پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۴  |  Thursday, 14 August 2025
کد خبر: ۲۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

«وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» داستان زرنگ‌بازی آدم‌ها در وقایع تراژیک

دیباچه:«وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» داستان ما مردم است که با همه عیب‌هایمان و با همه آگاهی‌مان، بین خوب و بد، حق و باطل،زشت و زیبا، معمولا آن را انتخاب می‌کنیم که به نفعمان باشد که معمولا به نفع دیگران نیست و در دراز مدت حتی به نفع خودمان نیست؛ بر همین اساس کمدی در این نمایش شکل می گیرد،کمدی از اینجا ناشی می شود که شخصیت ها یی که در وضعیتی به واقع تراژیک گرفتار شده‌اند می‌کوشند با رفتاری که برای ما آشناست یعنی زرنگ بازی خود را برهانند و حتی از آب گل آلود ماهی بگیرند.



برخورد با هویت ملی و تاریخ و فرهنگ در کشور ما معمولا تزیینی و ویترینی‌ست و اغلب ما که سنگ تاریخ چند هزار ساله را به سینه می زنیم اطلاعات چندانی نداریم و چیز زیادی از تاریخمان نمی دانیم.در مورد تاریخ معاصر وضعمان شاید خیلی بدتر است این سوال همیشه مطرح است که چرا ما یک الگوی تاریخی را منظم تکرار می‌کنیم؟مقصود فراستخواه در کتاب ما ایرانیان نتایج جالبی از تحقیقات و پرسشنامه پر شمار به دست می‌دهد:اغلب مردم ایران بزرگترین ضعف‌های فرهنگی جامعه را ضعف در کار گروهی،انتقاد ناپذیری،رودربایستی،پنهان کاری،غلبه احساس بر تعقل،رواج دروغ و تقلب و دوری از گفت و گو می‌دانند.

136389_1253828402_1000_667

«وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» داستان ما مردم است که با همه عیب هایمان و با همه آگاهی مان، بین خوب و بد، حق و باطل ، زشت و زیبا ، معمولا آن را انتخاب می کنیم که به نفعمان باشد که معمولا به نفع دیگران نیست و در دراز مدت حتی به نفع خودمان نیست؛ بر همین اساس کمدی در این نمایش شکل می گیرد ، کمدی از اینجا ناشی می شود که شخصیت ها یی که در وضعیتی به واقع تراژیک گرفتار شده اند می کوشند با رفتاری که برای ما آشناست یعنی زرنگ بازی خود را برهانند و حتی از آب گل آلود ماهی بگیرند اما این کمدی در عمق و در پس خنده بر تلخی تراژدی می افزاید و در نهایت چرایی چرخه باطل تکرار تاریخ مان را آشکار می کند.

بهار در کتاب تاریخ احزاب می‌نویسد:چه می توان کرد با ملتی که به غر زدن و منفی بافی بیشتر راغب است تا به تصمیم گرفتن و کار کردن و مردانه پیش رفتن... "وقایع اتفاقیه مفقود الپدر" که برداشتی آزاد از دایره گچی قفقازی است در قالب طنزی تلخ و گزنده داستان مردمی را روایت می‌کند که بین سطر های تاریخ معاصر ما را پر کرده‌اند.

مریم جلیلی "کارگردان نمایش وقایع اتفاقیه مفقود الپدر "
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴