دیباچه:پیروز ارجمند در نشست فقه و موسیقی طی سخنانی گفت: در دین اسلام در بحث فقه ومشروعیت موسیقی محدودیت هایی وجود دارد. ، هنرمند باید نگران این باشد که آیا اثری که قرار است خلق کند با اصول فقه منطبق است یا نه؟
به گزارش خبرنگار موسیقی
دیباچه؛نشست خبری «فقه و موسیقی؛ تقابل یا تعامل» با عنوان «موسیقی؛ ممنوع یا مشروع؟» با سخنرانی دکتر پیروز ارجمند و حجتالاسلام ابوالقاسم حسینی ژرفا در پژوهشگاه فرهنگ وهنر و ارتباطات برگزار شد.
پیروز ارجمند موسیقیدان و آهنگساز گفت: در بحث علمی برای شنیدن موسیقی باید براساس باید ونباید ها پیش برویم .چون این عناصر تاثیر مثبتی در دانش وعلم دارد .موسیقی از دیدگاه علمی زیر شاخه هایی چون موسیقی اقوام ، جامعه شناسی ، ذهن شناسی ، پدیدار شناسی و... است در حقیقت 12 شاخه را تشکیل می دهد.
وی افزود: این موضوع که موسیقی تاثیرات بسیاری دارد وتنها هنری است ک به آن توجه شده است برمی گردد به اینکه موسیقی انتصابی است و واقع گرا نیست .موسیقی فراگیر وگسترده است .بسیاری از معاملات ریاضی از موسیقی استخراج می شود حتی در بررسی فرهنگ ما تاثیرات مثبت ومنفی بر روان انسان می گذارد.
این آهنگساز در ادامه با بیان اینکه درباره موسیقی دان ها تصورات غلطی وجود دارد گفت: بعد از انقلاب هنرمندان جایگاه خود را در جامعه اثبات کردند ولی همیشه باید توجه می کردند که مخالف فقه اثری را خلق نکنند.
وی یاد آور شد:در سال 57 الی 59 موسیقی پاپ متوقف شد بعد از آن 8 سال وارد موسیقی معاصر (راک، متال و... )شدیم . این موسیقی یکی از ضرورت های جامعه جوان است.به خاطر دارم در آن زمان در بهارستان تنها دو فروشگاه موسیقی وجود داشت .در آن زمان از لفظ موسیقی اجتناب وپرهیز می شدوفقط آهنگ های انقلابی تولید می شد.
پیروز ارجمند با انتقاد از فضای موسیقی گفت: در زمانی که در حوزه موسیقی فعالیت می کردم بارها سازم توقیف شد ،در آن زمان مجوزها لغو می شد،تمام این مشکلات را تحمل کردم به امید مشرعیت بخشیدن .اما آفتی وجود دارد وآن هم عدم نگاه حاکمیتی به موسیقی است.بسیاری موسیقی را نهی می کنند ،در حالیکه در حرم امام رضا آیین نقاره نوازی ونوحه خوانی برگزار می شود،نباید این دوگانگی ها وجود داشته باشد .
وی اضافه کرد: اگر موسیقی حرام است پس همه چیز باید حرام باشد وبرعکس آن.عدم شفافیت باعث شد از منصب خود استعفا دهم چون نمی توانستم مدیریت کنم.
این آهنگساز در ادامه در خصوص عدم توجه ارگان های دولتی به مسئله موسیقی گفت: صدا وسیما،وزارت ارشاد،حوزه هنری همه تلاش می کنند از موسیقی دور شوند وحتی قصد دارند صورت مسئله را پاک کنند ،وزرات ارشاد بودجه را کم می کند ،اگر حکم حکومت است موسیقی را کنار می گذاریم. با این شرایط آینده موسیقی ما چه می شود ؛ اگر نادیده گرفته شود سرخورده می شویم.
ارجمند با اشاره به استاندارد نبودن سالن های کنسرت گفت: در تهران تنها یک سالن استاندارد برای اجراهای کنسرت وجود دارد و آن هم تالار وحدت است در صورتی که این سالن پذیرای نمایش های تئاتر هم هست .وزیر ارشاد باید سالن های غیراستاندارد را متوقف کند.
وی افزود: بودجه شهرداری در سال ۹۳ ،۴ برابر وزارت ارشاد بود ،مشکلات موسیقی حاصل از کم کاری شهرداری است.ما نباید همه چیز را به موسیقی نسبت دهیم ؛ مسئولین جرات دفاع از موسیقی را داشته باشند به جای عقب نشینی از آن .
مدیر سابق دفتر موسیقی در پایان گفت: ما با نگاه مقام معظم رهبری به موسیقی مشکلی نداریم .مشکل ما سیاستمداران هستند نه کل فقه .در حال حاضر تعداد بسیاری از کارشناسان موسیقی در حوزه فقه تحصیلات خود را گذرانده اند .
این نشست از سوی گروه هنر و ادبیات انجمن اندیشه و قلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.