دیباچه:سحر صباغسرشت تهیهکننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» معتقد است:ما راجع به زنان فیلم نمیسازیم؛ هرچند زنان بخش مهمی از جامعه ما را تشکیل دادهاند و مسائل و معضلاتشان باید بررسی شود اما هدف ما فراتر از جنسیت است: در مورد انسان است. فیلمسازان زن میتوانند مسائل و معضلات زنانه را با ظرافت بیشتری روایت کنند اما فیلم ما جنسیتی نیست و فیلمی انساندوستانست؛ هرچند قهرمانان قصه «فصل نرگس» زنان هستند.
به گزارش خبرنگار سینمایی
دیباچه؛سحر صباغسرشت کارش را با بازی در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی آغاز کرد و سپس در راستای ورود به حوزهای که از ابتدا دغدغهاش را داشته (تهیهکنندگی) به عنوان برنامهریز و مجری طرح در پشت صحنه فیلمهای سینمایی مشغول به کار شد. صباغسرشت هماکنون به عنوان تهیهکننده اولین تجربه مستقل خود در سینما را با فیلم سینمایی «فصل نرگسِ» نگار آذربایجانی تجربه میکند.
سحر صباغسرشت، تهیهکننده فیلم «فصل نرگسِ» نگار آذربایجانی معتقد است: «هدف این فیلم: تلنگری به اجتماعست؛ اجتماعی که باید دوست داشتن را دوباره به یاد بیاورد.»
از همان ابتدا روی پای خودم ایستادم
سحر صباغسرشت در گفتوگو با خبرنگار سینمایی دیباچه؛ در مورد ورودش به حوزه تهیهکنندگی میگوید: «پیش از آنکه وارد حوزه تهیه فیلم شوم؛ مرحله به مرحله پیش آمدم: سن و سال کمی داشتم که از طریق بازیگری وارد سینما شدم. پدر و مادرم هم در این حرفه نبودند که شرایط خاصی شاملم بشود و از همان ابتدا روی پای خودم ایستادم و با کلاسهای بازیگر و شرکت در ورکشاپهای سینمایی وارد سینما شدم.»
هدفم از ابتدا ورود به حوزه تهیه فیلم بود
صباغسرشت که اولین تجربه سینماییاش را به عنوان تهیهکننده مستقل تجربه میکند؛ این رابطه میگوید: «هدفم از ابتدا ورود به حوزه تهیه فیلم بود و از همان زمانی که به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز وارد پروژه سینماییای میشدم؛ دغدغهام روی برنامهریزی و بخش مدیریت تولید بود و یا کارهایی را میپذیرفتم که تهیهکننده کمتر فرصت سر زدن به پروژه را داشت و من در سِمت مجری طرح (تهیهکننده اجرایی) کارهای یک تهیهکننده را انجام میدادم.»
دغدغهام فیلمسازی نبوده است
صباغسرشت که در رشته ادبیات نمایشی تحصیل کرده و تجربه کارگردانی مجموعهای در حوزه کودک و نوجوان را نیز در کارنامهاش دارد؛ در مورد نگاهاش به حرفه فیلمسازی میگوید: «با ساخت مجموعه «ایران ما» در شبکه جامجم کارگردانی برای کودک و نوجوان را تجربه کردم اما فیلمسازی دغدغهام نبوده و در این دو دهه که از شروع فعالیتهای سینماییام گذشته است، تهیهکنندگی برایم جدیتر بوده است.»
نگار آذربایجانی را با «آینههای روبهرو»اش شناختم
این تهیهکننده جوان در مورد همکاری با نگار آذربایجانی به عنوان یکی از فیلمسازهای زن و از نسل جوان سینما؛ میگوید: «با آگاهی وارد کار شدهام و برایم اهمیتی ندارد که چه کسی و با چه جنسیتی فیلم را میسازد: فیلم خوب برایم دارای اهمیت است. نگار آذربایجانی را با «آینههای روبهرو»اش شناختم. فیلمی که خیلی دوستش دارم. ماجرای همکاری ما از اینجا آغاز شد که تماسی از طرف ایشان داشتم که با پیشنهاد تهیه فیلم تازهشان («فصل نرگس») مواجه شدم. فیلمنامه را خواندم: با فیلمنامه خوبی روبهرو شده بودم و این همکاری را پذیرفتم.»
سعی کردیم از بازیگران محبوب استفاده کنیم
صباغسرشت در مورد فیلم «فصل نرگس» و مخاطبانش به دیباچه میگوید: «برای ساخت این فیلم سعی کردیم از بازیگران استفاده کنیم که محبوب هستند. البته منظورم بازیگران صرفا تجاری و پولساز نیست و به این دلیل سراغ بازیگران محبوب رفتیم که «فصل نرگس» فیلمی انساندوستانه است و از نودوستی میگوید و هدفمان به عنوان سازندگان این فیلم عموم مردم بود.»
هدف فیلم فراتر از جنسیت است: در مورد انسان است
صباغسرشت در مورد تاثیر زنان در سینما و بررسی معضلات زنان جامعه توسط سینماگران نیز به دیباچه میگوید: «اعتقاد دارم سینما محلیست برای تاثیرگذاری روی مخاطبان اما به شرط خوب بودن فیلم این تاثیرگذاری معنا پیدا میکند. ما راجع به زنان فیلم نمیسازیم؛ هرچند زنان بخش مهمی از جامعه ما را تشکیل دادهاند و مسائل و معضلاتشان باید بررسی شود اما هدف ما فراتر از جنسیت است: در مورد انسان است. فیلمسازان زن میتوانند مسائل و معضلات زنانه را با ظرافت بیشتری روایت کنند اما فیلم ما جنسیتی نیست و فیلمی انساندوستانست؛ هرچند قهرمانان قصه «فصل نرگس» زنان هستند.»
هدف ما تلنگری به اجتماعست
وی صحبتهایش را اینگونه به پایان میرساند: «فیلم «فصل نرگس» با هدف اشاعه فرهنگ در جامعه ساخته شده است. فیلمی که به ما یادآوری میکند زمانی مردمی خوب و مهربان بودیم و انساندوستی در ما نهادینه شده بود. هدف ما تلنگری به اجتماعست؛ اجتماعی که باید دوست داشتن را دوباره به یاد بیاورد.»