جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: هفتمین جشن فیلم کوتاه با حضور مدیران سینمایی و فیلمسازان جوان و با تقدیر از خسرو سینایی به پاس یک عمر فعالیت در مستندسازی در ایوان شمس برگزار شد.



به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ مراسم با صحبت‌های نیما عباس پور (مدیر اجرایی هفتمین جشن فیلم کوتاه) و با ارائه گزارشی از هفتمین جشن فیلم کوتاه آغاز شد: «در این دوره از جشن ۵۱۶ فیلم به دبیرخانه ارسال شد که هیئت انتخاب بعد از گذشت ۱۲ روز ۴۲ فیلم را برای داوری انتخاب کردند. این فیلم ها نیز توسط ۷۴ داور طی ۲ روز داوری شد و امشب برگزیدگان این فیلم‌ها اعلام می‌شود.

دیباچه-خسرو سینایی

انجمن فیلم کوتاه از دوره‌های قبل بحث داوری را به صورت رای اکثریت متخصص داوری می کند و جشن بزرگ خانه سینما برای اولین بار در این دوره به این شیوه داوری می کند.

در ادامه مراسم مجری از مهدی احمدی، علی لقمانی، مهدی جعفری و امید روحانی دعوت کرد تا روی سن بیایند  و نشان ایسفا را به پاس سال‌ها فعالیت در حوزه مستند به خسرو سینایی تقدیم کنند.

خسرو سینایی بعد از دریافت نشان ایسفا گفت:«تنها ثروت من دوستانم هستند. آنها بدون هیچ‌ چشم‌داشتی مرا در ساخت فیلم کوتاه همراهی کردند. هرگاه احساس می‌کنم زیر بار مشکل‌های به اصطلاح حرفه‌ای خسته شده‌ام و دیگر نمی‌خواهم فیلم بسازم آنها به من کمک کرده‌اند تا ادامه دهم. من برای ارتباط عاشقانه‌ام با سینما فیلم کوتاه می‌سازم. می‌خواهم از سینمایی که یک عمر به من فرصتی داد تا پربار و پرفراز و نشیب زندگی کنم تشکر کنم؛ چرا که این سینما به من احساس بیهودگی نداد. تمام این سال‌ها فیلم ساختم و لذت بردم. در این 50 سال، بیش از 100 فیلم ساختم در میان تمام‌شان 4 فیلم کوتاه خود را خیلی دوست دارم چون برای ساخت آنها با مشکلاتی مثل سانسور و هزینه مواجه نبودم!

سال‌ها قبل که سهراب شهیدثالث به ایران بازگشته بود از من پرسید چرا فیلم بلند نمی‌سازی؟ به او گفتم  زمانی فیلم بلند می‌سازم که تمام چم و خم سینما را با فیلم کوتاه یاد بگیرم. درست در ۴۰ سالگی که به پختگی برسم و درست زمانی که فکر کردم دانش کافی برای ساخت فیلم را آموخته‌ام اما نتوانستم فیلم‌هایی که دوست داشتم را بسازم چرا که بودجه ساخت آن‌ها هرگز فراهم نشد؛ فیلم‌هایی مثل «قطار زمستانی»که هرگز ساخته نشد. حسرتی در دلم مانده است و آن هم به ساخته نشدن فیلم‌هایم برمی‌گردد.

در ادامه امید روحانی در مورد خسرو سینایی  گفت: «در تمام این سال‌ها این فرصت را پیدا نکردیم در مورد نقش سینمایی سینایی صحبت کنیم و این تقصیر منتقدان ماست.»

علی لقمانی هم گفت: «خوشحالم فرصتی مهیا شده تا جوان‌هایی که درگیر فیلمسازی شده‌اند این فرصت را داشته باشند تا از گذشته سینمای کوتاه مطلع شوند. سینایی تا امروز ۸۰ فیلم کوتاه ساخته است. او زمانی فیلم کوتاه ساخت که فعالیت در سینما به دلیل کمبود امکانات سخت بود.»

مهدی احمدی دیگر کسی بود که درمورد سینایی صحبت کرد: «سینایی حق بزرگی گردن من دارد و همین جا از او تشکر می‌کنم. من و هم‌نسلانم از سینماگران خوش شانس بودیم که کارگردانی را از سینایی آموختیم و نگاه‌ به سینما را از او یاد گرفتیم. سینایی در این سال‌ها آدم‌های بسیاری را تربیت کرده است و یکی از ارکان سینمای ایران است.»

در انتهای مراسم هم کمال تبریزی (دبیر هجدهمین جشن خانه سینما) گفت: «فیلم کوتاه کلاس اول فیلمسازی است. فیلم کوتاه دارای یک وجه تجربی و بی‌پروایی‌ست که از ویژگی‌های فیلم کوتاه ساختن است. تجربه‌ای جذاب که باعث می‌شود در مسیر ساخت فیلم کوتاه پیش رفت و هیچ‌گاه از این حوزه دلسرد نشد. فیلم کوتاه را به راحتی می‌توان تجربه کرد به همین دلیل نباید باید و نباید‌هایی که در سینمای فیلم بلند وجود دارد در سینمای کوتاه وجود داشته باشد. چرا که فیلم کوتاه یک آزمایشگاه برای سینمای ایران است.

در این دوره از جشن خانه سینما با تغییرات بسیاری همراه بودیم و امیدوارم بتوانیم این تغییرات در سال آینده به حداکثر برسد. اما دوستان در انجمن فیلم کوتاه بدانند که از سال آینده باید به فکر یک تندیس و نشان برای خود باشند چرا که از سال آینده تندیس های خانه سینما در اختیار آنها قرار نمی گیرد.

جشن فیلم کوتاه نیز مانند جشن های انیمیشن و مستند از سال آینده به صورت مستقل برگزار می‌شود و اگر آیین‌نامه تصویب شود از سال آینده یک یا ۲ تندیس به هرکدام از این جشن‌ها اختصاص داده می‌شود.»

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار