جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۸۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: شب گذشته سورنا ستاری مهمان برنامه «دورهمی» بود و در این برنامه گفت: بچه پولدارهای بنزسوار نشان ارزش جامعه نیستند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه شب گذشته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در برنامه «دورهمی» مهمان مهران مدیری بود و در این برنامه با این کارگردان به بحث و گفتگو نشست.

در ابتدای این گفتگو سورنا ستاری اظهار داشت: حوزه کار من به گونه‌ای است که به انسان انرژی می‌دهد. مطمئناً کار کردن در حوزه تبدیل دانش به ثروت و فعالیت با جوانان به آدم انرژی می‌دهد.

دیباچه - دورهمی

در ادامه این گفتگو ستاری به این مسأله اشاره کرد که یک ماه دیگر 44 ساله می‌شود. مهران مدیری نیز با اشاره به اینکه سورنا ستاری فرزند شهید ستاری است از وی خواست که درباره فعالیت هنری پدرش سخن بگوید و ستاری اظهار داشت: پدر من استعداد فراوانی در نقاشی و نجاری داشت و امروز حدود 200 ماکت هواپیما از ساخته‌های پدرم در خانه دارم. من خیلی قصد نداشتم به این برنامه بیایم چرا که ما آدم‌های تلخی هستیم و انقلاب و جنگ را از نزدیک دیده‌ایم. ما زیر پوست جنگ را شاهد بودیم و دیدن این مسأله بسیار تلخ است. ما یاد گرفتیم در دنیا به چیزی دل نبندیم.

مهران مدیری در ادامه با اشاره به اینکه ستاری در دانشگاه شریف درس خوانده و رتبه 33 کنکور را داشته اظهار داشت که در دانشگاه برکلی نیز پذیرفته شد و پدرش به او اجازه نداد که به دانشگاه برکلی برود.

ستاری در پاسخ به این پرسش که آیا عاشق شده است یا خیر، با اشاره به اینکه زمانیکه 22 سال سن داشت پدرش شهید شد گفت: سال 1376 ازدواج کردم. اعتقاد دارم که غیر ممکن است کسی در زندگی عاشق نشود و من نیز عاشق شدم اما در عاشقی چیزی به اسم عشق اول وجود دارد که در ذهن می‌ماند و من این شانس را داشتم که با عشق اولم ازدواج کردم. من با همسرم از دوران بچگی با هم بزرگ شدیم.

وی افزود: من دو فرزند دارم. به خیلی از آرزوهایم نرسیده‌ام و دوست دارم فرزندانم آنگونه که می‌خواهند زندگی کنند. آرزوی من این بود که راحت باشم. همیشه به فرزندان و دانشجویانم می‌گویم کاری را انجام دهید که دوست دارید و در آینده از انجام آن پشیمان نمی‌شوید. من جوان‌ترین عضو دولت وقت هستم.

ستاری در ادامه تصریح کرد: بزرگترین مشکل کشور ما فرهنگ است. ما تاریخی با شکوه داشتیم و در حوزه کسب و کار و کارآفرینی نیز دارای تاریخی ریشه‌دار هستیم اما دیگر نمی‌توانیم ابن سینا و خوارزمی بسازیم و داشته باشیم، ما باید به تفکر 200 یا 300 سال پیش برگردیم. باید مغز و فکر را جایگزین فروش نفت کنیم، فروش نفت هنر نیست و باید به جوانانمان اعتماد به نفس را یاد دهیم.

وی اظهار داشت: ما در فرهنگمان چیزی به اسم سفره داریم که همه هنگام صرف شام دور هم جمع می‌شوند. سعی می‌کنم همیشه هنگام شام در کنار خانواده باشم و این خیلی مهم است که این فرهنگ را حفظ کنیم.

در ادامه این گفتگو مهران مدیری به علاقه شدید سورنا ستاری به فیلم سینمایی «آخرین سامورایی» اشاره کرد و ستاری نیز این مسأله را تأیید کرد. مهران مدیری اظهار داشت که ستاری نشان درجه یک هنری دارد و وی در اینباره گفت: لیاقت دریافت این نشان را نداشتم. در سال 1369 یا 70 هواپیماهای جت می‌ساختیم و به جز نوآوری و خلاقیت در جنگ نمی‌شد کاری کرد، ما نیز سعی داشتیم این نوآوری را داشته باشیم و آن زمان بود که نشان درجه یک هنری را کسب کردم.

وی افزود: ما چهارمین کشور تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم، اگر بتوانیم فضای کسب و کار را عوض کنیم اتفاقات بهتری رخ می‌دهد. استخدام کار خوبی نیست چرا که نوآوری و اعتماد به نفس را می‌گیرد. تا امروز روش‌های اشتباهی در کارآفرینی انتخاب کرده‌ایم. ما باید اینگونه فکر کنیم که نفت و معدن نداریم تا در اینصورت به این فکر باشیم که حال چه می‌شود کرد.

ستاری در پاسخ به این پرسش مدیری مبنی بر اینکه در جایگاه یکی از معاونان رئیس جمهور آیا اوضاع را خوب می‌بیند یا خیر گفت: اوضاع را خودمان می‌سازیم. ما آینده خودمان را رقم می‌زنیم و باید متحد باشیم. تیمی که به هدفش اطمینان داشته باشد هیچکس نمی‌تواند آن را شکست دهد.

وی افزود: از طرفی معاونت علمی درگیر کارهای اجرایی نیست. محیط دانشگاه به هم ریخته و مشکلات ریز، اتفاقات و خبرهای بد زیاد است و این به دلیل عدم متحد بودن ما است. ما جلوی دشمن متحد هستیم اما در خودمان این اتحاد وجود ندارد. متأسفانه تفکری به اسم تفکر نفتی وجود دارد و ما باید بدانیم که سرمایه مملکت نفت و گاز نیست، سرمایه هر مملکت بچه‌های آن است.

در ادامه مهران مدیری پرسشش را اینگونه تکرار کرد و گفت: همه این بحث‌ها کلی است و از نظر من اوضاع خوب نیست.

ستاری در پاسخ اظهار داشت: امنیتی که در جامعه ما وجود دارد فوق‌العاده است اما در بحث اقتصاد نامساعد بودن اوضاع را می‌پذیرم. همه ما باید متحد باشیم و قرار نیست دولت همه چیز را تأمین کند. بالا رفتن قیمت نفت برای ما خوب نیست و باید تحرک و اقتصاد پویا داشته باشیم. زیرساخت‌های خوبی برای برگشت جوانان درست کردیم که جواب خوبی داده و آن چیز که در جامعه ارزش است بچه پولدارهای بنز سوار نیستند. کسانی که وابسته به پول پدر هستند هیچوقت به جایی نمی‌رسند. همه ما باید دست به دست هم دهیم تا اتفاقات خوب رخ دهد. ما برای مدیریت کشور احتیاج به ایده‌های جدید داریم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا احساس خوشبختی می‌کند یا خیر گفت: تا قبل از اینکه پست دولتی داشته باشم احساس خوشبختی می‌کردم. زندگی آرام هیأت علمی دانشگاه را به هیچ چیز نمی‌دهم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲