جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: فرید سجادی‌حسینی کارگردان و بازیگر گزیده‌کار سینمای ایران که معمولا کنار کارگردان، در قالب سرپرست گروه کارگردانی حضور دارد؛ در فیلم «فروشنده» بازی ماندگاری را از خود بر جای گذاشت و با درخشش در این نقش سخت و کلیدی در فیلم، تحسین همگان را برانگیخت.



فرید سجادی‌حسینی در گفت‌وگو با دیباچه، در مورد گزیده‌کاریش در سینما و تلویزیون می‌گوید: «شخص شناخته شده‌ای نیستم که برای کارهای مختلفی بمن مراجعه شود و از طرف این‌طور هم نیستم که تحت‌ تاثیر شرایط تن به هر کاری بدهم. در محموع زیاد مورد اقبال کارگردان‌ها نیستم.در مورد کارگردانی هم باید بگویم که روی فیلمنامه وسواس دارم و معمولا پیشنهادهای کمی دارم اما بیشتر آن پبشنهادها را هم رد می‌کنم!»

فريد-سجادي-حسيني

سجادی‌حسینی در مورد دعوت شدنش برای حضور در «فروشنده» می‌گوید: «سرپرست گروه کارگردانی سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار بودم که با من تماس گرفتند و گفتند که به دفتر آقای فرهادی بروم. با شناختی که از کارهای با ارزش اصغر فرهادی داشتم، بلافاصله رفتم...»

* دو ماه تمرین کردیم تا به نقشم در «فروشنده» برسم

سجادی در ادامه می‌گوید: «در جلسه اول دیدارمان اصغر فرهادی گفت: «بازی‌تان را در سریال «روزگار غریبِ» کیانوش عیاری دیده‌ام و دوست دارم با هم کمی در مورد نقشی در «فروشنده» صحبت کنیم.» چند جلسه رفتم و هرچه جلوتر رفتیم و با هر قدم ایشان سمت جدی‌تر شدن ماجرا من فوق‌العاده خوشحال می‌شدم. زمان گذشت حضور من در این فیلم قطعیت پیدا کرد و با اعتماد ایشان به من، تماما در اختیار کارگردان و فیلم بودم.»

سجادی‌حسینی در مورد مدت‌زمان فیلمبرداری و تمرین نقشش می‌گوید: «16 جلسه فیلمبرداری داشتیم اما تمرین برای درآوردن نقش نزدیک به دو ماه طول کشید.»

* مکتب اصغر فرهادی متعلق به کارگردان‌های درجه یک سینما است

سجادی‌حسینی که با بازی در «فروشنده» تحسین همگان حتی منتقدان خارجی را برانگیخت در مورد اصغر فرهادی می‌گوید: «مسلما رفتار ایشان با بسیاری از کارگردان‌ها متفاوت است. مکتبی که ایشان به آن قائل هستند مربوط به کارگردان‌های درجه یک سینمای ایران و جهان است: کارگردانی پرانرژی با دست‌آوردهای به‌روز. ایشان ویژگی‌های متمایز خودش را نسبت به هم‌مکتبی‌هایش دارد. حضور در کاری با مدیریت ایشان شما را وارد دنیای می‌کند که همه‌چیز قابل اعتماد است و در مسیر درستش قرار دارد.»

* سناریو را که خواندم متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام

سجادی‌حسینی در مورد نقشش و موقعیت پیچیده‌ای که در آن گرفتار می‌شود؛ این‌گونه توضیح می‌دهد: «سناریو را که خواندم، متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام. تعجب کردم که آدم بزرگی مثل فرهادی چطور می‌تواند ریسک کند و به من اعتماد کند! فرهادی هوشمندانه می‌دانست که این نقش من مهم‌ترین نقش فیلم است. مطمئن باشید ایشان بیشتر از اینکه به من اعتماد داشته باشند به خودش اعتماد داشت و می‌دانست موفق خواهد شد که آدمی را خلق کند که در ژانر خودش بی‌نقص باشد.»

وی در ادامه می‌گوید: «فکر نکنید توانایی‌ای در من بوده که حالا کشف شده؛ نه این‌طور نیست! اگر بازی خوبی از من می‌بینید مرهون درایت و شناخت عجیب فرهادی از انسان است.»

* به شهاب حسینی اصرار کردم برای درآمدن صحنه سیلی را محکم‌ بزند

سجادی‌حسینی در مورد اتفاق‌های پشت صحنه؛ بعد از اینکه در صحنه‌ای شهاب حسینی سیلی محکمی به او می‌زند، می‌گوید: «شهاب آدم رئوف و والایی است و نمی‌خواست این کار را بکند و از قبل این صحنه این داستان وجود داشت. ما هر دو سینمایی هستیم و با سینما عشق بازی می‌کنیم. اصرار کردم که باید این اتفاق بیافتد وگرنه صحنه در نمی‌آید. شهاب به سختی به خودش غلبه کرد و بعدش هم دیگر پشت صحنه صحرای کربلا شد... بارها این اتفاق را در سینما دیده بودم اما اولین بار بود که برای خودم اتفاق می‌افتاد ولی ما عاشق سینما هستیم و با نقش‌‌ها زندگی می‌کنیم و از تک‌تک لحظاتش لذت می‌بریم.»

وی در ادامه می‌گوید:«یادم می‌آید سر فیلمرداری یک سریال باید صحنه‌ای را زیر باران می‌گرفتم و هوا به شدت سرد بود. بازیگر اصرار داشت که مقاومت می‌کند اما صحنه سختی بود و بدون باران گرفتم! هرچقدر اصرار کردند این کار را نکردم. به هر حال انسان در اولویت است.»

* همه خبرنگاران و منتقدین در جشنواره مسخ کار فرهادی شده بودند

سجادی‌حسینی در مورد واکنش منتقدان و رسانه‌های خارجی به بازی او در فیلم «فروشنده» در جشنواره کن می‌گوید: «بعد از اکران منتقدان و خبرنگاران در جشنواره کن در مراسم اختتامیه که منجر به اهدای جایزه به شهاب و اصغر فرهادی شد؛ با خبرنگاران بسیاری هم‌صحبت شدم و نظرهای مثبت بسیار زیادی نسبت به فیلم و بازی ام دریافت کردم. همه مسخ کار فرهادی شده بودند و این در صحبت‌شان مشخص بود. البته نیویورکر در ستایش از بازی‌ام نوشت و چند رسانه دیگر هم از من تمجید کردند.»

* «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی فرهادی است

فرید سجادی‌حسینی درمورد کارنامه اصغر فرهادی تا به امروز و جایگاه «فروشنده» در کارنامه فیلمسازی اصغر فرهادی می‌گوید: «اصغر فرهادی تا امروز به درستی حرکت کرده و سر جای خودش است. این پایان فرهادی نیست و به زودی شاهد تاثیر فرهادی بر سینمای دنیا و فیلمسازهای جوان خواهیم بود. فرهادی یکی از غول‌های سینمای جهان است. بی‌صبرانه منتظرم فیلم جدید فرهادی ساخته شود و آن را ببینم چرا که مطمئنم اثری درخشان خواهد بود. «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی اوست.»

گفت‌وگو: سعید طاهری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار