

عواملی که در اجرای نمایش «این یک مستند است» همکاری می‌کنند عبارتند از: کارگردان و نویسنده عرفان خزاعلی، دستیار کارگردان قصه جلالی جعفری، بازیگردان و بازیگر: غزال عنقاگیر،پرفورمر و مسئول مستندات: یکتا طبیبی، نوازنده و مسئول موسیقی: آلین جوهرچی،کریتور: محمد باکویی، طراح صحنه و ساخت: فخرالدین سعادتزاده، عکاس مازیار صادقی، ارتباطات رسانه ای و اطلاع رسانی: روابط عمومی سه نقطه (ندا طهرانی- مصطفی محمودی) تبلیغات فضای مجازی: طراحان هنر ایرانیان (نساء نیکو- لاله محمودی). علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت های این نمایش به پایگاه فروش بلیت تیوال مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 88952392 تماس حاصل کنند.
برچسب ها: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار